
Škoda 110 R Coupé to jeden z najbardziej kultowych modeli w historii czechosłowackiej motoryzacji. Produkowana w latach 1970-1980, stała się ikoną sportowego stylu i bazą do stworzenia legendarnych wersji wyścigowych. Dziś jest poszukiwanym klasykiem, którego wartość stale rośnie. Text v češtině níže.
Historia modelu Škoda 110 R
Na przełomie lat 60. i 70. czechosłowacki producent Škoda postanowił stworzyć sportową wersję swojego popularnego modelu 100/110. W ten sposób narodziła się Škoda 110 R – dwuosobowe coupé z tylnym napędem i charakterystycznym designem. Samochód był odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na bardziej dynamiczne i stylowe auta, które mogłyby konkurować z zachodnimi modelami.
Dane techniczne Škody 110 R Coupé
- Silnik: 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą
- Pojemność: 1.1 L (1107 cm³)
- Moc: 52 KM przy 4650 obr./min (w późniejszych wersjach 62 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 81 Nm przy 3000 obr./min
- Napęd: na tylne koła
- Skrzynia biegów: manualna, 4-biegowa
- Przyspieszenie 0-100 km/h: ok. 18 s
- Prędkość maksymalna: 145 km/h
- Masa własna: ok. 880 kg
Stylistyka i wyposażenie
Škoda 110 R wyróżniała się eleganckim nadwoziem typu coupé, brakiem słupka B i sportowym wyglądem. Auto miało smukłe linie, okrągłe reflektory i szerokie tylne słupki. Wnętrze wyposażono w sportową deskę rozdzielczą, kubełkowe fotele i trójramienną kierownicę.
Škoda 110 R w motorsporcie
Model ten był bazą do stworzenia legendarnej Škody 130 RS, jednego z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych i wyścigowych w historii marki. W 1977 roku Škoda 130 RS wygrała swoją klasę w Rajdzie Monte Carlo, zdobywając międzynarodowe uznanie.
Ciekawostki o Škodzie 110 R
- Samochód był dostępny głównie na eksport – do krajów zachodnich trafiały tysiące egzemplarzy.
- W Czechosłowacji był bardzo drogi i trudno dostępny, co czyniło go symbolem luksusu.
- Škoda 110 R była nazywana „Porsche Wschodu” ze względu na podobieństwo do sportowych modeli Porsche.
- Wyprodukowano łącznie 57 085 egzemplarzy.
Ile kosztuje Škoda 110 R dziś?
Dziś Škoda 110 R jest prawdziwym klasykiem, którego ceny stale rosną. W zależności od stanu zachowania:
- Egzemplarz do renowacji: od 30 000 zł
- Dobrze utrzymany model: 60 000 – 100 000 zł
- Perfekcyjnie odrestaurowany egzemplarz: ponad 120 000 zł
Podsumowanie
Škoda 110 R Coupé to unikalny klasyk, który łączy sportowy styl z historycznym znaczeniem. To jedno z najbardziej pożądanych aut kolekcjonerskich z bloku wschodniego. Jeśli masz okazję zdobyć dobrze zachowany egzemplarz – to świetna inwestycja na przyszłość!
………………………..
Škoda 110 R Coupé – československá legenda motorismu
Škoda 110 R Coupé je jedním z nejikoničtějších modelů v historii československého automobilového průmyslu. Vyráběla se v letech 1970–1980 a stala se symbolem sportovního stylu a základem pro vznik legendárních závodních verzí. Dnes je vyhledávaným klasikem, jehož hodnota neustále roste.
Historie modelu Škoda 110 R
Na přelomu 60. a 70. let se československá automobilka Škoda rozhodla vytvořit sportovní verzi svého populárního modelu 100/110. Tak se zrodila Škoda 110 R – dvoudveřové kupé se zadním pohonem a charakteristickým designem. Vůz byl odpovědí na rostoucí poptávku po dynamičtějších a stylovějších autech, která by mohla konkurovat západním modelům.
Technické údaje Škody 110 R Coupé
- Motor: 4válcový, řadový, kapalinou chlazený
- Objem: 1.1 L (1107 cm³)
- Výkon: 52 koní při 4650 ot./min (v pozdějších verzích 62 koní)
- Maximální točivý moment: 81 Nm při 3000 ot./min
- Pohon: zadní kola
- Převodovka: manuální, 4stupňová
- Zrychlení 0–100 km/h: cca 18 s
- Maximální rychlost: 145 km/h
- Pohotovostní hmotnost: cca 880 kg
Design a výbava
Škoda 110 R vynikala elegantní karoserií kupé, chybějícím B-sloupkem a sportovním vzhledem. Auto mělo štíhlé linie, kulatá přední světla a široké zadní sloupky. Interiér byl vybaven sportovní palubní deskou, anatomickými sedadly a tříramenným volantem.
Škoda 110 R v motorsportu
Tento model se stal základem pro vznik legendární Škody 130 RS, jednoho z nejúspěšnějších závodních a rallyových vozů v historii značky. V roce 1977 Škoda 130 RS zvítězila ve své třídě na Rallye Monte Carlo a získala mezinárodní uznání.
Zajímavosti o Škodě 110 R
- Vůz byl určen převážně na export – do západních zemí směřovaly tisíce exemplářů.
- V Československu byl velmi drahý a obtížně dostupný, což z něj činilo symbol luxusu.
- Škoda 110 R byla přezdívána „Porsche východu” díky podobnosti se sportovními modely Porsche.
- Celkem bylo vyrobeno 57 085 kusů.
Kolik dnes stojí Škoda 110 R?
Dnes je Škoda 110 R skutečným veteránem, jehož cena neustále roste. V závislosti na stavu vozu:
- Exemplář k renovaci: od 150 000 Kč
- Dobře udržovaný model: 300 000 – 500 000 Kč
- Perfektně zrenovovaný kus: přes 600 000 Kč
Závěr
Škoda 110 R Coupé je jedinečný klasik, který spojuje sportovní styl s historickým významem. Jde o jeden z nejžádanějších sběratelských vozů z východního bloku, který stále vzbuzuje emoce mezi fanoušky automobilismu. Pokud máte možnost získat dobře zachovaný exemplář, jedná se o skvělou investici do budoucna!