Pontiac Firebird IV

Pierwsze spotkanie z legendą. Zostałem posiadaczem Pontiac Firebird IV generacji z 1996 roku z silnikiem 3,4 l V6 w październiku 2019 roku. Auto po raz pierwszy zobaczyłem na plakacie w warsztacie samochodowym, w którym naprawiałem swojego „Malucha” gdzieś w latach 90. Od razu przyrzekłem sobie, że kiedyś takie będę miał.

Poszukiwania wymarzonego Firebirda

Szukałem tego modelu przez ponad dwa lata, zanim w końcu udało mi się go znaleźć – choć nie do końca fabryczny i sprawny. Trzy lata po zakupie starałem się doprowadzić samochód do stanu używalności. W tym czasie był użytkowany sporadycznie, ale dziś jeżdżę nim regularnie, na zmianę z dwoma innymi moimi autami. Choć nadal nie jest idealny, mam już czym się chwalić.

Pontiac Firebird IV

Firebird w podróży i na zlotach

Byłem już na dwóch zlotach samochodowych, ale bez obaw jeżdżę nim również na dalekie podróże – między innymi na Zakarpacie w tym roku oraz do Odessy w zeszłym roku w Ukrainie. O ile jazda po mieście nie jest najtańsza, to w trasie Pontiac Firebird IV okazuje się bardzo ekonomiczny.

Samodzielne modyfikacje i naprawy

Nie należę do żadnego klubu – autko parkuję na parkingu pod blokiem. Po zakupie w pierwszej kolejności wymieniłem niepasujące koła na fabryczne, identyczne z tymi, które widziałem na plakacie sprzed lat. Cały komplet kosztował mnie jedynie 500 PLN, co można uznać niemal za okazję.

Ostatnio wymieniłem całe tylne zawieszenie – choć mechanik twierdził, że nie jest to konieczne, byłem uparty. Koszt wyniósł 1600 PLN. Natomiast wymiana jednego, plastikowego kółka zębatego mechanizmu podnoszenia lamp kosztowała 100 PLN, co pokazuje, że ceny części do Pontiaca Firebirda są różne, ale przystępne.

Pontiac Firebird IV

Auto naprawiałem w różnych warsztatach, z różnym skutkiem. Nie posiadam odpowiedniej wiedzy ani specjalistycznych narzędzi, aby wykonać naprawy samodzielnie. Niektóre warsztaty również miały z tym trudności.

Dane techniczne Pontiac Firebird IV 3.4 V6 (1996)

Silnik

  • Typ: V6, 3.4 l (3353 cm³)

  • Moc: 148 KM (109 kW) przy 4600 obr./min

  • Moment obrotowy: 257 Nm przy 3150 obr./min

  • Układ zasilania: wtrysk wielopunktowy

  • Przeniesienie napędu: napęd na tylne koła (RWD)

  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna

Wymiary i masa

  • Długość: 4964 mm / Szerokość: 1892 mm

  • Masa własna: 1528 kg

  • Masa całkowita: 2000 kg

  • Pojemność bagażnika: 366 l

Osiągi

  • Prędkość maksymalna: 207 km/h

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: około 8,5–9,0 s

  • Zużycie paliwa: średnio 8,8 l/100 km

Najtrudniejsze wyzwania mechaniczne

Najtrudniejszym zadaniem okazał się remont i regulacja mechanizmu różnicowego, z którym nie poradziłem sobie do dziś – brak części i specjalisty, który podjąłby się tego zadania, wciąż stanowi problem.

Pontiac Firebird IV

Motoryzacyjne marzenia na przyszłość

Z innych starszych aut podoba mi się jeszcze Corvette C3, ale obecnie jest poza moim zasięgiem. Ale kto wie, co przyniesie przyszłość…

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Adrian

Ciekawostki

  • Silnik L32: Silnik 3.4 V6 w Firebirdzie IV generacji był oznaczony kodem L32. Charakteryzował się dobrą równowagą między osiągami a ekonomiką paliwową.

  • Nowoczesne technologie: Rok 1996 był pierwszym rokiem, w którym Firebirdy IV generacji wyposażono w system diagnostyki OBD-II, co ułatwiło diagnostykę i naprawy.

  • Pakiety wydajnościowe: Dla wersji V6 dostępny był pakiet Y87, który obejmował m.in. czterotłoczkowe hamulce tarczowe, szybsze układy kierownicze, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz podwójne rury wydechowe.

  • Styl nadwozia: Firebird IV generacji wyróżniał się agresywnym wyglądem z charakterystycznymi reflektorami typu pop-up oraz muskularnym nadwoziem, które przyciągało wzrok na drodze.

  • Dostępność wersji: Oprócz wersji coupe, Firebird IV był również dostępny w wersji kabriolet, oferując jeszcze większą przyjemność z jazdy.

Pontiac Firebird IV

Wyremontowałeś samochód? Napisz do nas

Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami: https://klassikauto.pl/warto-wyslac-zgloszenie-w-tym-konkursie-jak-wyremontowales-swoj-stary-samochod/.

Laur KlassikAuto

Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłci oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl„. Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.

Pontiac Firebird IV