Pan Marek Kluzik: „Urzekł mnie niepowtarzalny design..”.


Samochód:
Citroen DS wersja DS23 IE Pallas
Rok produkcji: 1973

Silnik:
Pojemność: 2347 cm3
Moc: 126 KM

1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zakup tego auta nie był przypadkiem. W sąsiedztwie, gdzie mieszkam był salon Citroena i często podziwiałem ten model, który mieli na wystawie. Jest piękny. Urzekł mnie niepowtarzalny design.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód jest oryginalny. Był oceniany przez rzeczoznawcę, który uznał autentyczność tego oldtimera i zostało to potwierdzone certyfikatem wystawionym przez „Citroen Heritage”.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Kupiłem go w Polsce. Był już prawie odnowiony. Była zrobiona blacharka i w większości mechanika. Ja odnowiłem wnętrze, tapicerkę, elektrykę i układ wydechowy, kierowniczy. Nie było z tym problemu.

4. Jakie ma zalety, wady?
Słabo pracuje wspomaganie układu kierowniczego, myślę ze z pomocą innych pasjonatów tego modelu jest to do opanowania. Jego wadą jest spalanie, które nie ma nic wspólnego z francuską oszczędnością. Pali jak smok. Na trasie nawet 15 l / 100 km. Problemem jest wyregulowanie układu wtryskowego, którego się wciąż uczę i powoli poznaję. A z zalet: to przede wszystkim jest niesamowicie wygodny. Na co dzień jeżdżę Citroenem C5 z hydropneumatycznym zawieszeniem, ale komfort jazdy jest gorszy niż w tym klasyku.

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Jest wiele ciekawych rozwiązań technicznych jak na tamte lata. Trudno je wszystkie wymienić. Są np. hamulce tarczowe na półosiach, niezwykle skuteczne. Pomocniczy hamulec też jest tarczowy. Oczywiście innowacyjne jest zawieszenie, jego hydraulika. Dobrze, że do tego modelu można znaleźć bez problemu pełną dokumentację techniczną.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Rzadko, tylko okazjonalnie. Dla przyjemności pokonuję około 3 000 km na rok.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Bardzo drogie jest ubezpieczenie (pełne z AC) i oczywiście koszt paliwa, ale ten uzależniony jest od jazdy. Do tej pory bez problemu przechodzi przez przegląd techniczny i nie mam problemu z naprawami.

8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części są, ale głównie na Zachodzie. Do kupienia np. na niemiecko-francuskim portalu franzose.de ( lub cipere.fr)  lub DS21.EU. Te sklepy specjalizują się w francuskich, zabytkowych autach.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W garażu. Nie jest ogrzewany.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Tak, ale tylko jak są blisko mojego miejsca zamieszkania. W rajdach nie uczestniczę. Ten samochód się do tego nie nadaje, poza tym szkoda auta.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Automobilklub Śląski.

12. Komu polecasz to auto?
Wszystkim, którzy cenią komfort jazdy ponad wszystko a nie chcą amerykańskiego krążownika szos.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Najważniejszy jest stan techniczny układu hydraulicznego, bo jest skomplikowany, rozbudowany i drogi.

Dziękuję za rozmowę.