Po Motor Valley i Turynie przyszła kolej na okolice Mediolanu, Jeziora Como i Toru Monza. W tej przepięknej okolicy znajduje się „Museo Storico Alfa Romeo” umieszczone w podziemiach i przyziemiu dawnego biurowca legendarnej marki.
Po samej fabryce pozostała tylko rozległa łąka, a piętra biurowca zieją pustką… Nie mniej samo muzeum było chyba najlepszym, jakie w tej wycieczce odwiedził autor artykułu!
Museo Storico Alfa Romeo
Muzeum, choć wydaje się niepozorne z zewnątrz – bardzo interesująco pokazuje historię marki zaczynającą się w 1910 r. Obejrzeć można designersko wyeksponowane, co oczywiste, ponad 150 samochodów i niektóre silniki, ale też samoloty i ich silniki, trofea i emblematy marki. Ekspozycje podzielone są chronologicznie, wg czasu powstania wystawionych obiektów, ale i tematycznie, w 3 sekcjach.
Time Line
Sekcja TimeLine pokazująca historię marki i oferuje m.in. A.L.F.Ę. 24HP – jedną z pierwszych maszyn firmy, A.L.F.Ę. 15HP Corsa, czy futurystyczną A.L.F.Ę. 40/60 HP Aereodinamica z 1913 r. i AR RL Super Sport z 1925 r. Przepięknie wygląda błękitna Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo z 1938 r.! Jest cała seria Alf 6C z lat 30-50 XX w., późniejsze Giuilietty i Montreal.
Bellezza
Sekcja Bellezza eksponuje design i piękno samochodów projektowanych nie przez księgowych, ale prawdziwych designerów, gdzie widać, że koszty produkcji nie grały roli. Zobaczyć tam można też auta koncepcyjne, jak choćby AR Iguana z Italdesign, Alfę 33/2 Coupé Speciale z 1969 r., Disco Volante z 1952 r., Coupé 2000 Sportiva, Giulię Sprint Speciale Bertone z 1965 r. Specjalne miejsce zajmuje zielona Alfa Romeo Carabo z 1968 r. będąca konceptem w kształcie klina.
Velocita
Velocita to szczególnie wyróżniająca się część muzeum, ponieważ pokazuje wyścigową historię Alfy, a ta jest wyjątkowo bogata i okraszona licznie zdobytymi nagrodami i tytułami (także do obejrzenia). Wśród sporej ekspozycji zobaczyć można AR 6C 1750 Gran Sport z 1931 r., którą 3 krotnie wygrano wyścig Mille Miglia (o muzeum tego wyścigu będzie część kolejna reportażu), AR 8C 2300 Corto Mille Miglia z 1932 r. – to 7 krotna zwyciężczyni wyścigu MM, na której bazie zbudowano m.in. Monoposto Tipo B-P3 z jednym centralnym siedzeniem i Bimotore, wyposażonego w dwa silniki (każdy napędzał inną oś) o łącznej pojemności 6,3 litra i mocy 540 KM!
Jest też Alfa Romeo RL Targa Florio z 1923 r. z po raz pierwszy umieszczoną na karoserii zieloną koniczynką na białym tle i majestatyczna Alfa Romeo 8C 2900 B Speciale Le Mans z 1938 r. Późniejsze modele to m.in. Giulietta SZ Coda Tronca z 1957 r., Giulia TZ 2 z 1965 r. Oczywiście nie mogło zabraknąć Alfa Romeo 33 Stradale Prototipo z 1967 r., której reedycję tego roku hucznie przeprowadził „Stellantis”. Jest też Alfa Romeo Tipo 33/2 Daytona z 1968 r., Tipo 33 TT 12 z 1975 r., Tipo 33 SC 12 Turbo, Alfa Romeo Brabham-Alfaromeo BT-45B, Alfa Romeo 155 V6 T1 z 1993 r.
Są też eksponowane nowsze auta, jak choćby 8C Competizione, Alfa 33, 155 i Giulia Sprint GT, SZ i RZ Zagato z 1992 r.
Kino 4D
W muzeum znajduje się też kino 4D, w którym obejrzeć można (czując się jak kierowca bolidu) bardzo realistyczny film z wyścigu. Efekty wiatru, zraszania wodą po wjechaniu w kałużę, czy omiatania przez trawy przy zjechaniu z trasy – wzmacniają i tak mocne wrażenia!
Za salą kinową jest jeszcze sekcja aut służb mundurowych, gdzie wystawiono AR 1900 M Matta, Gazele, Alfettę, AR 90 i Giulię Gardinettę, Giulia Super Carabinieri z 1968 r.
Po wizycie w tym muzeum nachodzi zwiedzającego smutna konstatacja o przemijaniu i refleksja, a właściwie pytanie, jak doszło do całkowitego zaniku tak wspaniałej marki samochodów…
Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce
Szczegóły na cały rok: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!
Patronat medialny KlassikAuto.pl
- przesyłania na adres naszej redakcji terminów planowanych imprez – wspólnie będziemy tworzyć ofertę spotkań dla miłośników motoryzacji. Wystarczy mail na adres: [email protected]
- do współpracy i skorzystania z naszego patronatu medialnego – podstawowe informacje zob.: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/