- Już w najbliższy weekend (15-16 czerwca) odbędzie się jubileuszowa, 50. edycja Rajdu Festiwalowego.
- Na starcie nie zabraknie gwiazd sportu czy estrady – na trasie zobaczymy m.in. Wojtka Chuchałem i Michała Wiśniewskiego.
- Blisko 45 kilometrów rywalizacji na szybkich odcinkach zlokalizowanych w województwie opolskim.
- Zupełnie nowe trasy, które będą sporym wyzwaniem dla kierowców i pilotów.
- Widowiskowy prolog w centrum Opola – kibice będą z bliska podziwiać popisy rajdowych załóg.
Kierowcy i piloci startujący Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska po miesięcznej przerwie wracają do rywalizacji, aby zmierzyć się na trasach 50. Rajdu Festiwalowego. Choć impreza ma bogatą historię, to jednak po raz pierwszy będzie stanowić rundę RSMŚl, więc załogi zmierzą się z nieznanymi dla siebie trasami. Rajd jak zwykle organizowany jest w towarzystwie Krajowego Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu, więc na starcie nie zabraknie także gwiazd estrady. Swój udział zapowiedział Michał Wiśniewski, który utworzy załogę z Wojtkiem Chuchałą – rajdowym mistrzem Polski i Europy w kategorii ERC 2.
Pierwsza edycja Rajdu Festiwalowego odbyła się w 1970 roku, który od tamtej pory organizowany jest nieprzerwanie. Nawet w trudnych czasach włodarze rajdu znajdowali sposób na ciągłe pisanie jego historii. W sezonie 2019, wraz organizacją 50. edycji, Festiwalowy wchodzi do elitarnego grona niewielu rajdów w Polsce, które odbyły się co najmniej 50 razy.
Do startu w jubileuszowej imprezie zgłosiło się w sumie 77 załóg – 43 w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska oraz 34 w ramach Super KJS. W stawce RSMŚl jest naturalnie czołowa trójka z poprzedniej rundy, czyli Adam Sroka i Krystian Woźniak (Honda Civic), Michał Rokita i Wojciech Habuda (Renault Clio), a także Maciej Sordyl z Krystianem Korzeniowskim (Honda Civic). Oprócz nich jest też wielu pozostałych zawodników zdolnych do walki o najwyższe lokaty w śląskim czempionacie.
Oczy kibiców na pewno będą cieszyć swoją jazdą także zawodnicy zgłoszeni w klasie Gość. Wojtek Chuchała, rajdowy mistrz Polski i Europy (w kategorii ERC2), utworzy załogę z Michałem Wiśniewskim w Fordzie Fiesta Proto. Ponownie na trasie zobaczymy także Arkadiusza Lechoszesta i Krzysztofa Pietruszkę w Skodzie Fabii S2000. Start zapowiedzieli także zawodnicy znani z Motul Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski – Grzegorz Olchawski zamierza do Opola przywieźć Audi Quattro A2, natomiast Marek Suder swojego Forda Sierrę RS Cosworth w barwach, w których niegdyś ścigał się Marian Bublewicz. Warto również nadmienić, że na listę zgłoszeń wpisał się także Waldemar Kluza. Wielokrotny mistrz Polski w wyścigach górskich wystartuje za kierownicą Mitsubishi Lancera, a jego pilotem będzie Bartosz Herban.
W ramach Super KJS wystartują 34. załogi, w tym trzy załogi w klasie Gość. Kibice będą mieli okazję oglądać m.in. Forda Sierrę RS Cosworth Wojtka Kaszowskiego, czy też Nissana Sunny GTi, którego poprowadzi Łukasz Halama.
50. Rajd Festiwalowy rozpocznie się w sobotę 15 czerwca o godzinie 18:30, kiedy załogi pojawią się na ceremonii honorowego startu w samym centrum Opola. Wprost z rampy startowej kierowcy i piloci zjadą na trasę prologu o długości 1,38 kilometra. Zasadnicza część rywalizacji odbędzie się w niedzielę, kiedy zawodnicy będą mieli do pokonania dwie trzykrotnie pokonywane próby sportowe. Pierwszy przejazd odcinka Superjedynki rozpocznie się o godzinie 8:33, natomiast oes Premiery ruszy o 9:21. W sumie trasa rajdu liczy 44,97 kilometra, a zwycięzców poznamy o godzinie 16:57, gdy na rynku w Opolu rozpocznie się ceremonia mety.
Wypowiedzi przed 50. Rajdem Festiwalowym:
Wojciech Chuchała (Ford Fiesta Proto): – Zwariowane pomysły czasami kończą się całkiem niezłymi efektami, więc zgodziłem się, kiedy Michał Wiśniewski zaproponował mi wspólny start w Rajdzie Festiwalowym. Postaramy się wnieść jak najwięcej pozytywnych emocji w imprezę, choć mimo luźnego podejścia do tego startu zamierzam pojechać najlepiej jak umiem, zwłaszcza że dobrze znam Forda Fiestę Proto. Współpracuje ze stajnią Mariusza Steca i od początku tego roku sporo testowaliśmy zarówno rozwijając samochód, jak i wspomagając w startach Huberta Maja i Piotrka Parysa. Uważam więc, że to naprawdę fajna maszyna na ten rajd.
Grzegorz Ciombor (Honda Civic): – Przygotowania do startu będą trwały do samego końca, bo po awarii na Rajdzie Ziemi Głubczyckiej wciąż pracujemy nad silnikiem. Jest jednak jeszcze trochę czasu, więc pojawimy się na starcie w Opolu. Moim celem jest podkręcenie tempa i zacięta walka, ponieważ liczę na dobry wynik na koniec sezonu, a z powodu usterki jedna runda już uciekła. Dam z siebie wszystko, choć rajd jest nowy dla wszystkich i przed nami sporo niewiadomych. To, że startowałem w poprzednich edycjach Festiwalowego niewiele zmienia, bo trasy są zupełnie nowe, więc ja również nie mam na nich żadnego doświadczenia.
Łukasz Godula (Honda Civic): – Patrząc na udostępnione przez organizatora onboardy mam wrażenie, że skrzynia biegów, z prędkością maksymalną na poziomie 180 km/h, może być za krótka. Ponadto wygląda na to, że pogoda będzie typowo wakacyjna, więc samochody na pewno będą dostawać w kość. Trzeba będzie jechać rozważnie, aby auto nie tylko dojechało do mety, ale również nie zdarzyła się jakaś poważna i kosztowna awaria, która mogłaby wpłynąć na dalsze starty w RSMŚl. Dlatego też zamierzam podejść do rajdu taktycznie, a celem jest zdobycie punktów i dojechanie do mety.
Michał Rokita (Renault Clio): – Celem na Rajd Festiwalowy jest utrzymanie tempa z pierwszej rundy i podjęcie walki z konkurencją na tyle na ile będzie to możliwe. Organizator przygotował szybkie odcinki, co mi bardzo pasuje, zwłaszcza że dzięki skrzyni przygotowanej przez firmę M-Drive, Clio całkiem nieźle spisuje się na prostych. Przy wysokich temperaturach trzeba będzie też dbać o opony, ale myślę, że dzięki gumom od Extreme nie powinno być z tym problemów. Na pewno dam z siebie wszystko, a na mecie okaże się co z tego wyszło.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje:
RSMŚl to cykl rajdów okręgowych, organizowanych przez automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym (ZO Katowice). Rundy zaliczane do RSMŚl to jednodniowe rajdy, o łącznej długości odcinków specjalnych od 25 do 50 km. Mogą brać w nich udział kierowcy posiadający licencję RN (licencja rajdowa I stopnia), oraz piloci posiadający licencję R, RN, lub R-codriver. Kierowcy z licencją R (licencja rajdowa II stopnia) mogą startować tylko w klasie Gość. Do zawodów dopuszczone są samochody posiadające aktualną lub wygasłą licencję FIA/PZM oraz samochody klasy Open. Wszystkie pojazdy i zawodnicy muszą posiadać wyposażenie bezpieczeństwa zgodne z regulaminem mistrzostw.
Kalendarz mistrzostw tworzy sześć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:
• 17-18 maja: 1. Rajd Ziemi Głubczyckiej (Głubczyce)
• 15-16 czerwca: 50. Rajd Festiwalowy (Opole)
• 6-7 września: Rajd Mikołowsko-Żorski 2019 (Chorzów)
• 27-28 września: 65. Rajd Wisły (Wisła)
• 12-13 października: 5. Rajd Grodzki (Gorlice)
• 15-16 listopada: 45. Rajd Cieszyńska Barbórka (Cieszyn)