Ferrari 308 GTB to model produkowany w latach 1975-85. Jego karoseria w kształcie klina szokowała w latach siedemdziesiątych. Projekt legendarnego designera Leonardo Fioravantiego, stylisty pracującego dla Pininfariny i autora kultowych modeli Daytona, Dino oraz Berlinetta Boxer. Nadwozie samochodu produkowane było przez firmę Carrozzeria Scaglietti.
Nadwozie, po wyprodukowaniu kilkuset egzemplarzy z karoserią wykonaną z włókna szklanego, zastąpiono konstrukcją stalową. Umożliwiło to także wprowadzenie wersji ze zdejmowanym dachem typu targa. Co znajdziemy pod maską? Trzylitrowy, ośmiocylindrowy silnik z czterema gaźnikami, który w późniejszych modelach zastąpiono wtryskiem paliwa firmy Bosch.
Ogółem z taśm fabryki zjechało ponad 12 000 egzemplarzy, co ustanowiło nowy rekord dla producenta z Maranello.
Ciekawostką jest, że główny bohater serialu detektywistycznego Magnum poruszał się czerwonym 308 GTS, co przyczyniło się do spopularyzowania Ferrari za oceanem. Wzbudziło to w Amerykanach pragnienie posiadania tej marki samochodów, obowiązkowo w kolorze czerwonym.
Aktualne ceny w Niemczech, w euro:
308 GTB, karoseria Vetroresina, 250KM (okres produkcji: 75-77):
stan 1: 220 000, stan 2: 150 000, stan 3: 110 000, stan 4: 65 000, stan 5: 38 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 216 %.
308 GTB karoseria stalowa, 250 KM, (okres produkcji: 77-81):
stan 1: 170 000, stan 2: 107 000, stan 3: 63 000, stan 4: 29 000, stan 5: 13 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 94 %.
308 GTS, 250 KM, (okres produkcji: 77-81):
stan 1: 172 000, stan 2: 108 000, stan 3: 64 000, stan 4: 29 000, stan 5: 13 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 60 %.
308 GTBi, 214 KM (okres produkcji: 81-82):
stan 1: 138 000, stan 2: 85 000, stan 3: 50 000, stan 4: 26 000, stan 5: 12 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 79 %.
308 GTSi, 214 KM (okres produkcji: 81-82):
stan 1: 141 000, stan 2: 87 000, stan 3: 51 000, stan 4: 26 000, stan 5: 12 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 76 %.
308 GTB QV, 240 KM (okres produkcji: 82-84):
stan 1: 131 000, stan 2: 80 000, stan 3: 47 000, stan 4: 25 000, stan 5: 12 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 74 %.
308 GTS QV, 240 KM (okres produkcji: 82-84):
stan 1: 134 000, stan 2: 82 000, stan 3: 49 000, stan 4: 26 000, stan 5: 12 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 66 %.
Źródło:
https://ferrarikatowice.pl/pojazd/27318/ferrari-em308-em-gtb-official-ferrari-dealer-1979r
https://www.gieldaklasykow.pl/ferrari-308-gtb-1979-354000-pln-holandia/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_308_GTB