Redakcja Klassikauto była w dobrym towarzystwie……. będąc na wizycie w bielskim Muzeum miała okazję poznać i porozmawiać z Jackiem Balickim (oraz jego córką Martą), dyrektorem Muzeum, wiceprezesem Automobilklubu Beskidzkiego i głównym organizatorem jednego z najlepszych rajdów pojazdów zabytkowych w Polsce (Rajd Beskidzki).
Dla miłośników zabytkowej motoryzacji oraz uczestników imprez motoryzacyjnych Jacek Balicki jest znaną, lubianą, cenioną i szanowaną postacią. Jest nestorem polskich restauratorów pojazdów zabytkowych, twórcą i organizatorem Międzynarodowego Rajdu Beskidzkiego Pojazdów Zabytkowych, szefem sekcji pojazdów zabytkowych Automobilklubu Beskidzkiego oraz jak już wspominaliśmy szefem Muzeum Pojazdów Zabytkowych w Bielsku-Białej.
Jacek Balicki z zawodu inżynier metalurg, jak nam opowiada, samochodami interesuje się od zawsze. Od ponad 30 lat ratuje oldtimery. Prowadząc warsztat, tuż obok muzeum, dokonuje perfekcyjnej renowacji zabytkowych pojazdów. A po „pracy”? Od 1969 r. uczestniczę w najważniejszych imprezach w kraju oraz za granicą, m.in. w rajdach na terenie Finlandii, Austrii, Niemczech, czy Czechach.
Od 37 lat jest komandorem rajdów i z powodzeniem angażuje do współpracy pozostałych członków swojej rodziny, których zaraził pasją do starych samochodów – żonę, córkę i syna. To wspaniały widok: zobaczyć całą rodzinę podczas organizacji np. Rajdu Beskidzkiego. Miłość do klasyków przechodzi tu z pokolenia na pokolenie. Ale to nie tylko wynik profesjonalnego podejścia do klasyków motoryzacji, lecz również miłe, ciepłe i życzliwe usposobienie Pana Jacka.
Pan Jacek właścicielem kilku unikatowych modeli starych aut. Na swoim koncie posiada liczne dyplomy oraz puchary. Jest także członkiem wielu klubów i organizacji np. prestiżowego klubu BMW i Opla w Niemczech.
Pan Jacek dużo czasu poświęca Automobilklubowi Beskidzkiemu, który powstał w 1976 r., a od 2004 r. ma status organizacji pożytku publicznego. Swoją działalność prowadzi na terenie Bielsko-Białej i okolic skupiając się na popularyzowaniu sportu samochodowego, turystyki caravaningowej, historii motoryzacji oraz propagowaniu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obecnie w automobilklubie działają sekcje: Sportu Samochodowego, Pojazdów Zabytkowych oraz Sekcja Syren i Pojazdów Militarnych. Od 2006 r. Automobilklub Beskidzki prowadzi Muzeum Motoryzacji przy ul. Kazimierza Wielkiego 1 w Bielsku-Białej, gdzie zgromadził zabytkowe samochody i motocykle. Inicjatorem otwarcia Muzeum był oczywiście Pan Jacek Balicki.
Eksponaty umieszczono w zaadaptowanej hali dawnej przetwórni owoców. Dziś można tam podziwiać takie auta jak: Mercedes W110, Fiat 128 3p, Polski Fiat 508, warszawa 223, Aston Martin 15/98, BMW 303, Fiat Topolino, Austin Healey, Skoda Felicja, VW T2, Opel 1290. Wszystkie eksponowane pojazdy należą do klubowiczów, są sprawne i regularnie biorą udział w pokazach i rajdach samochodów zabytkowych. Swoich samochodów zazwyczaj nie traktują jak inwestycji, chociaż wiele z nim ma bardzo dużą wartość….
Jedną z głównych imprez Klubu jest Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych, organizowany od 1977 r., który jest jednym z największych w Polsce rajdów miłośników starych samochodów. Tegoroczna 37 edycja rajdu odbędzie się w dniach od 9 do 13 lipca 2014 r.
Ciekawostką jest to, że od 2007 r. przy Klubie działa Bielski Klub Miłośników Syren, który od 2008 r. co roku organizuje Bielski Rajd Syren oraz bierze udział w Syreniadach. Najbliższy – VI BIELSKI RAJD SYREN odbędzie się w dniach od 30.05 do 1.06.2014 r. (szczegóły: http://www.syrenabielsko.pl).