Affalterbach. Od 2010 r. wyścigowe samochody spod marki aut sportowych i o wysokich osiągach z Affalterbach odnoszą sukcesy na torach całego świata. W ciągu zaledwie jednej dekady zaangażowanie niemieckiego producenta zaowocowało jednym z czołowych programów wyścigów dla klientów. W tym czasie nabywcy z całego świata odebrali ponad 390 samochodów, które w sumie odniosły 418 zwycięstw w klasyfikacjach generalnych oraz 788 klasowych triumfów i „zgarnęły” 171 tytułów mistrzowskich, krajowych i międzynarodowych, w ponad 120 seriach. Podstawę tego sukcesu stanowi program, którego celem jest zapewnienie klientom maksymalnego wsparcia i oferowanie szeregu elementów uchodzących za wzorcowe. W rocznicowym sezonie Mercedes-AMG chce kontynuować tę udaną historię – dzięki nowemu AMG GT3 i zmodernizowanemu AMG GT4. Z okazji „urodzin” do produkcji trafiły limitowane odmiany obu modeli.
Zaangażowanie Mercedes-AMG w wyścigi z udziałem klientów sięga samych początków firmy: już w latach 60. Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, założyciele AMG, na zlecenie prywatnych zespołów przerabiali ich Mercedesy w maszyny odnoszące sukcesy w rywalizacji z innymi. Wyścigowa legenda AMG narodziła się w 1971 r., gdy polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 – pierwszy wyścigowy wóz oficjalnie firmowany przez AMG – odniósł klasową wygraną i zajął drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. Do tych historycznych korzeni nawiązuje współczesny program wyścigowy dla klientów Mercedes-AMG.
Gullwing na tor
Za inspirację dla programu Customer Racing w 2010 r. posłużył Mercedes-Benz SLS AMG. Ten jeżdżący hołd dla legendarnego Gullwinga – modelu 300 SL – był pierwszym samochodem w pełni opracowanym przez Mercedes-AMG. Podczas prasowej premiery modelu na torze Laguna Seca w 2009 r. menedżer ds. gamy modelowej Christoph Jung i dwaj byli kierowcy DTM, Bernd Schneider i Thomas Jäger, wspólnie wpadli na pomysł wprowadzenia SLS-a na tory wyścigowe. Opcja fabrycznego uczestnictwa w wybranych wydarzeniach była dla nich jednak niesatysfakcjonująca, dlatego ruszyły prace nad zupełnie nową koncepcją wyścigowego programu dla klientów Mercedes-AMG.
W ten sposób, bazując na pozytywnych wrażeniach klientów, a także
na zapotrzebowaniu zespołów wyścigowych i uczestników AMG Driving Academy, Mercedes-AMG postanowił wejść w nowy segment motorsportu. W ścisłej współpracy z HWA AG w ciągu 6 miesięcy opracowano wersję GT3 nowego Gullwinga. Swój pierwszy występ Mercedes-Benz SLS AMG GT3 zaliczył w rundzie VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring 25 września 2010 r. Za kierownicą zasiedli kierowcy testowo-rozwojowi Mercedes-AMG – Bernd Schneider i Thomas Jäger. O ile debiut wykorzystano do „nakręcenia” cennego przebiegu w ramach testów, to już w drugim wyścigu Thomas Jäger i Christopher Haase w barwach zespołu BLACK FALCON odnieśli historyczne, pierwsze zwycięstwo.
Program, który stanowi uzupełnienie samochodu
Równolegle z rozwojem samochodu firma Mercedes-AMG opracowała koncepcję innowacyjnego, sportowego programu dla klientów. Podczas gdy inni producenci koncentrowali się raczej na aktywnościach fabrycznych ekip, Mercedes-AMG celowo skoncentrował się na prywatnych zespołach i ich kierowcach. Producent chciał nie tylko zaoferować im w pełni dojrzały samochód wyścigowy, aby także kompleksowe wsparcie wraz z transferem wiedzy i doświadczenia, począwszy od eksploatacji auta aż po wspólne planowanie wyścigowych strategii. Zdefiniowanym celem było doprowadzenie zespołów i kierowców do pozycji umożliwiającej im wygrywanie wyścigów – tak szybko, jak to możliwe. Zgodnie z filozofią programu międzynarodowe zespoły klientów stawały się swego rodzaju ambasadorami marki z Affalterbach.
Debiutant roku
Pomysł „chwycił”: w pierwszym pełnym sezonie SLS AMG GT3 został najlepszym debiutantem roku. Zespołom z całego świata sprzedano 40 samochodów, które odniosły ponad 20 zwycięstw na czterech kontynentach. Zwieńczeniem debiutanckiego sezonu był tytuł w klasyfikacji zespołów Mistrzostw Europy FIA GT3 dla HEICO Motorsport. W rezultacie już wkrótce wyścigi klientów stały się trzecim filarem zaangażowania Daimler AG w sport motorowy obok Formuły 1 i DTM.
Wielki Szlem wśród wyścigów wytrzymałościowych
W kolejnych latach zarówno SLS AMG GT3, jak i towarzyszący mu program były systematycznie rozwijane. Prócz zjawiskowego designu, doskonałych właściwości jezdnych i innowacyjnej koncepcji bezpieczeństwa szczególnie ważnym czynnikiem sukcesu SLS-a w wyścigach wytrzymałościowych okazała się niezawodność. Sezon 2013 przyniósł imponujące rezultaty – prywatne ekipy zdobyły Wielki Szlem, wygrywając wszystkie główne klasyki GT3: 24-godzinny maraton w Dubaju, 12-godzinny wyścig w Bathurst, 24-godzinne starcie na Nürburgringu oraz 24-godzinny wyścig na Spa-Francorchamps. Odniesiony w Belgii sukces zespołu HTP Motorsport, z jego kierowcami – Maximilianem Buhkiem, Maximilianem Götzem i Berndem Schneiderem, oznaczał 100. zwycięstwo SLS-a AMG GT3 od początku programu Customer Racing.
Otwarty na specjalne zlecenia
Nieodłączną częścią 10-letniej historii wyścigów prywatnych klientów jest również samochód wyścigowy, który powstał w ramach specjalnego projektu: w 2014 r. Mercedes-AMG opracował CLA 45 AMG Racing Series, zbudowany w niewielkiej serii 29 egzemplarzy i wykorzystany w markowej serii CLA AMG Cup, w ramach brazylijskich mistrzostw Mercedes-Benz Challenge.
Dziedzictwo Gullwinga
Osią programu Customer Racing Mercedes-AMG od zawsze były jednak wyścigi GT. Za sprawą swojego ogromnego sukcesu SLS AMG GT3 na niezwykle wysokim poziomie zawiesił poprzeczkę dla dalszego rozwoju programu. Ale inżynierom z Affalterbach udało się zbudować godnego następcę – to wprowadzony na rynek w 2015 r. Mercedes-AMG GT3 o nowym, zjawiskowym wzornictwie. Sprawdzona technika, taka jak 6,3-litrowy wolnossący silnik V8 AMG czy sekwencyjna 6-biegowa skrzynia, została zoptymalizowana pod kątem nowego modelu, dzięki czemu uzyskano jeszcze lepszą niezawodność i trwałość. Mercedes-AMG GT3 niezmiennie hołdował też priorytetom w dziedzinie bezpieczeństwa, m.in. za sprawą wyścigowego siedzenia z włókien węglowych i klatki bezpieczeństwa przymocowanej do aluminiowej ramy przestrzennej. Po raz kolejny swoim doświadczeniem nowy projekt wsparli Bernd Schneider oraz, w szczególności, Thomas Jäger; obaj kierowcy mieli już decydujący wkład w rozwój SLS-a AMG GT3.
Zwycięstwo na wieczność
Podobnie jak poprzednik, także nowy GT3 zaliczył swój debiut w serii VLN, na północnej pętli Nürburgringu. Podczas pierwszego testu w wyścigowych warunkach, 4 lipca 2015 r., za kierownicą zasiedli Bernd Schneider, Thomas Jäger i Jan Seyffarth. W 2016 r., podczas pierwszego pełnego sezonu zmagań, debiutant wjechał na scenę, wywołując niemałe zamieszanie: w 44. wyścigu ADAC Zurich 24h-Rennen na Nürburgringu miejsca od pierwszego do czwartego i szóste zajęły zespoły ścigające się Mercedesami-AMG GT3. Maro Engel, Bernd Schneider, Manuel Metzger i Adam Christodoulou zwyciężyli w nowej maszynie GT3 w barwach BLACK FALCON. Historyczny, czterokrotny triumf z 29 maja 2016 r. wciąż jest największym osiągnięciem zarówno w pojedynczym wyścigu w historii Mercedes-AMG Customer Racing, jak i w księdze rekordów tego klasycznego maratonu. Wysoki poziom konkurencyjności od razu wpłynął popyt: plany na debiutancki rok zostały znacznie przekroczone – klientom dostarczono prawie 70 samochodów.
Podbój nowej kategorii
Na kanwie osiągnięć i stale rosnącej popularności wyścigów GT w 2017 r. portfolio wzbogacono o nową kategorię pojazdów. Mercedes-AMG GT4, zaprezentowany podczas 24-godzinnego wyścigu na Spa-Francorchamps, łączy swoje seryjne pochodzenie z wzorcowymi elementami z zakresu bezpieczeństwa, sprawdzoną techniką oraz doskonałą efektywnością. Idealną podstawę stanowił dla niego Mercedes-AMG GT R (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 11,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym: 259 g/km), m.in. za sprawą mocnego 4,0-litrowego silnika V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na tle norm, jakie wcześniej panowały w tej klasie, nowy Mercedes-AMG GT4 przeznaczony dla zespołów klientów jest znacznie bardziej rasowym samochodem wyścigowym – i to pomimo wymaganego przepisami pokrewieństwa z modelem produkcyjnym.
Podobnie jak w przypadku SLS-a AMG GT3 i Mercedesa-AMG GT3, debiut GT4 poprzedziła intensywna faza testów. Tradycyjnie na miejsce wyścigowego debiutu wybrano „Zielone piekło”: w rundzie VLN 19 sierpnia 2017 r. testowy zespół Mercedes-AMG Uwe Alzen Automotive, z Fabianem Hamprechtem, Mike’em Stursbergiem i kierowcą testowo-rozwojowym Mercedes-AMG Thomasem Jägerem, wywalczył w swoim pierwszym występie klasowe zwycięstwo.
Więcej, szybciej, dalej
Wraz z nowymi modelami, począwszy od sezonu 2016/2017, Mercedes-AMG zintensyfikował internacjonalizację swojego wyścigowego programu dla klientów. W USA, Azji i Australii powstały osobne centra techniczne i logistyczne, mające zapewnić jeszcze sprawniejsze dostawy części oraz jeszcze bardziej bezpośrednie wsparcie techniczne dla lokalnych zespołów. Na sukces nie trzeba było długo czekać: w 2017 r., w roku swojego debiutu, ekipa Riley Motorsports wraz z Mercedesem-AMG GT3 odniosła potrójne zwycięstwo – „zgarniając” tytuły wśród kierowców, zespołów i producentów – w wymagających wytrzymałościowych mistrzostwach IMSA WeatherTech SportsCar Championship. W tym samym roku Edoardo Mortara doprowadził Mercedesa-AMG GT3 do zwycięstwa w Pucharze Świata FIA GT w Makau. Już w latach 2014 i 2015 Maro Engel triumfował na wąskim torze ulicznym w Makau za kierownicą SLS-a AMG GT3.
Rok 2018 okazał się kolejnym udanym sezonem w historii Mercedes-AMG Customer Racing: samochody GT3 i GT4 z Affalterbach sprawiły, że prywatne ekipy uzyskały 373 miejsca na podium i odniosły 141 zwycięstw w 394 wyścigach. Zdobyły też ponad 40 tytułów mistrzowskich; należały do nich triumf w klasyfikacji generalnej serii Blancpain GT (Raffaele Marciello i zespół AKKA ASP Team) oraz tytuły w klasyfikacji kierowców mistrzostw International GT Challenge – z Tristanem Vautierem (łącznie) oraz Kennym Habulem (brąz). Co więcej, w pierwszym pełnym sezonie zespoły rywalizujące Mercedesami-AMG GT4 zapisały na swoich kontach dwa klasowe zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu (SP10 i SP8T).
Sezon 2019 przyniósł podobne sukcesy jak poprzedni – wynik ponad 40 zwycięstw w mistrzostwach oznaczał znaczne poprawienie poprzedniego rekordu, szczególnie w przypadku Mercedesa-AMG GT4, którego imponujący bilans po drugim pełnym sezonie, przy ponad 115 dostarczonych autach, przedstawiał się następująco: 484 wyścigi, 624 miejsc na podium i 246 zwycięstw. Raffaele Marciello zwieńczył kolejny wyśmienity sezon, pokonując światową elitę GT3 w Pucharze Świata FIA GT i odnosząc czwarte zwycięstwo Mercedes-AMG w Makau od 2014 r. Także w serii VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring zespoły Customer Racing pobiły kolejny rekord: w ośmiu punktowanych wyścigach na północnej pętli wywalczyły sześć zwycięstw w „generalce”, a czterokrotny zwycięzca wyścigu Patrick Assenheimer zdobył mistrzostwo wśród kierowców w klasie SP9-Pro.
Gotowy na następną generację
W 2019 r. tor Nürburgring był miejscem prezentacji najnowszego Mercedesa-AMG GT3. Debiutujący w 24-godzinnym wyścigu zmodernizowany model wyróżnia się odświeżonym designem i szeregiem optymalizacji technicznych, co przekłada się na osiągi jeszcze lepsze niż w przypadku znakomitego poprzednika. Z kolei niższe koszty eksploatacji i łatwiejsza obsługa serwisowa przyczyniają się do zwiększenia skuteczności i efektywności działań wyścigowych zespołu. Przykładowo interwał wymiany silnika wydłużono do 25 000 kilometrów. W rezultacie remont 6,3-litrowego wolnossącego silnika AMG V8 – i tak znanego ze swojej szczególnej niezawodności – trzeba przeprowadzać jeszcze rzadziej. Co więcej, wraz z debiutem nowego AMG GT3 wprowadzono kolejne wyznaczające standardy innowacje, takie jak opcjonalna funkcja „drop start” (automatyczny rozruch silnika po ponownym postawieniu samochodu na kołach w czasie pit stopu) czy system śledzenia, który umożliwia automatyczne zbieranie i analizę czasu pracy komponentów pojazdu.
Po wstępnych wyścigowych testach w 2019 r. nowa maszyna GT mogła świętować swoje pierwsze podium – 2 lutego 2020 r., w legendarnym 12-godzinnym wyścigu w Bathurst na otwarcie sezonu Intercontinental GT Challenge (IGTC) zespół Mercedes-AMG Team Triple Eight Race Engineering (Shane van Gisbergen, Maximilian Götz i Jamie Whincup) zdobył trzecie miejsce.
Po modernizacji GT3 aktualizację przeszedł także GT4 – wzbogacono go
o nowe elementy z zakresu designu i optymalizacje techniczne, szczególnie ukierunkowane na zwiększenie osiągów w wyścigach wytrzymałościowych. Podobnie jak w przypadku GT3 modyfikacje prowadzą też do obniżenia kosztów eksploatacji. Z dwiema nowymi maszynami GT Mercedes-AMG wyznaczył kierunek udanej kontynuacji swojego zaangażowania w wyścigach klientów. Aby uczcić 10. rocznicę w sezonie 2020, zarówno Mercedes-AMG GT3, jak i Mercedes-AMG GT4 będą dostępne w limitowanych wersjach.
Zaprogramowany na innowacje
Oprócz kolejnych generacji samochodów program Mercedes-AMG Customer Racing przyniósł wiele innowacji, dzięki którym firma wielokrotnie ustanawiała nowe standardy w segmencie rywalizacji prywatnych zespołów. Przykład: Mercedes-AMG jako pierwszy opracował i zaoferował kompleksowy portal obsługi klienta (CSP), który zapewnia zespołom wsparcie i umożliwia im zamawianie części zamiennych przez całą dobę. Centralna platforma internetowa ułatwia też komunikację – dostępne są tu liczne istotne informacje oraz aktualizacje. Ponadto w bazie danych udokumentowano wszystkie szczegóły dotyczące udziału samochodów Mercedes-AMG GT w wyścigach oraz ich wyniki począwszy od 2010 r.
Kolejna innowacja to możliwość wynajmu samochodów GT z floty Mercedes-AMG, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba. Usługę tę wprowadzono w 2011 r., aby zapewnić zespołom jeszcze większą elastyczność w działaniach. Jednym z elementów wsparcia klientów na całym świecie jest też zespół serwisowy Mercedes-AMG, obecny na torze wraz ze swoimi inżynierami oraz ciężarówkami serwisowymi i częściami. W ramach dodatkowej usługi można zamówić także indywidualnie przygotowane pakiety części zamiennych i dostarczyć je na dowolny tor. Dzięki centrom technicznym i logistycznym zlokalizowanym w USA, Azji oraz Australii ta globalna usługa stała się nie tylko szybsza i efektywniejsza, ale i bardziej przyjazna dla środowiska – transport odbywa się bowiem na krótszych odcinkach.
Od 2015 r. do programu dołączyły mistrzostwa Mercedes-AMG Customer Racing Championship. To globalna, markowa seria wyścigów dla wszystkich kierowców oraz użytkowników samochodów wyścigowych z Affalterbach. Zawodnicy i zespoły podzieleni na klasy GT3 i GT4 zbierają punkty za osiągnięcia w zawodach przez cały sezon. Przejrzysty system sprawia, że uczestnicy mogą śledzić swój bilans punktowy w dowolnym momencie, za pośrednictwem portalu CSP. Podczas tradycyjnej imprezy dla „rodziny” Mercedes-AMG Customer Racing na koniec sezonu nagradzani są najlepsi zawodnicy i ich ekipy. A ponieważ profesjonalni kierowcy i amatorzy (brąz) są klasyfikowani osobno, ci drudzy mogą zdobyć te same cenne nagrody, co zawodowcy.
Ponieważ zmagania w segmencie GT3 stają się coraz bardziej profesjonalne, od 2016 r. Mercedes-AMG łączy wsparcie zespołów z nowymi zachętami: prywatne zespoły klientów, którzy odnoszą wyjątkowe sukcesy, mogą zakwalifikować się do prowadzenia tzw. zespołu osiągów (Performance Team). Poza sprawdzonym wsparciem technicznym ekipy te otrzymują dodatkową pomoc od inżynierów i specjalistów ds. motorsportu z Affalterbach. Ponadto zespoły Customer Racing mogą zatrudniać inżynierów wyścigowych Mercedes-AMG, którzy pomogą uzyskać im idealną konfigurację samochodów i sprawić, by ich własne zespoły jeszcze szybciej stały się ekspertami w zakresie samochodów GT z Affalterbach.
Specjaliści za kierownicą
Kluczowym aspektem wsparcia jest też wypożyczanie zespołom zawodników z puli kierowców Mercedes-AMG. Należą do nich jedne z najbardziej znanych nazwisk w motorsporcie. Lista kierowców na 2020 rok obejmuje Maximiliana Buhka, Yelmera Buurmana, Adama Christodoulou, Maro Engela, Maximiliana Götza, Thomasa Jägera, Raffaelego Marciella, Dirka Müllera i Lucę Stolza. Obok Maro Engela aktywnymi ambasadorami marki są Bernd Schneider oraz Karl Wendlinger.
Rekord, z którego można być dumnym
Od chwili dostarczenia pierwszego SLS-a AMG GT3 Mercedes-AMG sprzedał klientom łącznie ponad 400 aut wyścigowych. W tym samym czasie stale rosła liczba prywatnych zespołów: obecnie samochodami z Affalterbach na całym świecie rywalizuje prawie 100 ekip. Bilans aktywności w klasach GT3 i GT4 od 2010 r. obejmuje ponad 6000 wyścigów w ponad 120 seriach, ponad 400 zwycięstw w klasyfikacji generalnej, prawie 800 klasowych triumfów i ponad 170 mistrzostw – krajowych i międzynarodowych. To sprawia, że Mercedes-AMG Customer Racing jest obecnie jednym z największych i odnoszących najwięcej sukcesów wyścigowych oddziałów dla klientów w branży.
Tobias Moers, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH: „Nasz program wyścigów dla klientów w ostatnim 10-leciu zanotował niezwykle silny wzrost – równolegle do szybkiego wzrostu naszego portfolio aut drogowych. Od samego początku odnosiliśmy sukcesy z SLS-em AMG GT3 i od tamtej pory rywalizujemy ze wszystkimi renomowanymi producentami samochodów sportowych na arenach sportów motorowych, walcząc o zwycięstwa w wyścigach i tytuły mistrzowskie. Bez wątpienia to również zasługa wielu zespołów naszych klientów, którzy w każdy wyścigowy weekend robią wszystko, co tylko mogą. Te sukcesy pozytywnie wpłynęły na naszą markę, podkreślając wysoki poziom osiągów naszych produktów – nie tylko dzięki bliskim powiązaniom modeli GT3 i GT4 z samochodami seryjnymi. Za sprawą systemu równego wsparcia dla wszystkich klientów, włącznie z możliwością wynajmowania naszych aut wyścigowych, akcentujemy też silnie usługowy charakter naszego programu. Dziesiąta rocznica to dobra okazja nie tylko do spojrzenia wstecz, ale również w przód: wraz z naszymi nowymi modelami GT3 i GT4 zrobimy wszystko, aby także w kolejnej dekadzie rozwijać ambicję bycia na czele – ambicję, która umacniała się na przestrzeni ostatnich 10 lat.
Z myślą o tym celu życzę wszystkim kierowcom i zespołom wielu sukcesów”.
Stefan Wendl, szef Mercedes-AMG Customer Racing: „Program Mercedes-AMG Customer Racing jest wyjątkowy w światowej skali. To dzięki nam zespoły klientów mogą polegać na najwyższej klasy samochodach i korzystać z maksymalnego wsparcia. Jednocześnie znacznie poszerzyliśmy nasze specjalne fabryczne wsparcie w najważniejszych imprezach GT, takich jak IGTC, Puchar Świata FIA GT w Makau czy 24-godzinne wyścigi na torach Nürburgring i Spa. Zrobiliśmy to z sukcesem: nasz bilans zwycięstw w wyścigach oraz tytułów mistrzowskich z roku na rok był coraz lepszy. Nie jest to takie oczywiste, ponieważ konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, rośnie też jakość, jeśli chodzi o kierowców. To dla nas motywacja, by dawać z siebie wszystko”.
Thomas Jäger, koordynator programu Mercedes-AMG Customer Racing: „10 lat temu zainicjowaliśmy program Customer Racing z myślą o stworzeniu nowego ośrodka dla pasji, jaką nasi klienci z całego świata darzą sport motorowy. Jego celem było osiągnięcie sukcesu dzięki doskonałym produktom i kompleksowej obsłudze. Od naszego debiutu w wyścigach GT wyznaczyliśmy nowe standardy pod względem osiągów, bezpieczeństwa, właściwości jezdnych oraz efektywności. To nasza ambicja także na przyszłość. Sukcesy i lojalność naszych klientów są dla nas największą motywacją, by zapewniać im niezawodną platformę w postaci programu Customer Racing i dalej wprowadzać na rynek wzorcowe produkty”.
Kontakt:
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]