Jedną z najciekawszych wakacyjnych atrakcji na południu Polski jest Międzynarodowy Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych (FIVA-B rally). To motoryzacyjne święto jest nie tylko skoncentrowane na rywalizacji sportowej, próbach technicznych, czy zręcznościowych. To przede wszystkim niezwykła opowieść o historii motoryzacji oraz indywidualnych pasjach i zainteresowaniach kolekcjonerów, uczestników tego rajdu. To również interesujące pokazy i spotkania, zawsze z liczną publicznością.
W tym roku odbyła się już 42. jego edycja, która równolegle stanowiła IV rundę Mistrzostw Polski. Organizatorem rajdu była Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Beskidzkiego, na zlecenie Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego, przy współpracy Urzędu Miasta Bielsko-Biała, Pszczyny. Wsparcia udzielili liczni i niezawodni sponsorzy. Podobnie, jak w latach ubiegłych bazą rajdu był SPA Hotelu „JAWOR” w Jaworzu koło Bielska-Białej.
Warunkiem udziału w tym roku było pojawienie się pojazdem zabytkowym o wysokim stopniu oryginalności, wyprodukowanych maksymalnie do końca grudnia 1987 r. Uczestnicy dopisali – blisko 80 załóg zjechało z różnych zakątków kraju, jak i z zagranicy.
Przygotowany program z pewnością nikogo nie rozczarował. Rajd rozpoczął się już popołudniem w środę, 10 lipca 2019. Załogi miały czas na dojazd, zakwaterowanie i pierwszą integracyjną kolację. W czwartek odbyły się próby sportowe na terenie ośrodka WORD, prezentacja samochodów w Kocierzy oraz przejazd na metę przy hotelu.
Kolejnego dnia uczestników rajdu i ich pojazdy można było podziwiać w kilku miejscowościach: Ochabach, Pszczynie i Goczałkowicach. Natomiast w sobotę, po próbach sportowych i pokazie aut na placu Zamkowym w Żywcu, odbyła się najważniejsza część rajdu – Konkurs Elegancji na placu Ratuszowym Bielska-Białej (poniżej prezentujemy Państwu galerię zdjęć z tego Konkursu). Jury nie miało łatwego zadania.
Oceny aut dokonano w kilku kategoriach wyznaczonych przez rok produkcji samochodu. Zwycięska załoga z numerem 62 przyjechała Fordem Mustang Mach z 1973 r. , przygotowanym przez Classic Group. Wśród innych pojazdów prezentowały się, m.in.: Renault KJ1 z 1924 r. – najstarszy samochód wystawy, BMW 327 Cabrio (1938 r.), Mercedes 220S Cabrio (1957 r.), FSO Syrena „100” (1960 r.), Triumph Herald (1965 r.), Chevrolet Corvette (1967 r.), czy Ferrari 246GT (1971 r.).
Na zakończenie rajdu uczestnicy w uroczystej paradzie przejechali ulicami miasta w kierunku Jaworza.
Dla wielu z nich udział w beskidzkim rajdzie jest tradycją. Od lat aktywnie pokonują trasę rajdu w swoich pięknych, zabytkowych samochodach. Warto podkreślić, że są wśród nich załogi, które od pierwszej edycji pojawiają się w Bielsku-Białej. Z pewnością to wielka zasługa organizatorów, gdyż dokładają wszelkich starań, aby zarówno baza noclegowa, jak i posiłki, dodatkowe atrakcje oraz wspólnie spędzane wieczory zachęciły do systematycznego udziału w tej imprezie. Tegoroczna impreza była tego najlepszym dowodem.
Szczególne słowa podziękowania kierujemy do rodziny Państwa Balickich, z Panem Jackiem Balicki, Komandorem Rajdu, na czele.
Konsekwentnie i z dużym zaangażowaniem rodzina Państwa Balickich promuje historię motoryzacji, wspaniale promuje Bielsko-Białą i okolice. Dziękujemy w imieniu całej Społeczności KlassikAuto.pl
Poniżej prezentacja wszystkich uczestników Rajdu (od najmłodszego do najstarszego, z wyjątkiem pierwszego samochodu :) )