Sokół

Sokół 600 to znany, polski motocykl. Wyprodukowano około 1400 sztuk! Jest kojarzony głównie z wojskiem, w którym sprawdził się ze względu na swoją wytrzymałość. Dziś to kolekcjonerski rarytas!

SokółSokół 600

Pierwsze Sokoły 600 opuściły fabrykę w roku 1936 a ich produkcję zakończono w 1939 roku. Produkowano je bezpośrednio na potrzeby wojska, ale sprzedawano także na rynku cywilnym tworząc zaplecze rekwizycyjne na wypadek wojny. Używano ich w wersji solo i z wózkiem bocznym. Sokół 600 nie odbiegał od europejskich konstrukcji – posiadał wiele nowatorskich rozwiązań i sprawdzał się też doskonale jako motocykl turystyczny. Miał ciekawe osiągnięcia sportowe: jednym z bardziej znanych jest wjazd dwóch Sokołów na Kasprowy Wierch ścieżką dla turystów.

Dane techniczne Sokoła 600 (CWS M111):

  • Silnik:
    • Typ: Czterosuwowy, jednocylindrowy, dolnozaworowy (SV)
    • Pojemność: 597 cm³
    • Średnica cylindra × skok tłoka: 85 mm × 105 mm
    • Moc maksymalna: 16 KM przy 3800 obr./min
    • Sprężanie: 4,9:1
  • Układ zasilania:
    • Gaźnik: Amal
    • System smarowania: Obieg wymuszony z pompą zębatą
  • Układ napędowy:
    • Skrzynia biegów: 3-stopniowa, sterowana ręcznie
    • Napęd tylnego koła: Łańcuch
  • Podwozie:
    • Rama: Stalowa, podwójna, rurowa
    • Zawieszenie przednie: Widelec trapezowy ze sprężyną centralną
    • Zawieszenie tylne: Sztywne
    • Hamulce: Bębnowe na obu kołach
  • Koła:
    • Rozmiar opon: 4.00 × 19 cali
  • Wymiary i masy:
    • Długość: 2200 mm
    • Masa własna: 178 kg (w stanie suchym)
    • Obciążenie użytkowe: 150 kg
    • Prześwit: 135 mm
  • Osiągi:
    • Prędkość maksymalna: 100–105 km/h
    • Zużycie paliwa: Około 5,5–6,5 l/100 km

Sokół

Motocykl Sokół 600 był wykorzystywany w polskich filmach historycznych i wojennych, gdzie odtwarzano realia okresu międzywojennego oraz czasów II wojny światowej. Dzięki swojej autentyczności i charakterystycznemu wyglądowi, Sokół 600 często pojawiał się w scenach związanych z polskim wojskiem lub życiem codziennym w latach 30. i 40. XX wieku.

Przykłady filmów:

  1. „Czterej pancerni i pies” (serial, 1966–1970)
    Sokół 600 pojawiał się w kilku odcinkach, szczególnie w scenach, gdzie przedstawiano wojskowe pojazdy i sprzęt.
  2. „Polskie drogi” (serial, 1976–1977)
    Motocykl był wykorzystywany w scenach ilustrujących realia okupacji i działalność polskiego ruchu oporu.
  3. Filmy wojenne i historyczne
    Sokół 600 pojawiał się także w mniej znanych produkcjach jako rekwizyt podkreślający autentyczność epoki.

Sokół

Motocykl Sokół 600, jako ceniony zabytek polskiej motoryzacji, osiąga na rynku kolekcjonerskim znaczne wartości. Jego cena zależy od stanu technicznego, stopnia oryginalności oraz kompletności.

Przykładowe, aktualne, oferty sprzedaży:

  • Sokół 600 RT M211 z 1937 roku: Cena 160 000 zł.
  • Sokół 600 RT M211 z 1938 roku: Cena 200 000 zł.
  • Sokół 600 RT M211 z wózkiem bocznym: Ostatnia cena 165 000 zł.

Warto zauważyć, że ceny tych motocykli rosną bardzo szybko i sięgają astronomicznych sum. Dla porównania, w 1937 roku cena nowego Sokoła 600 wynosiła 2300 zł, a wózka bocznego 680 zł.

……………………………………………

First Sokół 600 motorcycles („Sokół” is the Polish term for „falcon”) left the factory in 1936. Their production discontinued in 1939. Around 1400 Sokół motorcycles were produced. Most of them had gone directly to the army, but some had been sold to civilians. In case of a war, a requisition of the motorcycles was planned. They were used with and without a side-car. It was the first original Polish design not inferior to Europeanconstructions. The Sokół had many innovative solutions and was perfect as a tourist motorcycle. One of it’s most famous sport achievements was the successful ride of two Sokół motorcycles to the top of Kasprowy Wierch along a hiking path.

Źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Sok%C3%B3%C5%82_600_RT_M211
Galeria Motoryzacji w Podzamczu, Ul. Zuzanka 7B, 42-440 Podzamcze