Marian Pudełko: „Prototyp stworzony do zabawy”
Samochód: Chevrolet Corvette
Rok produkcji 1967, data pierwszej rejestracji 02.01.1968
Silnik: V8 o pojemności 5359 cm3
Dlaczego interesujesz się takim autem?
Jesteśmy w rodzinie motorowodniakami. Ten klasyk jest z włókna szklanego i ma silnik V8. Podobne konstrukcje mają niektóre łodzie motorowe. Jestem fanem tego modelu Chevroleta. Samochód ten sam wyszukałem i kupiłem na aukcji w 2012 roku.
Czy auto jest „fabryczne” , czy ma jakieś modyfikacje?
Zmieniona jest tapicerka na skórzaną bo nie odpowiadał mi amerykański plastik i lakier jest metaliczny. Reszta jak w oryginale.
Czy sam odnawiałeś samochód?
Stan techniczny auta w momencie zakupu był bardzo zły. Ale ponieważ mam warsztat samochodowy, to bez problemu sam odnowiłem auto. Trwało to dwa lata. Jedna istotna uwaga: laminat trzeba umieć naprawiać.
Jakie ma zalety, wady?
Na pewno nie jest tak wygodny jak ładny. Zawieszenie jest starego typu i to największy mankament tej Corvetty. A spalanie? Nie wiem jakie jest, ale wiem, że 4-gardzielowy gaźnik jest w stanie podać każdą ilość mieszanki do komory spalania. Poza tym jest przepiękny, a dopełnieniem jego urody jest wspaniały dźwięk silnika.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Użytkuję Corvettę tylko wtedy, kiedy jest ładna pogoda. Uwielbiam nią jeździć. Rocznie przejeżdżam ok. 6000-7000 km. Uczestniczę w zlotach, rajdach, pokazach i imprezach okolicznościowych związanych z motoryzacją.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Koszty utrzymania to przede wszystkim koszty związane z wydatkami na paliwo. Mimo, że jestem kolekcjonerem klasyków, to auta traktuję użytkowo.
Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Auta staram się odnawiać na częściach oryginalnych, najczęściej to 95% całości. Nie chcę repliki tylko klasyka po odrestaurowaniu. Sztuką jest odnawianie starych części.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W ogrzewanym garażu, na dywanie i pod specjalnym pokrowcem.
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co Ci się podoba a co nie?
Podoba mi się praca innych miłośników klasyków, pasja ludzi do motoryzacji. Z przyjemnością jeżdżę na imprezy motoryzacyjne, poznaję ludzi, nowe miejsca. Organizatorzy Rajdu Beskidzkiego wykonują wspaniałą robotę. Brawo.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
PZM Bielsko-Biała
Komu polecasz to auto?
To specyficzne auto dla miłośników amerykańskich V8
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić ten samochód?
Najlepiej sprowadzić auto z USA, ze stanów gdzie nie panuje zima, z uwagi na to że korozja znacznie podwyższa koszty remontu. Podstawą jest kompletne, nie rozebrane auto. Wtedy renowacja jest prostsza i tańsza.
Dziękuję za rozmowę.