Lamborghini Countach.


Produkowany przez włoską firmę Automobili Lamborghini S.p.A. w latach 1974 – 1990 Countach swoją stylistyką wyprzedał epokę i bardziej przypominał kosmiczny pojazd przyszłci niż samochód drogowy. Mimo upływu 40 lat od premiery nadal uznawany jest za „super samochód”.
IMG_7535
Lamborghini Countach, podobnie jak Miura, której był następcą, został zaprojektowany przez Marcello Gandini w studio projektowym Bertone, które wyróżniało się oryginalnym designem swoich produktów. Nowy model wpisywał się w futurystyczne projekty Bertone – był szeroki i bardzo niski (1,07 m). Kanciasty kształt klina został wykonany prawie wyłącznie z płaskich elementów blachy, nawiązujących kształtem do trapezu.
IMG_7542
Drzwi Countacha stały się znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Lamborghini – nożycowe, podnosiły i pochylały do przodu. Taki sposób otwierania został wymuszony zastosowaniem aluminiowej rurowej ramy podwozia (do tej pory montowanej tylko w samochodach wyścigowych) oraz bardzo wysokich i szerokich progów. Konwencjonalne drzwi po prostu nie mieściły się w tak ograniczonej przestrzeni.
IMG_7540 IMG_7550
Tradycyjny silnik Lamborghini V12 o pojemności 3,9 litra zamontowany wzdłużnie napędzał tylną oś. Countach zasilany był sześcioma gaźnikami Webera. Tylko modele przeznaczone na rynek amerykański miały montowany wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic. Auto dysponujące mocą 375 KM osiągało prędkość maksymalną 316 km/h. Było bardzo trudne w prowadzeniu za sprawą wąskich kół. Countach borykał się także z problemem przegrzewania silnika. Powiększone wloty powietrza bezpośrednio na klapie zmniejszały widoczność, zmuszało to kierowców do wykonywania manewru zawracania z otwartymi drzwiami i obserwowania tyłu samochodu z głową wysuniętą na zewnątrz.
IMG_7546 IMG_7544
Najniższy współczynnik oporu i najwyższą prędkość maksymalną wśród modeli Countach miały dwa wyprodukowane prototypy – pierwszy został zniszczony podczas testów niezbędnych do uzyskania homologacji drogowej, drugi – w kolorze zielonym znajduje się w Muzeum Lamborghini.
IMG_7684 IMG_7671
Firma Ferruccio Lamborghiniego zmagała się z problemami finansowymi, a po nieudanym interesie ze sprzedażą traktorów do Ameryki Południowej w 1978 roku ogłosiła bankructwo. Firmę przejęli nowi właściciele i wprowadzono na rynek nowy model LP 400 (355 PS). Najbardziej radykalne zmiany wiązały się ze zmianą opon na szerokie Pirelli P7 i dodaniem nadkoli z włókna karbonowego, opcjonalnie proponowano też spojler, który poprawiał stabilność auta jednocześnie zmniejszając prędkość o 16 km/h.
IMG_7551 IMG_7563

W 1985 roku zaproponowano nabywcom Countach kolejne zmiany, tym razem dotyczyły jednostki napędowej – większa pojemność i cztery zawory na cylinder (quattrovalvole w języku włoskim). Gaźniki przeniesiono na górną część silnika w celu lepszego chłodzenia, co spowodowało wybrzuszenie klapy silnika i ograniczenie widoczności „tyłu” do zera. Niektóre elementy nadwozia wykonano z kewlaru.
IMG_7560 IMG_7562

W 1988 roku, w 25 rocznicę, wprowadzono na rynek odświeżony model z dużymi zmianami stylistycznymi nadwozia – Countach 25th Anniversary Edition, który do dzisiaj pozostaje najbardziej popularnym i wyrafinowanym modelem Lamborghini. Auto zostało zaprojektowane przez Horacio Paganiego i było produkowane do 1990 roku, kiedy to zostało zastąpione przez Lamborghini Diablo. Łącznie przez 16 lat wyprodukowano 2042 sztuk modelu Countach.
IMG_7672