2 czerwca br. rozpoczęła się 7 edycja The Peking to Paris Motor Challenge czyli największej i jednej z najstarszych imprez samochodów zabytkowych na świecie. Potrwa do 7 lipca 2019 roku, a trasa rajdu wiedzie przez Polskę i województwo Zachodniopomorskie.
3 lipca 2019r. podczas 32 etapu wiodącego z Bydgoszczy do Szczecina, załogi biorące udział w tej imprezie wjadą na teren naszego województwa, a przywitamy ich w Skansenie Wojskowym w Zdbicach. Kolejnym miejscem odwiedzonym przez uczestników rajdu będzie lotnisko w Broczynie k/Czaplinka, gdzie przeprowadzona zostanie próba jazdy na regularność, czyli załogi będą musiały przejechać określony odcinek w wyznaczonym czasie i z określoną prędkością, korzystając z itinerera, prędkościomierza, licznika kilometrów i stoperów. Następnie przejeżdżając przez Czaplinek uczestnicy rajdu udadzą się do Pałacu Siemczyno na lunch. Kolejny PKP czyli punkt kontroli przejazdu zlokalizowany będzie w Drawsku Pomorskim. W miejscowościach tych zostaną zorganizowane specjalne miejsca, gdzie mieszkańcy będą mogli dokładniej zobaczyć samochody biorące udział w rajdzie czy też zrobić unikalne zdjęcie, a władze tych miejscowości wręczyć materiały promocyjne i pamiątki związane z tymi miastami i regionami.
O godzinie 16.16 powitamy pierwszego zawodnika w Szczecinie, a dokładnie na Szczecińskiej Łasztowni gdzie usytuowana będzie meta tego etapu. Tutaj odbędzie się uroczystość powitania uczestników i zaprezentowania mieszkańcom Grodu Gryfa samochodów biorących udział w Rajdzie Pekin-Paryż. Załogi kolejno będą meldowały się na specjalnej rampie, będzie możliwość dokładnego obejrzenia tych pięknych oldtimerów, porozmawiania z uczestnikami, zrobienia pamiątkowych zdjęć i choć na chwilę przeniesienia się w klimat innej epoki. Tuż obok odbędzie się specjalny, powitalny zlot pojazdów zabytkowych ze Szczecina i okolic.
W dniu następnym, tj. 4 lipca 2019r. rano, w reprezentacyjnym miejscu Szczecina czyli na Wałach Chrobrego, historycznych bulwarach nad Odrą, odbędzie się kolejna próba jazdy na regularność i start do kolejnego, 33 etapu rajdu. Start pierwszego zawodnika o godz. 7.31. Kręta trasa i zmienna nawierzchnia dostarczy na pewno wielu emocji zarówno załogom biorącym udział w próbie, jak i wszystkim oglądającym. Miejsce to, nieprzypadkowo wybrał główny organizator po zakończeniu Baltic Clasic Rally 2017 i które zostało porównane przez niego do wyścigu w Monte Carlo.
Głównym organizatorem jest The Endurance Rally Association z Anglii, właściciel marki rajdu oraz organizator takich imprez jak: Blue Train Challenge, Classic Safari Challenge, Himalayan Challenge i wielu, wielu innych. Fundacja Baja Poland jest odpowiedzialna za organizację odcinków na terenie województwa zachodniopomorskiego. Mieliśmy już przyjemność współpracy z ERA, choćby podczas pamiętnej jubileuszowej edycji rajdu w 2007roku, bądź w roku 2017 podczas organizacji i przejazdu The Balic Classic Rally przez Szczecin i Zachodniopomorskie.
Niewątpliwie jest to jedna z największych imprez motoryzacyjnych goszczących w naszym kraju, a jej wydźwięk międzynarodowy jest olbrzymi. Uczestnicy Rajdu pochodzący praktycznie ze wszystkich zakątków świata zabierają ze sobą wspomnienia, które przekazują potem innym, a media towarzyszące imprezie szeroko rozpisują się na jej temat. Udział w takiej imprezie jest olbrzymim wyróżnieniem i nie każdy może pozwolić sobie na wzięcie w niej udziału. Na liście startowej widnieje 114 załóg, w tym również z Polski. Udział w rajdzie biorą samochody których wiek przekracza 100 lat, w tym roku najstarszy pojazd pochodzi z 1907 roku, a najmłodszy z roku 1977.
Więcej informacji można znaleźć na:
https://www.endurorally.com https://www.facebook.com/EnduranceRallyAssociationEra https://www.facebook.com/CarsRetroPL
Krótka historia pierwszej edycji Rajdu Pekin-Paryż
Rajd Pekin-Paryż to jedna z najstarszych i największych tego typu imprez na świecie, pierwsza edycja odbyła się w roku 1907 na dystansie 14 994 km (9 317 mil). Pomysł na wyścig wynikał z wyzwania opublikowanego w paryskiej gazecie Le Matin 31 stycznia 1907 r., „Dziś trzeba udowodnić, że tak długo, jak człowiek ma samochód, może zrobić wszystko i udać się wszędzie. Czy jest ktoś, kto podejmie się podróży samochodem z Pekinu do Paryża?”
Wyścig rozpoczął się od ambasady francuskiej w Pekinie 10 czerwca 1907 r. Zwycięzca, książę Scipione Borghese, przybył do Paryża 10 sierpnia 1907 r. W wyścigu nie było żadnych zasad, z wyjątkiem tej, że pierwsza załoga która przybędzie do Paryża wygrywa nagrodę w postaci butelki szampana Mumm. Wyścig odbył się bez żadnej pomocy, przez tereny gdzie nie było dróg ani map. Paliwo dla zawodników rozwoziły wielbłądy, które odpowiednio wcześniej wyruszyły na trasę i ustawiły się na wyznaczonych stacjach. Każdy samochód miał na pokładzie jednego dziennikarza jako pasażera, a Ci regularnie wysyłali historie ze stacji telegraficznych przez cały wyścig. Do wyścigu zgłosiło się czterdziestu uczestników, ale tylko pięć drużyn zdążyło z wysyłką samochodów do Pekinu. Wyścig odbył się pomimo odwołania wyścigu przez komisję rajdową.
– Itala, Włochy, 7-litrowy silnik, zajął 1 miejsce, prowadzony przez księcia Scipione Borghese
-Spyker, Holender, zajął 2. miejsce, prowadzony przez Charlesa Godarda
-Contal, Francja, nie skończył, trójkołowy Cyclecar, prowadzony przez Auguste Ponsa
– DeDion 1, zawodnik z Francji, zajął 3 miejsce, prowadzony przez Georgesa Cormiera
– DeDion 2, zawodnik z Francji, zajął 4 miejsce, prowadzony przez Victora Collignona
Wyścig odbywał się w czasie, gdy samochody były nowością, a trasa przebiegała przez odległe obszary Azji, gdzie ludzie nie byli jeszcze zaznajomieni z samochodami. Trasa między Pekinem a jeziorem Bajkał była wcześniej przemierzana tylko konno. Wyścig wygrał włoski książę Scipione Borghese w towarzystwie dziennikarza Luigiego Barziniego. Książę był tak pewny siebie, że nawet zjechał z Moskwy do Petersburga na kolację, która odbyła się dla zespołu, a następnie udał się z powrotem do Moskwy i dołączył do wyścigu. Wydarzenie to nie miało być wyścigiem ani zawodami, ale szybko stało się jednym i drugim.
Drugim w wyścigu był Charles Goddard w Spykerze; nie miał pieniędzy, musiał poprosić innych o benzynę i pożyczył samochód na wyścig. Pod koniec wyścigu został aresztowany za oszustwo. Niektóre samochody miały trudności z przejazdami przez wąwozy, błoto, ruchome piaski, mosty i rzeki, które nie były przeznaczone dla pojazdów. Cyklon Contal został na pustyni Gobi i nigdy nie został odzyskany, a załoga miała szczęście że przeżyła odnaleziona przez miejscowych. Barzini opublikował książkę Peking to Paris w 1908 r. wypełnioną setkami zdjęć.
Zapraszamy do skorzystania również z naszego patronatu medialnego. Szczegółowe informacje: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/