Awaria samochodu związana z brakiem możliwości odpalenia samochodu może mieć wiele przyczyn. Jednym z pierwszych podejrzanych jest często rozrusznik, którego zadaniem jest właśnie uruchamianie jednostki. Istnieje kilka podstawowych przyczyn usterki rozrusznika.

Jakie są objawy uszkodzonego rozrusznika w pojeździe?

Gdy przekręcamy kluczyk w stacyjce samochodu, ale silnik nie uruchamia się, przyczyn możemy doszukiwać się w kilku podzespołach. Winny może okazać się akumulator lub immobilizer, jednak często właściwą diagnozą jest awaria rozrusznika. Zazwyczaj padający rozrusznik daje objawy już wcześniej.  Da się wówczas zauważyć trudności z uruchomieniem silnika lub niepokojące dźwięki podczas pracy. Co konkretnie może się w nim zepsuć?

Bardzo często za niesprawność rozrusznika odpowiada awaria elektromagnesu. Zadaniem tej części jest wytworzenie pola magnetycznego, potrzebnego do wzbudzenia rozrusznika. Na szczęście awaria elektromagnesu nie oznacza konieczności zakupu całego rozrusznika, można nabyć go osobno m.in pod adresem https://deler.pl/c/elektryka/elektromagnes-rozrusznika.

Zadaniem elektromagnesu jest przesuwanie bendiksu, czyli mechanizmu sprzęgającego w stronę zębnika, odpowiedzialnego za połączenie rozrusznika z kołem zamachowym silnika. Objawy uszkodzonego elektromagnesu w rozruszniku są dość czytelne – ze względu na brak siły niezbędnej do wypchnięcia bendiksu, rozrusznik nie załącza się, innymi słowy „nie kręci”. Awaria elektromagnesu to jednak jedna z kilku możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy.

Awaria rozrusznika – najczęstsze przyczyny

Poza uszkodzonym lub przepalonym elektromagnesem często spotykanymi przyczynami awarii rozrusznika są: przegrzanie, uszkodzona instalacja elektryczna czy uszkodzenia mechaniczne. Do przegrzania najczęściej dochodzi z winy kierowcy – kiedy pojazd nie chce odpalić, bardzo często próbujemy przekręcać kluczyk w stacyjce wiele razy.

W ten sposób możemy przegrzać rozrusznik, który nie jest przystosowany do ciągłej pracy – powinien pracować maksymalnie przez kilkanaście sekund. Jeżeli powodem problemów z uruchomieniem silnika w rzeczywistości nie jest rozrusznik, a inna część. „Kręcąc”  rozrusznikiem wiele razy, narażamy się na konieczność wpisania go na listę rzeczy do naprawy.

Mechanicy często spotykają się ze zjawiskiem całkowitego zniszczenia wirnika rozrusznika pojazdu. Jest to efekt braku cofnięcia się bendiksu w chwili, gdy silnik osiągnie już odpowiednio wysokie obroty. Jeżeli nie dojdzie do tego w porę, silnik zacznie napędzać zębnik z bardzo wysokim momentem obrotowym, powodując zniszczenie mechanizmu rozrusznika.

Brak cofania się bendiksu to efekt niewydolności instalacji elektrycznej. Także problemy natury elektrycznej odpowiedzialne są za sytuację, w której rozrusznik pracuje nadal po wyłączeniu zapłonu kluczykiem. Pośrednią przyczyną tego typu problemów jest zwykle rdza, wytwarzająca się w rozruszniku, do którego dostaje się wilgoć.

Woda może przedostać się do rozrusznika na kilka sposobów. Przykładem jest zalanie samochodu w powodzi lub uszkodzenie mechaniczne obudowy – np. poprzez niewłaściwy montaż w warsztacie lub ciężkie warunki eksploatacji pojazdu (jazda w terenie itp.).

Jakie są standardowe objawy uszkodzonego rozrusznika?

Uszkodzony rozrusznik zazwyczaj daje o sobie znać jeszcze zanim na dobre unieruchomi nasz samochód. Często nie zwracamy nawet uwagi na to, że od pewnego czasu musimy dłużej trzymać przekręcony kluczyk w stacyjce, aby uruchomić samochód. Bywa także, że podczas rozruchu silnika możemy usłyszeć metaliczne dźwięki, które powinny nas zaniepokoić. Niechciane odgłosy to zwykle efekt uszkodzeń mechanizmów wewnętrznych – wyrobionych zębów wirnika czy bendiksu.

Jeżeli zauważymy symptomy świadczące o złym stanie rozrusznika, powinniśmy od razu udać się do warsztatu, by uniknąć sytuacji, w której rozrusznik całkowicie odmówi posłuszeństwa. Kiedy rozrusznik nie będzie w stanie rozpocząć pracy, nie uruchomimy samochodu.

Samo zachowanie pojazdu po przekręceniu stacyjki da nam jednak wówczas pewne informacje diagnostyczne. Przykładowo, jeżeli po próbie uruchomienia silnika nie usłyszymy żadnego dźwięku, po wykluczeniu innego źródła awarii, którym może być np. wyładowanie akumulatora, możemy podejrzewać uszkodzenie elektromagnetycznego włącznika rozrusznika bądź przewodów elektrycznych.

Kiedy po przekręceniu kluczyka słyszymy dźwięk rozrusznika, ale poza tym nie ma żadnej reakcji, winny może być elektromagnes, który nie wypycha bendiksu, przez co nie dochodzi do zazębienia. Jeżeli rozrusznik wydaje się pracować normalnie – głno obraca się, ale silnik nie zostaje uruchomiony, sugeruje to zbyt mały dopływ prądu z akumulatora lub uszkodzenia mechaniczne – zużyte szczotki węglowe lub przepalony komutator (element odpowiedzialny za przepływ prądu do wirnika).

Dokładną diagnostykę awarii rozrusznika najlepiej przeprowadzić w warsztacie naprawczym, jednak w większości przypadków konieczna będzie wymiana tego elementu lub jego regeneracja.