1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Stara motoryzacja ma to coś w sobie. Mówią, że są to pojazdy z ,,duchem”, nie rzadko charakteryzują się ponadczasowym wyglądem, oryginalnym wykończeniem oraz ogólnie mówiąc pięknem, które oddają w swej prostocie.
2. Dlaczego interesujesz się takim autem?
VW Golf pierwszej generacji jest modelem, można śmiało powiedzieć, dziś już kultowym, łączącym w sobie historię pojazdu dla ludu i legendę samochodu sportowego GTI . Moja jedynka pochodzi z 1981 roku i jest to model o oznaczeniu GL wypuszczony na rynek szwedzki, posiadająca oryginalnie metaliczny, zielonkawy kolor, połączony z ciekawym wnętrzem, z tapicerką w kolorze beżowo-brązowym.
Dane:
Marka, model : VW GOLF I GL
Rok produkcji : 1981
Silnik : oryginalnie: 1,6 L gaźnik, aktualnie: 1,8 8v na pełnym wtrysku.
Pierwsza generacja Golfa bardzo mi się podoba. Ponadczasowa linia nadwozia, która w połączeniu z delikatnymi modyfikacjami (inną felgą i obniżonym zawieszeniem) powoduje, że nie można oderwać od niego oczu. Wcześniej – w latach młodości, miałem już dwa egzemplarze tego modelu Volkswagena. Auto zwraca na siebie uwagę, chyba czasami większą niż nowe, drogie samochody.
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Chęć posiadania Golfa I wróciła mi po latach. Przez około rok przeglądałem różne oferty. Tego znalazłem w ogłoszeniu w 2017 roku w Jeleniej Górze. Jechałem po niego 300 km wraz z żoną. Był kompletnym i oryginalnym egzemplarzem, posiadającym stylowe koła, obniżone zawieszenie i chromowane zderzaki, występujące w starszych egzemplarzach.
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Nie jest to już w pełni fabryczny egzemplarz. Oprócz wyżej wymienionych dodatków: felg, obniżonego zawieszenia, chromowanych zderzaków, posiada również mocniejszy silnik z modelu Golfa II GTI oraz kompletny, sportowy układ wydechowy, dedykowany do tego modelu. Modyfikacje te jednak pozwalają na powrót do stanu fabrycznego.
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Volkswagen został przeze mnie kompletnie rozebrany i poddany renowacji. Aktualnie zakończyłem jego odbudowę. Do napraw blacharskich zaangażowałem mojego brata, mającego doświadczenie w tej materii, natomiast położenie nowego lakieru, obszycie tapicerki siedzeń powierzyłem zewnętrznym firmom specjalistycznym. Renowacją pozostałych podzespołów, kompletowaniem części zajmowałem się we własnym zakresie. W trakcie składania Golfa mogłem liczyć na pomoc rodziny.
6. Ile kosztowały prace remontowe?
Prace remontowe może nie należały do tanich, ale rozłożyły się w czasie. Podczas dwóch lat odbudowy. Na pewnych etapach renowacji trzeba było uzbroić się w cierpliwość i czasami pogłębić wiedzę w określonej tematyce – jeżeli robi się to pierwszy raz.
7. Jakie ma zalety, wady?
Samochód daje dużo radości z jazdy. Ponadczasowa linia nadwozia bardzo cieszy oko. Jest niezawodny i prosty w ewentualnych naprawach. Zachowany w bardzo dobrym stanie nie powinien tracić już na wartości a wręcz przeciwnie. Natomiast niektórym ludziom, jazda Golfem na sportowym zawieszeniu może wydawać się niewygodna, jak mówią „jest twardy”, ale to zależy też od jakości drogi.
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Jest bardzo podatny na modyfikacje. Na przykład posiada bardzo dużą komorę silnika, co powoduje, że bez większego trudu do tego ,,małego” auta można zamontować nawet sześciocylindrowy silnik z grupy VAG .
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jako że dopiero niedawno zakończyłem jego odbudowę, to planuję, że będę go użytkował hobbystycznie – w piękne słoneczne dni, zabierając na przejażdżki swoja żonę i córki.
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Eksploatacja tego samochodu nie jest kosztowna. Części zamienne są tanie.
11. Jaka jest dostępność części zamiennych?
Podstawowe części zamienne są dostępne z uwagi na popularność tego modelu, ale również ich uniwersalność. Pasują do innych, nieco nowszych modeli VW. Części można dostać w większości dobrych sklepów motoryzacyjnych zarówno stacjonarnych jak i internetowych.
Jeśli chodzi o zakup części nietypowych lub wyposażenia do tego samochodu, można posłużyć się specjalistycznymi sklepami internetowymi, oferującymi części do samochodów klasycznych, ale ich ceny już niestety idą w górę.
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Samochód jest przechowywany w ciepłym garażu.
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Jeszcze nie uczestniczyłem w żadnych imprezach samochodowych. Podobno każdy fan Volkswagena powinien chociaż raz w życiu odwiedzić kultowy zlot Worthersee w Austrii.
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie należę do żadnego klubu i stowarzyszenia. Uczestniczę jedynie w forach internetowych poświęconych Volkswagenom w tym Golfom, w celu wymiany doświadczeń.
15. Komu polecasz to auto?
Polecam to auto wszystkim, którzy chcą zacząć przygodę z klasycznymi samochodami, chcą posiadać kultowe auto, mające liczną grupę fanów.
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Kupując takie auto do remontu, trzeba szczególną uwagę zwrócić na stan blacharki danego egzemplarza. Zdarzają się egzemplarze bardzo skorodowane, czego czasami na pierwszy rzut oka nie widać. Zwróciłbym również uwagę jego kompletność i oryginalność oraz historię pochodzenia.
17. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Bardzo chciałbym posiadać jeszcze jakiegoś klasyka, ale raczej do codziennej jazy. Myślę, że w tej roli mógłby się sprawdzić Mercedes W124.
Na samym końcu chciałem podziękować za pomoc w odbudowie Golfa bratu Jarkowi, za wszelkie rady i pomoc, Danielowi, a także mojej Żonie za wyrozumiałość.
Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt :)
Andrzej
Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.
Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/