Volkswagen Corrado Klassikautopl

Lata dziewięćdziesiąte były ciekawym dla motoryzacji okresem, w którym pojawiło się wiele samochodów o niepowtarzalnym charakterze. Swój debiut miały wtedy też Fiat Coupé i Volkswagen Corrado. Oba auta oferowały sportowe osiągi, przyciągające uwagę wzornictwo oraz emocje za kierownicą. Jednak każde z nich miało swoją własną filozofię. Jak wypadną w porównaniu po latach? Sprawdźmy to!

Design – włoska ekstrawagancja kontra niemiecki konserwatyzm

Fiat Coupé, zaprojektowany przez Chrisa Bangla, to jeden z najbardziej ekstrawaganckich samochodów swoich czasów. Charakterystyczne przetłoczenia na bokach, reflektory ukryte za szybą oraz nietypowa tylna klapa sprawiają, że do dziś wygląda świeżo i wyjątkowo. Nie bez powodu, podobnie jak Fiata X1/9 nazywano go „małym ferrari”. W jego wnętrzu bez trudu znajdziemy typowo włoskie akcenty, takie jak lakierowane pod kolor karoserii panele na desce rozdzielczej.

W sportowym nadwoziu nietrudno odnaleźć stylistyki studia Carrozzeria Pininfarina.

Volkswagen Corrado to z kolei bardziej klasyczna, choć dynamiczna linia nadwozia autorstwa studia Karmann. Charakterystyczny spojler, który wysuwa się automatycznie przy wyższych prędkościach, dodaje mu sportowego sznytu. Środek jest bardziej stonowany niż w Fiacie – jakby projektowany w zgodzie z modelem Scirocco ora Golfem II generacji. Niemniej cenić go można za solidne wykonanie i ergonomię na wysokim poziomie.

Corrado był jednym z najbardziej pożądanych modeli VW lat 90-tych.

Moc – turbodoładowany motor czy kultowe VR6?

Fiata oferowano z szeroką gamą silników, na której szczycie do dziś znajdowała się wersja 2.0 20V Turbo o mocy 220 KM. Jednostka ta pozwalała osiągnąć 100 km/h w około 6,5 sekundy. Przedni napęd i lekka konstrukcja zapewniały świetną dynamikę, choć prowadzenie wymagało wprawy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Volkswagen Corrado w topowej wersji VR6 dysponował silnikiem 2.9 o mocy 190 KM. Choć moc była nieco niższa niż w Fiacie, Corrado również nie zostawało w tyle, a charakterystyczny dźwięk jednostki VR6 do dziś uwodzi następne pokolenia. Przednionapędowe Corrado dysponowało świetnie zestrojonym zawieszeniem, dzięki któremu auto prowadziło się pewnie, oferując dobrą przyczepność i stabilność.

Prowadzenie, czyli FWD na sportowo!

Fiat Coupé to auto bardziej surowe w obyciu – ostre reakcje na gaz, bezpośredni układ kierowniczy i mocno angażująca jazda. To samochód dla tych, którzy lubią dynamiczną jazdę i emocje za kierownicą. Volkswagen Corrado, choć również sportowy, oferuje bardziej przewidywalne zachowanie. Dzięki dobrze wyważonemu zawieszeniu i znakomitej trakcji jest łatwiejszy w prowadzeniu na co dzień, a jednocześnie dostarcza sporo frajdy na krętych drogach.

Oddzielne i okrągłe światła z tyłu oraz stylizowany na lata 60-te korek wlewu paliwa były mocnymi akcentami z przeszłci.

Trwałość

Oba modele mają swoje bolączki. Fiat Coupé słynie z awaryjnej elektroniki i problemów z układem turbo. Ponadto korozja potrafi dać się we znaki, szczególnie w egzemplarzach nieodpowiednio zabezpieczonych. Volkswagen Corrado jest nieco lepiej wykonany, ale jego silnik VR6 wymaga regularnej i kosztownej obsługi, a znalezienie części do niektórych wersji może być wyzwaniem. Elektronika również potrafi płatać figle, zwłaszcza w starszych egzemplarzach.

Fabrycznie zachowane Volkswageny Corrado są aktualnie poszukiwanym kąskiem. Przed laty model ten stanowił bazę do licznych modyfikacji wykonywanych przez młodych kierowców.

Fiat Coupé vs VW Corrado – figlarny Włoch czy ułożony Niemiec?

Włoskie coupé to idealny wybór dla tych, którzy szukają ekstrawaganckiego designu i mocnych wrażeń z jazdy. To bardziej radykalne auto, które wymaga od kierowcy pewnych umiejętności. Volkswagen Corrado natomiast jest bardziej wyważoną propozycją – świetnie wygląda, prowadzi się stabilnie i jest łatwiejszy w codziennej eksploatacji. Oba auta są dziś kultowymi modelami, a ich wartość stale rośnie. Wybór zależy więc od preferencji. Cenicie włoską finezję, czy niemiecką solidność? Każdy z tych modeli ma swoje niepowtarzalne zalety, a ich posiadanie to bilet wstępu do świata youngtimerów.

Oto zestawienie danych technicznych dla VW Corrado oraz Fiat Coupé:

Cecha VW Corrado (1990-1995) Fiat Coupé (1993-2000)
Producent Volkswagen Fiat
Lata produkcji 1990-1995 1993-2000
Typ nadwozia 2-drzwiowy coupe 2-drzwiowy coupe
Długość 4 122 mm 4 030 mm
Szerokość 1 725 mm 1 773 mm
Wysokość 1 345 mm 1 370 mm
Rozstaw osi 2 470 mm 2 525 mm
Masa 1 150-1 300 kg 1 160-1 300 kg
Silnik 1.8 l, 2.0 l, 2.8 l VR6, 1.8 Turbo 1.8 l, 2.0 l, 2.0 l Turbo, 2.0 l 16V
Moc silnika 136-192 KM 130-220 KM
Moment obrotowy 160-250 Nm 162-310 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 6.8-9.0 s 6.8-8.0 s
Prędkość maksymalna 210-250 km/h 210-250 km/h
Napęd Na przednią oś (FWD) Na przednią oś (FWD)
Skrzynia biegów Manualna 5-biegowa / automatyczna 4-biegowa Manualna 5-biegowa / automatyczna 5-biegowa
Zawieszenie przednie Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe
Zawieszenie tylne Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe Niezależne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe
Wydajność paliwowa 7-11 l/100 km 8-12 l/100 km

Podsumowanie:

  • VW Corrado był autem bardziej sportowym, z wyjątkowym modelem VR6, oferującym wyjątkową dynamikę oraz klasyczny design lat 90-tych. Wysoka jakość wykonania i niepowtarzalny charakter sprawiały, że był to samochód, który budził emocje wśród kierowców.
  • Fiat Coupé z kolei, również posiadał sportowy charakter, ale z większym naciskiem na nowoczesny wygląd i komfort użytkowania. Silniki o różnych pojemnościach, w tym wersja Turbo, dały możliwość wyboru wersji o wyższej mocy, a design auta wciąż uchodzi za jeden z bardziej charakterystycznych w tej klasie.

Zdjęcia: Krystian Tomala, www.media.stellantis.com