
Cadillac DeVille Cabrio z 1969 roku to prawdziwa ikona amerykańskiej motoryzacji. O swoim egzemplarzu opowiada nam jego właściciel – Adrian Zieliński, pasjonat klasycznych samochodów, który samodzielnie dba o jego stan techniczny i wprowadza unikalne modyfikacje.
Redakcja: Adrianie, skąd wzięła się Twoja pasja do zabytkowej motoryzacji?
Adrian Zieliński: Od dziecka fascynowały mnie stare samochody, szczególnie amerykańskie krążowniki szos. W latach 2000 w mojej okolicy ktoś jeździł takim Cadillakiem i od tamtej pory wiedziałem, że kiedyś będę miał własnego DeVille’a.
Kiedy i gdzie kupiłeś swój samochód?
Cadillaca DeVille Cabrio z 1969 roku kupiłem na początku stycznia 2023 roku we Wrocławiu. To model wyposażony w silnik 472 Big Block o pojemności 7,7 litra, generujący 375 KM, z 3-biegową automatyczną skrzynią TH400.
W jakim stanie był pojazd w momencie zakupu?
Był kompletny, ale silnik nie działał. Musiałem przewieźć go na lawecie do Gdyni, co było nie lada wyzwaniem – zestaw laweta plus przyczepa z Cadillakiem okazał się zbyt ciężki dla Sprintera 2.9 i mieliśmy problem z podjazdem pod górkę na obwodnicy Wrocławia!
Czy sam odnawiałeś samochód?
Tak, początkowo szukałem specjalistów, ale trudno było znaleźć kogoś, kto rozumie amerykańską mechanikę. Dlatego większość napraw wykonuję sam, przy wsparciu kolegi Patryka.
Jak wygląda dostępność części zamiennych do Cadillaca?
Nie ma z tym żadnego problemu – w USA wszystko jest dostępne od ręki. Wystarczy zamówić paczkę lotniczą i w ciągu tygodnia mam potrzebne części. Co więcej, ceny są bardzo przystępne, np. nowy rozrusznik kosztował mnie 182 zł.
Czy wprowadziłeś jakieś modyfikacje do samochodu?
Tak, Cadillac przeszedł kilka istotnych zmian. Największą i moją ulubioną jest pneumatyczne zawieszenie, które pozwala na sterowanie wysokością każdego koła osobno. Dodatkowo zamontowałem koła Dayton 20 cali z 150 szprychami na jedno koło, gaźnik Edelbrocka z dopasowanym filtrem powietrza oraz elektroniczny aparat zapłonowy.
Czy podczas renowacji były potrzebne specjalistyczne narzędzia?
Tak, do precyzyjnych regulacji niezbędne były wakuometr, lampa stroboskopowa i klucze calowe.
Jakie są największe zalety i wady tego samochodu?
Ma same zalety! (śmiech). No, może poza tym, że jest ogromny i czasem trudno nim zaparkować. Dodatkowo fabrycznie nie ma lusterka pasażera, co w manewrowaniu nie ułatwia sprawy.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązania techniczne?
Tak, w Cadillacu z 1969 roku zastosowano doświetlanie zakrętów, co było bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jak na tamte czasy.
Jak często użytkujesz swój samochód?
W sezonie letnim jeżdżę nim praktycznie co weekend! Cadillac sprawia ogromną frajdę z jazdy.
Czy uczestniczysz w zlotach i rajdach?
Tak, biorę udział w różnych wydarzeniach motoryzacyjnych, a czasem samochód jest wynajmowany do ślubów.
Czy polecasz to auto innym pasjonatom?
Tak, ale tylko osobom, które rozumieją amerykańską motoryzację i są gotowe na pracę przy takim aucie.
Czy planujesz zakup kolejnego klasyka?
Mam już kilka amerykańskich samochodów, ale zawsze jest miejsce na coś nowego! (śmiech)
Podsumowanie
Cadillac DeVille Cabrio z 1969 roku to nie tylko klasyczna amerykańska limuzyna, ale również pasja, która wymaga czasu i zaangażowania. Dzięki pracy Adriana Zielińskiego ten wyjątkowy pojazd znów może cieszyć oczy fanów motoryzacji na polskich drogach.
Remont klasyka!
Wyremontowałeś samochód? Napisz do nas.
Zapraszamy Państwa, aby na bieżąco dzielić się z nami swoją wiedzą i informacjami nt. remontu / renowacji swojego samochodu. Napiszcie, jak wyremontowaliście swój samochód. Można posłużyć się przykładowymi pytaniami, które są TUTAJ
Laur KlassikAuto
Przy okazji – zbieramy informacje, aby w przyszłości oznaczyć na mapie Polski miejsca, gdzie znaleźć można dobre warsztaty samochodowe dla klasyków. Najlepsi będą mogli ubiegać się o „Laur KlassikAuto.pl” . Będzie to też okazja do zaprezentowania się szerszemu gronu potencjalnych klientów.
……………………………………
Interview with Adrian Zieliński – Owner of a 1969 Cadillac DeVille Cabrio
The 1969 Cadillac DeVille Cabrio is a true icon of American automotive history. Its owner, Adrian Zieliński, a passionate classic car enthusiast, takes care of its technical condition and introduces unique modifications himself.
Editorial Team: Adrian, where did your passion for vintage cars come from?
Adrian Zieliński: I’ve been fascinated by old cars since childhood, especially American road cruisers. In the early 2000s, someone in my area drove such a Cadillac, and since then, I knew that one day I would own my own DeVille.
When and where did you buy your car?
I bought my 1969 Cadillac DeVille Cabrio in early January 2023 in Wrocław. This model is equipped with a 472 Big Block engine with a capacity of 7.7 liters, producing 375 HP, and a 3-speed TH400 automatic transmission.
What condition was the vehicle in when you bought it?
It was complete, but the engine was not working. I had to transport it on a tow truck to Gdynia, which was quite a challenge – the tow truck with a trailer carrying the Cadillac was too heavy for the Sprinter 2.9, and we struggled to climb a hill on Wrocław’s bypass!
Did you restore the car yourself?
Yes, at first, I searched for specialists, but it was hard to find someone who understood American mechanics. That’s why I do most of the repairs myself, with the support of my friend Patryk.
How available are replacement parts for the Cadillac?
There’s no problem at all – everything is readily available in the USA. I just order an air shipment, and within a week, I have the needed parts. Moreover, the prices are quite reasonable – for example, a new starter cost me 182 PLN.
Have you made any modifications to the car?
Yes, the Cadillac has undergone several significant changes. The biggest and my favorite is air suspension, which allows each wheel’s height to be controlled individually. Additionally, I installed 20-inch Dayton wheels with 150 spokes per wheel, an Edelbrock carburetor with a matching air filter, and an electronic ignition system.
Were any special tools needed during the restoration?
Yes, for precise tuning, a vacuum gauge, a strobe lamp, and inch-size wrenches were essential.
What are the biggest advantages and disadvantages of this car?
It has only advantages! (laughs). Well, maybe except for its enormous size, which makes parking a bit tricky. Also, it doesn’t have a passenger-side mirror from the factory, which doesn’t make maneuvering any easier.
Does the vehicle’s design include any interesting technical solutions?
Yes, the 1969 Cadillac featured cornering lights, which was a very advanced solution for its time.
How often do you use your car?
During the summer season, I drive it almost every weekend! The Cadillac is pure joy to drive.
Do you participate in car rallies and meets?
Yes, I take part in various automotive events, and sometimes the car is rented for weddings.
Would you recommend this car to other enthusiasts?
Yes, but only to those who truly understand American cars and are ready to work on them.
Do you plan to buy another classic car?
I already own several American cars, but there’s always room for something new! (laughs)
Summary
The 1969 Cadillac DeVille Cabrio is not just a classic American limousine but also a passion that requires time and dedication. Thanks to Adrian Zieliński’s hard work, this exceptional vehicle once again delights car enthusiasts on Polish roads.