Skoda Octavia. Rok produkcji: 1962. Silnik o pojemności 1089 cm3 i mocy 42KM. Tak było w oryginale. Po modyfikacji Skoda jest z silnikiem o pojemności 4,4 l, V8, o mocy 286 KM. Docelowo będzie prawie 460 KM.

A było tak.
Szukałem kawałka rury a przywiozłem łupę na lawecie. Auto kupione kilka ładnych lat temu na złomie. Było kompletne, brakowało tylko kół. Leżał na niej Polonez Caro :-). Octavia miała parę drobiazgów uszkodzonych, jak tylne lampy i dużo, ale to dużo korozji.
Skoda Octavia (20) Skoda Octavia (2) Skoda Octavia (5)
W pierwszej fazie plany były na odrestaurowanie, ale pojawił się inny model i Skoda poszła w odstawkę do innego warsztatu, który miał naprawić ją blacharsko. Ale jak to w Polsce, kasę wzięli a łupa jeszcze bardziej zgniła. No i w marcu 2015 roku pojawił się szalony pomysł, aby zrobić auto do driftu, a wyszedł hot-rod.

Zdjęcia pokazują wszystko. A co brakowało, to dokupiliśmy w Polsce lub Czechach. 28 czerwca auto już jeździło, w wersji okrojonej, ale się poruszało :-). Dawcą najważniejszych elementów było BMW E39 (też nadawało się na złom).
No i tak powstała najszybsza zabytkowa Skoda na świecie. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 4 s, w automacie (delikatnie przerobiona na sekwencję). W obecnej chwili będzie ważyć 1300 kg na gotowo.
Skoda Octavia (13)
Najgorsze to było szpachlowanie. Nie jest to ulubione moje zajęcie. Reszta tworzyła się na bieżąco. Narzędzia do pracy: żuraw do silników, poziomica, metr, migomat, szlifierka kątowa, młotek, gilotyna do blachy, nożyce do blachy, i kolano bo większość rzeczy gięta była na kolanie.
Skoda Octavia (3) Skoda Octavia (4) Skoda Octavia (8)
Geometria została ustawiona i przyjemność z jazdy jest nie do opisana :-)
Jeśli ktoś chce sam wykonać taki projekt od początku do końca, to wystarczy 6 miesięcy. Nam zeszło dłużej, ponieważ mieliśmy jeszcze inne obowiązki prowadząc firmę.

Przy różnych pracach pomagała mi żona. Jak powiedziała, jest to auto idealne na zakupy. O 5 rano sąsiedzi nie muszą używać budzika.

Auto dla niektórych pewnie zostało zdewastowane, ale za południową granicą naszego kraju jest tak ich dużo, że można w każdej chwili sobie przywieść i odrestaurować.

Stare części zostały sprzedane ludziom, którzy odrestaurowują takie modele. W tej chwili wiem o 6 sztukach, nad którymi trwają prace.
Skoda Octavia (17) Skoda Octavia (18) Skoda Octavia (26)
Z kosztami to troszkę było kombinacji, ale za Skodę w pierwotnej wersji zapłaciłem 600 zł, za BMW (kompletne) 5 500 zł. Co było zbędne, to się sprzedało. W sumie koszt modernizacji auto wyniósł około 30 tyś zł, nie licząc pracy i drobnicy. Wiele części było kupionych za śmieszne pieniądze, gdzie ich wartość była dużo większa, a czasem coś tam dostało się za darmo.
Skoda Octavia (24)
Auto jest zarejestrowane i opłacone, więc legalnie porusza się po drodze. Ostatnią modyfikacją było założenie tłumików przelotowych. Teraz auto brzmi jak potężny ścigacz.
Najbardziej zasłużyły się dwie firmy. Wikar, która dostarczała części mechaniczne i Ka-zet, która wykonała wspaniałe końcówki wydechu. A w tej chwili czekamy na zbiornik paliwa z chromoniklu.

Pozdrawiam miłników szybkich klasyków i przerabianych aut.
Grzegorz Mielniczuk
Skoda Octavia (1) Skoda Octavia (6) Skoda Octavia (7) Skoda Octavia (9) Skoda Octavia (10) Skoda Octavia (11) Skoda Octavia (12) Skoda Octavia (14) Skoda Octavia (15) Skoda Octavia (16) Skoda Octavia (19) Skoda Octavia (21) Skoda Octavia (22) Skoda Octavia (23) Skoda Octavia (27)