
Od trzech lat, w ostatni weekend kwietnia, grupa pasjonatów zabytkowej motoryzacji organizuje niezwykłe wydarzenie – Rajd Tysiąca Minut. Inicjatorzy to doświadczeni rajdowcy, którzy postanowili stworzyć unikalny rajd wiosenny, oparty na wiedzy i wieloletnim doświadczeniu. Tak właśnie powstał Rajd 1000 Minut, który w tym roku po raz pierwszy zyskał rangę międzynarodowego wydarzenia!
W tegorocznej edycji udział wzięły również załogi zagraniczne, a trasa rajdu prowadziła przez trzy kraje: Polskę, Czechy i Słowację. Tym samym Rajd 1000 Minut 2024 stał się międzynarodowym wydarzeniem w pełnym tego słowa znaczeniu. Aż 40 załóg pokonało w dwa dni 580 km, przy czym dystans ten każdego roku może się różnić – zależy bowiem od warunków drogowych, ograniczeń prędkości oraz parametrów ustalonych przez organizatorów na tzw. RT-kach. Jedno pozostaje niezmienne – jazdy jest zawsze dokładnie 1000 minut!
Trasa i wyzwania Rajdu Tysiąca Minut
Tegoroczna edycja składała się z 22 odcinków RT (w tym aż 4 nocnych). Najkrótszy miał 950 metrów, a najdłuższy aż 27,77 km. Łączna długość wszystkich RT-ów wyniosła około 233 km. Profesjonalna organizacja wydarzenia znalazła odzwierciedlenie w szczegółowo zaplanowanej trasie:
-
12 punktów kontroli czasu (PKC)
-
10 stref BRD (Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), sprawdzających przestrzeganie przepisów
-
8 zadań orientacyjnych
-
3 punkty kontroli przejazdu
Rajd rozpoczął się w Balicach, a każdy kilometr trasy niósł nowe wyzwania i emocje.
Próby sportowe i emocje na torach
Rajd Tysiąca Minut to nie tylko precyzyjna jazda zgodna z przepisami, ale także porcja prawdziwie sportowych emocji. W tym roku zorganizowano cztery wymagające próby sportowe, w tym na kultowych torach:
-
Drift Baza – Bobrek – jedno z ostatnich legalnych miejsc do driftu w Polsce
-
Tor FCA w Tychach – znany tor testowy Fiata
-
STEEL RING w Czechach (Stare Miasto koło Trzyńca) – profesjonalny obiekt motorsportowy
Zabytkowe auta na trasie międzynarodowego rajdu
Na trasie rajdu nie zabrakło prawdziwych perełek klasycznej motoryzacji. Choć wiele z tych pojazdów liczy sobie dekady, to świetnie radziły sobie zarówno na torach, jak i na długich trasach. Wśród startujących pojazdów znalazły się m.in.:
-
SAAB 96 (1964)
-
Lancia Fulvia Coupe (1972)
-
Ford Granada (1972)
-
Alfa Romeo GT Junior (1974)
-
Volkswagen Karmann Ghia (1974)
-
Mercedes-Benz 450 SL (1975)
-
Datsun 280Z (1975)
-
Opel Commodore C (1978)
-
Autobianchi A112 Abarth (1980)
-
Matra Murena (1982)
-
Lancia Delta HF Integrale (1989)
To tylko wybrane modele, które udowodniły, że klasyczna motoryzacja nadal potrafi zachwycać sprawnością i designem.
Podziękowania i przyszłość Rajdu
Wielkie słowa uznania należą się organizatorom – za pomysłowość, determinację i profesjonalizm w przygotowaniu wydarzenia na tak wysokim poziomie. Dzięki ich zaangażowaniu, Rajd Tysiąca Minut to nie tylko impreza sportowa, ale także spotkanie ludzi z pasją do motoryzacji, precyzji i historii.
Nie pozostaje nic innego, jak życzyć organizatorom i uczestnikom jeszcze co najmniej stu równie udanych edycji – każdej zamkniętej w symbolicznych 1000 minutach emocji i pasji do klasyków!
Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce
Wszystkie wydarzenia motoryzacyjne: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!
Patronat medialny KlassikAuto.pl
Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe zgłoszenia i zapraszamy Organizatorów do:
- przesyłania na adres naszej redakcji terminów planowanych imprez – wspólnie będziemy tworzyć ofertę spotkań dla miłośników motoryzacji. Wystarczy mail na adres: [email protected]
- współpracy i skorzystania z naszego patronatu medialnego – podstawowe informacje są tutaj: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/