Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Zostałem tym „zarażony” w dzieciństwie. Tata miał dwie czeskie Jawki i dwa Trabanty, a wujek który często mnie na nich woził, miał też swoje „sprzęty”. Kolejno Malucha, MZ Trophy i Trabanta i tak jakoś powoli nasiąkałem tym wszystkim i trwa to do dziś.
Dlaczego interesujesz się takim starym samochodem?
Mercedesem S124 E250 ,2.5 diesel z 1994 roku interesuję się dlatego, że od zawsze mi się podobały: gabaryty, zarys sylwetki, praktyczność, niezawodność, jakość montażu.
Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Obejrzałem chyba z 20 egzemplarzy: coupe, sedany i kombi, aż w końcu pewnego dnia pojawił się on. Było to 9 lutego 2016 roku. Znajomy podesłał mi zdjęcia auta, swojego kolegi, ale wtedy nie dysponowałem odpowiednią sumą pieniędzy. Przekonany, że wszystko stracone, zapomniałem o temacie, ale w sierpniu 2017 roku to auto znów „wypłynęło” wśród dobrych znajomych. I tak we wtorek po pracy, o 23eciej je obejrzałem, ale nie mogliśmy się dogadać, a w piątek dostałem telefon, żebym wpadł w sobotę i pomyślimy. Jak pojechałem w sobotę, to już nie odpuściłem i wróciłem Mercedesem do domu, zostawiając wcześniejsze auto w rozliczeniu i dopłacając różnicę.
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto jest w pełni fabryczne, oprócz zawieszenia, ponieważ jest lekko obniżone poprzez sprężyny obniżające eibach prokit -50 mm.
Czy sam naprawiasz, remontujesz Mercedesa?
Staram się wiele rzeczy naprawiać sam, ale nie zawsze mam czas. Czasem kombi trafia do specjalisty od Mercedesów, który mieszka u mnie na osiedlu.
Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
W ciągu prawie dwóch lat różne naprawy kosztowały mnie tylko 900 zł. I były to przede wszystkim materiały eksploatacyjne, bądź takie, które wyszły na przeglądzie.
Jakie ma zalety, wady?
Pakowny i pojemny. Namiotu na kemping nie trzeba zabierać. Po złożeniu tylnej kanapy można śmiało spać w środku. Kanapowe fotele nie męczą w trasie, a dzięki elektrycznym szybom i elektrycznemu szyberdachowi, da się jakoś znieść brak klimy. Z wad jak to w Mercedesie bywa, zaczyna pojawiać się rdza.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Zawieszenie hydropneumatyczne tzw Nivo z tyłu.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Mieszkam w mieście. W pierwszych miesiącach po kupnie, akurat remontowałem mieszkanie, więc mój kombiak był traktowany trochę jako wół roboczy i używany codziennie. Jest bardzo praktyczny. Obecnie jeździ wtedy, kiedy jest potrzebny, czasem codziennie, czasem raz na tydzień, a czasem nie ruszam go z 2 tygodnie, co rzadko się zdarza, bo lubię nim jeździć.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Tak jak pisałem wyżej, kwota 900 zł w ciągu prawie dwóch lat to prawie nic, w porównaniu do tego ile potrafią wyciągnąć z kieszeni nowe auta.
Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Dostępność części jest dosyć dobra. Dobre klocki hamulcowe w granicach 140 zł, tuleje tylnej belki w granicach 200 zł. Wszystkie dostępne są w sklepach, bądź na znanych portalach aukcyjnych.
Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Obecnie niestety pod kamienicą, ale powoli rozglądam się za garażem, w którym będzie stacjonował Merc, a czasem będzie ustępował miejsca, abym mógł podłubać przy reszcie moich klasyków.
Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Tak, uczestniczę w spotkaniach Bydgoskich Klasyków Nocą, wszystkich zlotach starych samochodów i motocykli, które odbywają się w okolicy. Co najmniej 2 razy w miesiącu gdzieś jestem. Podoba mi się organizacja i atmosfera, która tam panuje, a nie podoba mi się, kiedy przyjedzie jakiś małolat w aucie dużo, dużo młodszym i awanturuje się, że jego też powinni wpuścić na teren spotu.
Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Od niedawna należę do Bydgoskich Klasyków Nocą. Ale jestem też w administracji Skoda Felicia Tuning Polska.
Komu polecasz to auto?
Komuś takiemu jak ja, czyli miłośnikowi starej motoryzacji, który chce mieć youngtimera, klasyka, a któremu urodziło się dziecko. Nadwozie kombi doskonale się tu sprawdzi.
Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Przede wszystkim nie napalać się od razu na pierwsze sztuki, tylko najpierw trochę samochodów zobaczyć, ewentualnie poszukać wśród miłośników marki, bo one zawsze są w lepszym stanie technicznym.
Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?
Chciałbym jeszcze kiedyś granatowego Dużego Fiata, wtedy stałby w garażu obok Trabanta, Mercedesa i 3 Jawek.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Łukasz Sobkowicz z Bydgoszczy
Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta.
Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected]
Przykładowe pytania do wywiadu:
1. Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
2. Dlaczego interesujesz się takim autem? (marka, model, rok)
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
7. Jakie ma zalety, wady?
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
15. Komu polecasz to auto?
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
17. Inne ciekawostki?
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto? Jakie i dlaczego?
W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY.