Pan Mariusz Langer z Bytomia: „Jazda tym autem jest jak SPA dla mojej duszy”.
Samochód: Mercedes-Benz 190 SL
Rok produkcji: 1961
DANE TECHNICZNE
Silnik czterocylindrowy, benzynowy, rzędowy, 2 gaźniki Solex 44 PHH, 2 zawory na cylinder
Poj. Skokowa: 1897 ccm
Moc maksymalna: 77 kW (105 KM) przy 5700 obr./min
Maks. moment obrotowy: 142 Nm przy 3200 obr./min
Poj. zbiornika paliwa: 65 l
Opony: 6.4×13
Masa własna: 1160 kg (z hardtopem 1180 kg)
Rozstaw osi: 2500 mm
Długość /szer./wys: 4220/1740/1320 mm
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5 sekundy
Zużycie paliwa około: 12,5 l/100 km
Czterostopniowa manualna skrzynia biegów
Silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, napęd na koła tylne
Zawieszenie niezależne, hamulce bębnowe
1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Ten wspaniały roadster, bazujący na Pontonie, należy do mojego kuzyna. Jest fanatykiem pięknych, zabytkowych, starych aut. W rodzinie mamy ich już około 200. Otworzymy kiedyś muzeum zabytkowej motoryzacji. Będzie tam szczególnie dużo aut z epoki PRLu. A ten Mercedes jest po prostu piękny. Wspaniale jeździ. Silnik jest całkiem żwawy i ładnie „mruczy”. Do tego piękne, szlachetne wnętrze jest perfekcyjnym dopełnieniem tego klasyka.
2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Fabryczny, nie może być inaczej. Nie wolno psuć tych samochodów modyfikacjami, zmianami. Uważam, że nawet nie powinno się remontować tego klasyka na byle jakich częściach. Muszą być oryginały: http://www.czesci-wrobel.pl/main.php
3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Ten zabytkowy Mercedes był sprowadzony z USA w 2002 roku. Remontowany był już w Polsce ok. 2005 roku. Kupiliśmy go w 2006 roku po wykonaniu wszelkich prac remontowych.
4. Jakie ma zalety, wady?
Ten klasyk jest wspaniałym autem, ale do użytkowania tylko w lecie, przy pięknej pogodzie. Można otworzyć dach i cieszyć się wiatrem we włosach. Zalety: wspaniały design lat 60. oraz jakość wykonania, niezawodność, trwałość. To taki psychoterapeuta dla kierowcy :) . Wada, raczej uciążliwość: trudne ustawienie gaźników – 2 Solexy.
5. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Okazjonalnie. I zawsze sprawia mi wiele radości. Mam frajdę, jak małe dziecko. Przejażdżka tym autem jest randką z Mercedesem. Przejeżdżam około 1000 km rocznie.
6. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Jeśli nie trzeba remontować tego Sla, to koszty są minimalne: paliwo, oleje, ubezpieczenie itd. Nic nadzwyczajnego. Spalanie wynosi około 12-13 l / 100 km.
7. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Poprawialiśmy tylko przednie zawieszenie. Był to drobiazg. Generalnie nic nie kupowaliśmy, ale z pewnością nie ma problemu z częściami. Marka Mercedes-Benz dba o „swoje” stare auta. Ale ceny części są z górnej półki.
8. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Hala garażowa. Samochód stoi pomiędzy innymi zabytkami.
9. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Bardzo chętnie uczestniczę w zlotach. Sprawia mi to przyjemność. Lubię atmosferę takich spotkań, życzliwość ludzi, uśmiech i zadowolenie innych pasjonatów zabytkowych aut, rozmowy o tej pasji. Na rajdy jeżdżę okazjonalnie i czasem udaje mi się Nim zająć dobre miejsce luz zdobyć puchar za najładniejszego oldtimera.
10. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Automobilklub Śląski.
11. Komu polecasz to auto?
Miłośnikowi roadsterów, kabrioletów, aut prestiżowych…… i z zasobnym portfelem.
12. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Auto musi być kompletne, a jeśli jest odnowione to tylko na oryginalnych częściach Mercedesa. Innych egzemplarzy należy unikać lub mieć świadomość włożenia w renowację dużo pracy i pieniędzy.
Dziękujemy za rozmowę.
Od redakcji: INWESTYCJA
Samochód byłych gwiazd kina i nie tylko. Kiedyś upodobały go sobie Panie, dziś pasuje dla każdego….., konesera pięknych aut.
Samochód jest wspaniałą inwestycją. W ciągu ostatnich kilku lat ceny wzrosły bardzo mocno. Aktualnie za auto w stanie 3 wg Classic Data trzeba zapłacić min. 80 000 Euro. Za stan 2 min. 100 000 Euro. W Niemczech aktualnie jest ponad 100 ofert sprzedaży tego pięknego oldtimera. W Polsce aktualnie ofert brak. U nas najczęściej sprzedaje się te auta w tzw. „kręgu znajomych”. Na dobre egzemplarze popyt przewyższa podaż.
Ceny aut kompletnych ale do całkowitej restauracji zaczynają się od 55 000 Euro.
Ceny aut po kompleksowej renowacji, na oryginalnych częściach Mercedesa, wynoszą już około 200 000 Euro. Największy wybór aut jest za kwotę około 140 000 Euro.
W Polsce w ciągu roku, na różnych portalach internetowych pojawiają się takie auto do sprzedania, najczęściej po remoncie i są w cenie około 100 000 Euro.
W Polsce ceny tych aut są prawie takie same jak w Niemczech. Polecamy auta w każdym stanie, ale oryginalne. Z pewnością ceny będą nadal rosły. Jeśli ktoś zdecyduje się na zakup tego Sla, to nie powinien czekać na pojawienie się oferty w Polsce, tylko sprowadzić takiego klasyka z Niemiec lub USA. Jeszcze jest z czego wybierać.