W naszym przeglądzie literatury motoryzacyjnej nie może zabraknąć pozycji pt. „Syrena” autorstwa Tomasza Szczerbickiego. To kolejny tom z serii : Samochody w PRL, rzecz o motoryzacji i nie tylko…”.

Ta książka jest zaproszeniem w świat, który poniekąd odchodzi, co doskonale w pierwszych słowach wyjaśnia sam autor:

Syrena była samochodem, z którym, jak z żadnym innym, wiązały się skrajne uczucia i opinie. Dla jednych obiekt marzeń, dla innych „wół roboczy”, dla jeszcze innych prymitywna konstrukcja czy wręcz obiekt drwin. (…) Syrena była pierwszym po wojnie samochodem osobowym polskiej konstrukcji. Była również pierwszym samochodem, który przewidziano dla przeciętnego obywatela. W latach 60. i 70. był to obiekt marzeń i pragnień setek tysięcy Polaków.
Syren wyprodukowano ogółem ponad pół miliona. (…) Często też zmieniały one właścicieli. Licząc pobieżnie od końca lat 50., gdy rozpoczęto produkcję tych samochodów, do końca lat 80., gdy zaczęły one znikać z naszych dróg, z Syrenami miało styczność kilka milionów Polaków.
Dzisiejsza nostalgia za tym samochodem odnosi się głównie do jego roli społecznej, jako pojazdu rodzinnego. Do owych wspomnień lat młodości, którym towarzyszyła Syrena. W ludziach młodych, nie pamiętających lat PRL-u, to bardzo często fascynacja barwnymi i emocjonującymi opowieściami rodziców i dziadków.”

Opowieść o Syrenie podzielona jest na cztery główne rozdziały:

  • Samochód osobowy Syrena
  • Samochód Syrena – prototypy i wersje pochodne
  • Syrena w sporcie i filmie
  • Samochody Syrena dziś

Opis zamyka zakończenie oraz zestawienie bibliografii.

Książka jest wydana, podobnie jak cała seria, w twardej oprawie i z wielkim pietyzmem. Zawiera bogaty materiał fotograficzny, co doskonale ilustruje rozwój i historię polskiej motoryzacji. Lekturę polecamy szczególnie wszystkim posiadaczom Syren, kolekcjonerom oraz miłnikom klasycznej motoryzacji.

 

Książka dostępna na stronie Wydawcy oraz w księgarniach internetowych.