„Prawdziwa historia Beskida”. Praca dyplomowa Pana Piotra Pluskowskiego z Cieszyna!


Intencją autora jest przedstawienie podstawowych faktów wiążących się z dziejami prototypowych samochodów marki FSM BESKID 106. Wydaje się to o tyle potrzebne, że samochód ten obrósł legendą, a przy tym nierzadko posługujemy się danymi nie w pełni wiarygodnymi, czasami nawet przekłamanymi.

Praca dyplomowa składa się z następujących części:

  • U źródeł idei
  • Nadwozie FSM Beskida 106
  • Próby zderzeniowe i Crash-testy
  • Cx – współczynnik oporu powietrza
  • Silniki Beskida 106
  • Geneza nazwy Beskida€

Jeleń na rykowisku, góra Beskid Bednarów 1093 m n.p.m. tzw. Grupy Oszus , Beskid Żywiecki- Pasmo Wielkiej Raczy. W linii prostej od miejscowości Ujsoły na południe, przy granicy słowackiej.
W lutym 1983 roku, zapalony myśliwy, mgr inż. Wiesław Wiatrak, będąc na polowaniu w paśmie Wielkiej Raczy, przy dobrej pogodzie, pięknym słońcu, dużym śniegu, pod górą Beskid Bernardów spostrzegł byka. Wielki jeleń również zauważył myśliwego. Jakby wiedział co go czeka, zaczął uciekać pod górę Beskid. Jego ruchy były pełne wdzięku, gracji, skoki duże, jakby fruwał w powietrzu. Widok był przepiękny. Jeleń poruszał się jakby miał niewidzialne skrzydła. Widząc tak piękną scenę myśliwy darował mu życie. Wracając do Bielska-Białej cały czas pozostawał pod wrażeniem piękna tej sytuacji. Po powrocie do biura konstrukcyjnego zaproponował swemu zespołowi, by jego prototypowemu samochodowi nadać miano Beskida. I tak już pozostało.
 

  • Prototypy. Samochody i ich miejsca postoju. Stan na 15.12.2011r.
  • Dane techniczne samochodu FSM BESKID 106
  • Ocena Beskida
  • Bliźniacze konstrukcje FSM Beskida 106

Dane techniczne samochodu: The true story of Beskid

Kontakt do autora pracy dyplomowej – Pana Piotra Pluskowskiego: e-mail: [email protected]

Zdjęcia oraz tekst pochodzą z pracy dyplomowej.

Redakcja KlassikAuto.pl.