
Lata dziewięćdziesiąte były ciekawym dla motoryzacji okresem, w którym pojawiło się wiele samochodów o niepowtarzalnym charakterze. Swój debiut miały wtedy też Fiat Coupé i Volkswagen Corrado. Oba auta oferowały sportowe osiągi, przyciągające uwagę wzornictwo oraz emocje za kierownicą. Jednak każde z nich miało swoją własną filozofię. Jak wypadną w porównaniu po latach? Sprawdźmy to!
Design – włoska ekstrawagancja kontra niemiecki konserwatyzm
Fiat Coupé, zaprojektowany przez Chrisa Bangla, to jeden z najbardziej ekstrawaganckich samochodów swoich czasów. Charakterystyczne przetłoczenia na bokach, reflektory ukryte za szybą oraz nietypowa tylna klapa sprawiają, że do dziś wygląda świeżo i wyjątkowo. Nie bez powodu, podobnie jak Fiata X1/9 nazywano go „małym ferrari”. W jego wnętrzu bez trudu znajdziemy typowo włoskie akcenty, takie jak lakierowane pod kolor karoserii panele na desce rozdzielczej.
Volkswagen Corrado to z kolei bardziej klasyczna, choć dynamiczna linia nadwozia autorstwa studia Karmann. Charakterystyczny spojler, który wysuwa się automatycznie przy wyższych prędkościach, dodaje mu sportowego sznytu. Środek jest bardziej stonowany niż w Fiacie – jakby projektowany w zgodzie z modelem Scirocco ora Golfem II generacji. Niemniej cenić go można za solidne wykonanie i ergonomię na wysokim poziomie.
Moc – turbodoładowany motor czy kultowe VR6?
Fiata oferowano z szeroką gamą silników, na której szczycie do dziś znajdowała się wersja 2.0 20V Turbo o mocy 220 KM. Jednostka ta pozwalała osiągnąć 100 km/h w około 6,5 sekundy. Przedni napęd i lekka konstrukcja zapewniały świetną dynamikę, choć prowadzenie wymagało wprawy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Volkswagen Corrado w topowej wersji VR6 dysponował silnikiem 2.9 o mocy 190 KM. Choć moc była nieco niższa niż w Fiacie, Corrado również nie zostawało w tyle, a charakterystyczny dźwięk jednostki VR6 do dziś uwodzi następne pokolenia. Przednionapędowe Corrado dysponowało świetnie zestrojonym zawieszeniem, dzięki któremu auto prowadziło się pewnie, oferując dobrą przyczepność i stabilność.
Prowadzenie, czyli FWD na sportowo!
Fiat Coupé to auto bardziej surowe w obyciu – ostre reakcje na gaz, bezpośredni układ kierowniczy i mocno angażująca jazda. To samochód dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę i emocje za kierownicą. Volkswagen Corrado, choć również sportowy, oferuje bardziej przewidywalne zachowanie. Dzięki dobrze wyważonemu zawieszeniu i znakomitej trakcji jest łatwiejszy w prowadzeniu na co dzień, a jednocześnie dostarcza sporo frajdy na krętych drogach.

Oddzielne i okrągłe światła z tyłu oraz stylizowany na lata 60-te korek wlewu paliwa były mocnymi akcentami z przeszłości.
Trwałość
Oba modele mają swoje bolączki. Fiat Coupé słynie z awaryjnej elektroniki i problemów z układem turbo. Ponadto korozja potrafi dać się we znaki, szczególnie w egzemplarzach nieodpowiednio zabezpieczonych. Volkswagen Corrado jest nieco lepiej wykonany, ale jego silnik VR6 wymaga regularnej i kosztownej obsługi, a znalezienie części do niektórych wersji może być wyzwaniem. Elektronika również potrafi płatać figle, zwłaszcza w starszych egzemplarzach.

Fabrycznie zachowane Volkswageny Corrado są aktualnie poszukiwanym kąskiem. Przed laty model ten stanowił bazę do licznych modyfikacji wykonywanych przez młodych kierowców.
Fiat Coupé vs VW Corrado – figlarny Włoch czy ułożony Niemiec?
Włoskie coupé to idealny wybór dla tych, którzy szukają ekstrawaganckiego designu i mocnych wrażeń z jazdy. To bardziej radykalne auto, które wymaga od kierowcy pewnych umiejętności. Volkswagen Corrado natomiast jest bardziej wyważoną propozycją – świetnie wygląda, prowadzi się stabilnie i jest łatwiejszy w codziennej eksploatacji. Oba auta są dziś kultowymi modelami, a ich wartość stale rośnie. Wybór zależy więc od preferencji. Cenicie włoską finezję, czy niemiecką solidność? Każdy z tych modeli ma swoje niepowtarzalne zalety, a ich posiadanie to bilet wstępu do świata youngtimerów.
Oto zestawienie danych technicznych dla VW Corrado oraz Fiat Coupé:
Cecha | VW Corrado (1990-1995) | Fiat Coupé (1993-2000) |
---|---|---|
Producent | Volkswagen | Fiat |
Lata produkcji | 1990-1995 | 1993-2000 |
Typ nadwozia | 2-drzwiowy coupe | 2-drzwiowy coupe |
Długość | 4 122 mm | 4 030 mm |
Szerokość | 1 725 mm | 1 773 mm |
Wysokość | 1 345 mm | 1 370 mm |
Rozstaw osi | 2 470 mm | 2 525 mm |
Masa | 1 150-1 300 kg | 1 160-1 300 kg |
Silnik | 1.8 l, 2.0 l, 2.8 l VR6, 1.8 Turbo | 1.8 l, 2.0 l, 2.0 l Turbo, 2.0 l 16V |
Moc silnika | 136-192 KM | 130-220 KM |
Moment obrotowy | 160-250 Nm | 162-310 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6.8-9.0 s | 6.8-8.0 s |
Prędkość maksymalna | 210-250 km/h | 210-250 km/h |
Napęd | Na przednią oś (FWD) | Na przednią oś (FWD) |
Skrzynia biegów | Manualna 5-biegowa / automatyczna 4-biegowa | Manualna 5-biegowa / automatyczna 5-biegowa |
Zawieszenie przednie | Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe | Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe |
Zawieszenie tylne | Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe | Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe |
Wydajność paliwowa | 7-11 l/100 km | 8-12 l/100 km |
Podsumowanie:
- VW Corrado był autem bardziej sportowym, z wyjątkowym modelem VR6, oferującym wyjątkową dynamikę oraz klasyczny design lat 90-tych. Wysoka jakość wykonania i niepowtarzalny charakter sprawiały, że był to samochód, który budził emocje wśród kierowców.
- Fiat Coupé z kolei, również posiadał sportowy charakter, ale z większym naciskiem na nowoczesny wygląd i komfort użytkowania. Silniki o różnych pojemnościach, w tym wersja Turbo, dały możliwość wyboru wersji o wyższej mocy, a design auta wciąż uchodzi za jeden z bardziej charakterystycznych w tej klasie.
Zdjęcia: Krystian Tomala, www.media.stellantis.com