40 lat temu w Mercedes-Benz rozpoczyna się historia sukcesu, która trwa do dziś. W listopadzie 1984 r. producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu zaprezentował limuzyny serii 124. Zaledwie miesiąc później zupełnie nowa generacja pojazdów klasy wyższej średniej trafiła na rynek. Klienci i branżowi eksperci byli oczarowani nowoczesnym, a jednocześnie ponadczasowym wzornictwem i innowacyjną inżynierią. W 1993 r. seria 124 stała się Klasą E, a jej rynkowa kariera dobiegła końca w 1997 r., po 13 latach produkcji i zbudowaniu ponad 2,2 milionów egzemplarzy.
Limuzyny, kombi (modele T), coupé i kabriolety są dziś cenionymi, nowoczesnymi klasykami, a rzadkie wersje już dawno osiągnęły status kolekcjonerski. Dzisiaj każdy egzemplarz serii 124 jest swego rodzaju zaproszeniem do filozofowania. Czy to ceniony świadek historii lat 80. i początku ofensywy produktowej lat 90.? A może ponadczasowy klasyk? Bez wątpienia ta generacja Mercedesa emanuje wyjątkowym urokiem, który ma potwierdzenie w bazie licznych fanów i swojej znaczącej roli na scenie tzw. młodych klasyków, czyli youngtimerów.
Mercedes-Benz serii 124
To ponadczasowa estetyka, wyjątkowa praktyczność w codziennym użytkowaniu i czysta satysfakcja. To seria modelowa, która zapewnia wejście do świata youngtimerów Mercedesa
W124 jest niezawodnym biletem wstępu do świata klasycznych samochodów. Mercedes-Benz Classic kontynuuje historię ich sukcesu, zapewniając dostawy oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych, a także wspierając społeczność fanów za pośrednictwem oficjalnych klubów.
Części zamienne
Od najpopularniejszych części zamiennych, takich jak gwiazda Mercedesa, przez nowe komponenty produkowane zgodnie ze ścisłymi specyfikacjami producenta aż po nadkola, które są nadal dostępne z oryginalnej produkcji – części Mercedes-Benz Classic oferują niezrównany asortyment części zamiennych i eksploatacyjnych do serii 124. Obecnie dostępnych jest ponad 5800 części zamiennych do tej generacji pojazdów klasy średniej wyższej, w tym ponad 1000 tak zwanych ekskluzywnych części stosowanych wyłącznie w tej serii.
Oryginalne części są obecnie oferowane dla 57 historycznych serii modelowych. Części, które nie są już dostępne, są stale identyfikowane i odtwarzane. Jednym z głównych priorytetów jest bezpieczeństwo, w tym elementy związane z prowadzeniem. Większość części może zostać wysłana do klientów za pośrednictwem światowej sieci partnerów handlowych w ciągu 24 godzin.
Dzielenie się pasją do serii W124
Uznane przez firmę kluby Mercedes-Benz tworzą wyjątkową, międzynarodową społeczność. Członkowie dzielą się swoją pasją – do marki, konkretnych epok, klas lub poszczególnych serii modelowych. Dzięki swojej rozległej wiedzy kluby pomagają również nowym entuzjastom zainteresowanym posiadaniem klasycznego Mercedesa. To nieocenione zaangażowanie na rzecz marki jest wspierane przez Mercedes-Benz Classic Club Management, centralną organizację, która nadzoruje prawie 80 klubów liczących ponad 120 000 członków na całym świecie.
Jednym z głównych adresów dla właścicieli i fanów serii 124 jest niemiecki klub W 124 Club Deutschland e.V., który organizuje liczne wydarzenia, od rajdów i corocznych spotkań po warsztaty techniczne. 40. urodziny serii modeli świętował w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Szczególnie ważne są zasoby techniczne, które klub udostępnia członkom, obejmujące wszystkie wersje serii 124. Link: https://w124-club.mercedes-benz-clubs.com/w-124-technik/
Wszechstronny klasyk
Seria 124 imponuje różnorodnością – nie tylko pod względem odmian nadwoziowych, ale i silnikowych. Gama sięga od 4-cylindrowych wersji podstawowych, takich jak Mercedes-Benz 200 i 200 D, aż po warianty o wysokich osiągach napędzane silnikami V8. Kultowy, topowy 500 E, zaprezentowany na paryskim autosalonie w 1990 r., ma silnik V8 generujący moc 240 kW (326 KM) i łączy walory limuzyny z osiągami mocnego samochodu sportowego. W 1993 r. pojawił się wariant E 60 AMG – jeden z pierwszych pojazdów AMG, które wchodziły w skład oficjalnej gamy Mercedes-Benz.
W tym samym roku marka wprowadziła nową, przyszłościową nomenklaturę. Seria 124 została wówczas „Klasą E”. Do dziś nazwa ta jest synonimem biznesowych samochodów Mercedesa klasy średniej wyższej. 40 lat temu seria 124 ustanowiła nowe standardy techniczne w swoim segmencie. To między innymi zasługa paneli z blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości i materiałów obniżających masę własną. Wymagające testy zderzeniowe z przesunięciem (ang. offset) wykazały wyjątkowy poziom pasywnego bezpieczeństwa, a zoptymalizowana aerodynamika zdobyła najwyższe noty. W serii 124 pojawiły się także przełomowe rozwiązania, takie jak panoramiczna wycieraczka przedniej szyby, z największym wówczas obszarem wycierania na świecie, oraz pierwsza generacja napędu na cztery koła 4MATIC.
Serdecznie pozdrawiamy Czytelników KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha, [email protected]
Katarzyna Bil, [email protected]