Marcin Kołtuniak: „Nie używam zamienników.”

Samochód: Mercedes W123, sedan.
Rok produkcji: 1981
Silnik: diesel
Pojemność: 2.0 l
Moc: 60 KM

1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Ponieważ jego historia jest ciekawa. Mercedes W123 uważany jest za najmniej awaryjny samochód. Wiele czytałem o tym modelu i postanowiłem go kupić. Było to w 2009 roku. Jazda Mercedesem sprawia mi wielką przyjemność. Żywotność tego modelu jest legendarna. Zdarzają się egzemplarze z przebiegiem ponad miliona kilometrów, które nie sprawiały problemów technicznych. Według statystyk ADAC z 1982 roku, przeciętny przebieg 200D w czasie pierwszej awarii (tzn. unieruchomienia samochodu z przyczyn technicznych) wynosił 852.777 kilometrów.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Mercedes potocznie zwany ,,Beczką’’ jest w 100 % fabryczny, oryginalny. Uważam , że nie powinno się modyfikować takich samochodów, aby nie straciły swojej duszy i swojej wyjątkowości.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Sam jedynie konserwuję Mercedesa, co roku poleruję lakier i wykonuje inne drobne prace.

4. Jakie ma zalety, wady?
Od 6 lat ta klasyczna limuzyna ani razu mnie nie zawiodła. Silnik zawsze odpalał. Za główną zaletę uważam jego bezproblemowość, bezawaryjność i prostą konstrukcję. Wadą jest tylko jego powłoka lakiernicza i zabezpieczenie antykorozyjne. W nielicznych miejscach pojawia się korozja.

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Nie, konstrukcja samochodu jest bardzo prosta. Naprawy zawieszenia czy silnika są bardzo proste. Posiadam książkę do tego modelu ,,sam naprawiam’’ i z łatwością przy poświęceniu czasu można samemu wymieniać części.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jeżdżę nim tylko latem, lub gdy zepsuje mi się samochód, którym jeżdżę na co dzień. Użytkuję go tylko rekreacyjnie, wyjazdy na zloty lub wycieczki po Warszawie.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Na szczęście części nie są drogie do tego modelu. Wymiana filtrów i olejów (oryginalne) to około 250 złotych. Eksploatację uważam za bardzo tanią. Spalanie jest niestety spore, około 10 litrów ropy na 100 kilometrów.

8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części są łatwo dostępne. Zamawiam je w oryginalnym salonie Mercedesa lub przez znajomego w warsztacie. Nie używam zamienników.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Mercedes jest garażowany cały rok i przykrywany jest specjalnym pokrowcem.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Niestety nie miałem jeszcze czasu i przyjemności uczestniczyć w rajdzie. Na zlotach bywam czasami w Warszawie pod Stadionem Narodowym. Najbardziej podoba mi się atmosfera i inne zadbane classic car.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Jeszcze nie, ale chciałbym wstąpić do jakiegoś klubu.

12. Komu polecasz to auto?
Każdemu miłnikowi starych i dobrych samochodów a nawet osobom, które chciały by użytkować samochód na co dzień. Jest dla osób młodych jak i starszych. Dla wszystkich, którzy chcą bezawaryjnie i wygodnie jeździć na zloty starych aut.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Polecam 2.0 diesel lub 2.3 benzyna. Najlepiej żeby miał oryginalny lakier i nie modyfikowany.

Dziękujemy za rozmowę.