Zdecydowałem się opisać swoją przygodę z moim obecnie używanym autem: Volvo 244 z 1978 roku.

Zaczęło się zupełnie przypadkiem, od pojawienia się w internecie, na stronie firmy mojego kolegi, MB Cars z Warszawy zdjęć wraz z opisem pięknego, niebieskiego sedana z pierwszych lat produkcji serii 200. Zbiegło się to z chęcią sprzedaży poprzedniego auta, nabytego po ambasadzie USA w Warszawie, Chevroleta Expressa 1500. Po krótkiej rozmowie z Marcinem z MB czułem, że to auto będzie moje. Posiadał wszelkie przymioty, które czyniły go w moich oczach bardzo atrakcyjną ofertą; był wyjątkowy, w całkiem dobrym stanie, jak na swoje trzydzieści kilka lat oraz posiadał automatyczną, 3 biegową skrzynię. Najlepiej!
Volvo 244 (4) Volvo 244 (3)

Po osobistych oględzinach, Chevrolet został wystawiony na sprzedaż a ja wróciłem swoją nową 244-ką do domu. Auto miało jednego właściciela w Szwajcarii, co potwierdzał doskonały stan wnętrza, komory silnika i większości podzespołów. W końcu miał dopiero niecałe 150 tys przebiegu, co przy tej żywotności konstrukcji daje sens myślenia o dalszych inwestycjach. Po kilku dniach jazdy – okazało się, że największym jego kłopotem była kilkuletnia przerwa w użytkowaniu. Uszczelki większości podzespołów odmówiły posłuszeństwa. Na pierwszy rzut poszły skrzynia biegów, która została zregenerowana, układ paliwowy oraz elektryka, wymiana płynów eksploatacyjnych.
Volvo 244 (7)

Po tych zabiegach auto szczęśliwie i bez większych problemów przejeździło całą jesień, dość mroźną zimę i część wiosny. Nadszedł czas na zajęcie się hamulcami, gaźnikiem, paskami i innymi drobiazgami. Z racji tego, że auto posiadało fabryczny hak Westfalii posłużyło również wiele razy do transportu motocykli. Im dłużej nim jeździłem, tym bardziej zacząłem uwielbiać to auto za jego wyjątkowość i totalną użyteczność, mimo swojego wieku. Jest o tyle charakterystyczny, że ma okrągłe światła, które były montowane jedynie przez pierwsze dwa lata produkcji modelu, która zakończyła się dopiero w 1993 roku! Cegła, bo tak zwyczajowo jest nazywana przez użytkowników wzięła też udział w kilku co najmniej produkcjach filmowych i sesjach foto. Dzielnie się spisuje zarówno na wypadach zimowych na narty, jak również letnie wojaże z rowerami na dachu i motocyklem na przyczepie.
Volvo 244 (14)

Na początku tego sezonu na warsztat poszło zawieszenie oraz montaż nieco większych i szerszych kół z nowszego modelu, Volvo S80. Dwusetka dostała nowe gazowe amortyzatory, sportowe, 4 cm niższe i nieco sztywniejsze sprężyny oraz dystanse pozwalające na prace kół w pełnym, fabrycznym zakresie. Stał się pełnoprawnym członkiem rodziny, uwielbianym przez moje dzieciaki oraz wszystkich, którzy mieli z nim kontakt.

Następne dwa ostanie etapy pracy nad Volvo to dokończenie procedury rejestracji auta jako pojazd zabytkowy oraz odświeżenie blacharki, która tego wymaga, zwłaszcza progi w tylnej części auta.

VIDEO:

https://web.facebook.com/DiverseSystem/videos/vb.106839082693707/1074233015954304/?type=2&theater

Pozdrawiam Społeczność Klubu KlassikAuto.pl

Wojtek Adamczyk
Volvo 244 (5) Volvo 244 (8) Volvo 244 (10) Volvo 244 (11) Volvo 244 (12) Volvo 244 (15) Volvo 244 (17) Volvo 244 (18) Volvo 244 (19)