Oferowane automobile.
Ulotka reklamująca salon przedstawia sprzedawane w nim automobile, a pełny poezji tekst zachwala przyjemność z jazdy nimi:
„Srebrzystym blaskiem oświetla zamglone autostrady, wkracza do chłodnych lasów wyrastających na niebieskim horyzoncie! Czerwone, zielone, pomarańczowe oraz brązowe, ciemno – lub jasnoniebieskie, subtelne, wyrafinowane kolory nowoczesnych modeli samochodów suną kolumnami przez miasta. Oko podąża z zachwytem za linią pojazdu poprzez chromowane profile, listwy i chłodnice a błysk zadowolenia w oku pojawia się po podniesieniu maski. Wielką przygodą jest nawet krótka, próbna przejażdżka pozwalająca oderwać się od rzeczywistości i cieszyć się w pełni tą chwilą – rycząc awanturniczo – łagodnie kołysząc!”
Jakie auta można było spotkać na ulicach przedwojennego Breslau (Wrocławia)? Przyjrzyjmy się bliżej oferowanym modelom:
- 290 cabriolet.
- 500 Nürburg.
- 370 Manchaim Sport.
1. Mercedes-Benz W18 typ 290 z 1933 roku był samochodem sześciocylindrowym, następcą 350/370 modelu wytwarzanego w fabryce w Mannheim. Auto odpowiadało współczesnej klasie E. W latach 30. ubiegłego wieku produkowano kilka modeli o nazwach zawierających numer „290″, a dla uniknięcia niejasności samochody identyfikowano na podstawie numerów fabrycznych.
Produkowano wersje Cabriolet typu B, C i D. Były to samochody z dwoma lub czterema drzwiami, które mogły pomieścić od dwóch do czterech osób. W 1936 roku dołączył do nich czwarty, sportowy Cabriolet A, który był o 190 mm niższy.
Foto: Mercedes-Benz Typ 290 Cabriolet B (1933).
Foto: źródło: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_18#/media/File:Wuestenrot-Finsterrot_Festzug_20110710_097.jpg
Foto: Typ 290 Cabriolet A.
Foto: źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Mercedes-Benz_290A_white_vl_TCE.jpg
Foto: Typ 290 lang Spezial-Roadster.
Foto: źródło: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W_18#/media/File:Mercedes_Roadster_-_orange_-_fvr.jpg
Silnik o pojemności 2867 ccm z maksymalną mocą 44 kW, 59 KM, którą w 1935 roku zwiększono do 67 KM napędzał tylną oś. Skrzynia biegowa była manualna, uznawana za czterobiegową, choć czwarty bieg był nadbiegiem. Tylne koła mocowano do osi za pomocą wahaczy, a przednie mocowano na sprężynach. Pedał hamulca przenosił siłę hamowania na wszystkie cztery koła za pośrednictwem mechanizmu kontroli hydraulicznej. Prędkość maksymalna wynosiła 108 km/h a samochód zużywał około 17 litrów benzyny na 100 km. W18 został zastąpiony w 1937 roku przez W142 (typ 320).
2. Seria W08. Model 500 był produkowany wyłącznie w wersji z długim rozstawem osi w latach 1931-34. Silnik o pojemności 4918 ccm posiadał moc 100 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 110 km/h a zużycie paliwa około 25 litrów na 100 km. Nieco mniejszy model 460 był o 50 kg lżejszy. Dostępny był także wariant 460 K „St Moritz” – wersja specjalna kabrio C. Model ten uzyskał sławę w zimowych sportach motorowych, wyróżniał go też spektakularny design. Został uznany za najpiękniejszy samochód w konkursie w szwajcarskim Engadine na początku 1930 roku. Wiadomo też o wyprodukowaniu w fabryce w Nürburgu jednej specjalnej wersji 460. Ten dwumiejscowy sportowy roadster był także wykorzystywany w sportowych zmaganiach – uczestniczył w międzynarodowym Alpine Rally 1929 oraz ukończył ADAC – ośmiogodzinny wyścig samochodów turystycznych na Nürburgring.
Foto: Mercedes-Benz 500K z 1936 roku.
Foto: Mercedes-Benz Nurburg 460K Sport-Roadster
Foto: źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Mercedes_Benz_W_08_Sportroadster_front_20110611.jpg
3. Połączenie Daimlera i Benza sprzyjało projektowaniu sportowych aut. Powstałe w latach 30. ubiegłego wieku samochody wyróżniała charakterystyczna linia nadwozia. Wyprodukowany w fabryce w Mannheim model 15/75 KM 370 do dziś uznawany jest za najbardziej elegancki, sportowy samochód. Nic w tym dziwnego, bo o design zadbał sam Ferdynand Porsche. Była to prawdziwa „gwiazda” na kołach.
Projekt został oparty na modelu W03. Zmniejszono jednak rozstaw osi o 230 mm i obniżono masę. Oprócz Tourera – dwudrzwiowego, czteromiejscowego kabrioletu – produkowano czterodrzwiowy sedan i wersję Pullman Limousine.
Silnik o pojemności 3444 ccm był z modelu W03 i dostarczał moc 70 KM – oczywiście na tylne koła, za pośrednictwem trzystopniowej skrzyni biegów z centralnie umieszczoną dźwignią. Prędkość maksymalna wynosiła 95 km/h. Samochód wyposażono w półeliptyczne resory piórowe. Siła hamowania przenoszona była na wszystkie cztery koła.
Mercedes-Benz 15/75 KM, typ Mannheim 370 S, należy do rodziny modeli Mercedes-Benz WS 10. Identyfikowany jest także jako Mercedes-Benz 14/70 PS. Model ten charakteryzuje się najmniejszym rozstawem osi (w porównaniu do 350 i 380) – wynosi zaledwie 2850 mm. Auta dostępne były tylko w wersji roadster (dwuosobowej). Prędkość maksymalna wynosiła 115 km/h i mogła być z powodzeniem testowana na nowej sieci autostrad w Niemczech. Wolnossący, 6 – cylindrowy silnik o mocy 75 KM i pojemności 3,7 litra w 1933 r. poddano modyfikacjom poprzez zwiększenie stopnia sprężania z 5,5:1 do 5.75:1 z odpowiednim wzrostem mocy do 78 KM.
Foto: Mercedes-Benz_370S_1931
Foto: źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Mercedes-Benz_370S_1931.jpg
370 był nie tylko ekscytujący. Był dynamiczny, atrakcyjny i prestiżowy. Auto zachwycało stylistyką nadwozia. Znamienne w samochodach marki Mercedes-Benz z tamtej epoki połączenie wyrafinowania i elegancji charakteryzowało też model 370 S. Kształt linii nadkoli – przyrównywany do skrzydeł w zestawieniu z jednorodnością bryły nadwozia podkreślał sportowy charakter. W wersji typu roadster uwydatniono go dodatkowo podwójnymi kołami zapasowymi montowanym z tyłu auta.
Od początku lat 30. pojawiła się nowa rodzina samochodów sportowych, począwszy od modelu 380 z roku 1933, poprzez model 500 z roku 1934, a na wyposażonym w sprężarkę model 540 K z 1936 roku kończąc. Model 540 K uważany jest za uosobienie klasycznego kształtu samochodu, gdzie połowa jego długości przypada na maskę silnika. Wyprodukowano go w liczbie 444 sztuk. Auto miało 8-cylindrowy silnik o pojemności 5,4 l i mocy 180 KM. Rozpędzało się do 161 km/h. Zdjęcia poniżej.
2 sierpnia 1945 roku na konferencji poczdamskiej zapadła decyzja o przekazaniu Polsce Śląska wraz z Breslau / Wrocławiem. Obecnie we Wrocławiu działa jeden z największych dilerów Mercedesa w Polsce: Mercedes Grupa Wróbel, diler roku 2016.
Autorka. Miłośniczka piękna starych aut, współtworzy pierwszy polski portal społeczności miłośników starych samochodów www.klassikauto.pl . Uczestniczka wielu zlotów i rajdów, kolekcjonerka zabytkowych aut.
Podziękowania dla Wolfganga Rabus’a Daimler AG, Mercedes Car Group, Brand Communications, Mercedes-Benz Classic, Archive i Mareen Hoeppner Mercedes-Benz Classic, Press Communications, Mercedes-Benz Museum GmbH.
Galeria (opis / zdjęcie poniżej):
Mercedes-Benz 380 z 1933 roku. Silnik 8-cylindrowy o pojemności 3822 ccm i mocy130 KM).
Mercedes-Benz 540K z 1936 roku:
Mercedes-Benz 540K z 1938 roku: