Dowiedz się, gdzie najlepiej oglądać transmisje z gier wideo. Sprawdź pięć najlepszych i najpopularniejszych platform i wybierz miejsce dla siebie.
Przewodnik Gracza: 5 Najlepszych Platform Streamingowych
Streaming w ciągu ostatnich kilkunastu lat wyrósł na nowe medium, które jest szczególnie istotne dla osób regularnie korzystających z Internetu. Wśród nich znajdują się oczywiście także gracze. Jeżeli na rynku pojawi się jakaś gorąca nowość, to wystarczy zajrzeć do ulubionego streamera, aby dowiedzieć się, jak prezentuje się w praktyce. Oglądać można dosłownie wszystko – Verde casino online, standardowe gry wideo, czy po prostu przeglądać najważniejsze wydarzenia razem ze streamerem.
Platformy streamingowe ewoluują, zmieniają się trendy, a dorastający widzowie z czasem oczekują czegoś nowego. Rynek sam dostosowuje się do tych zmian, a swoją cegiełkę dokładają do tego firmy odpowiadające za możliwość publikacji transmisji. W ten sposób przyjęło się, że dana platforma jest od gier, inna od rozmów z twórcami, a jeszcze inna skupia się na czystej rozrywce. Dlatego w niniejszym przeglądzie przyjrzymy się pięciu najlepszym i platformom streamingowym, wyjaśniając ich najistotniejsze cechy.
Twitch
To właśnie Twitch zapoczątkował modę na streaming. Platforma należąca dzisiaj do Amazona cały czas utrzymuje swoją pozycję lidera w sektorze transmisji internetowych i nie zanosi się na to, aby cokolwiek miało się zmienić w ciągu najbliższych lat. Szturm na pozycję lidera podejmował już Microsoft, Facebook, a ostatnio Kick. Jednak Twitch pomimo swoich wewnętrznych problemów nadal cieszy się ogromnym zainteresowaniem, generując rekordowe liczby – zwłaszcza jeżeli chodzi o szeroko pojęty gaming.
Statystyki Twitch
Liczba użytkowników |
30 milionów aktywnych użytkowników dziennie |
Liczba godzin transmisji rocznie |
17 miliardów godzin |
Liczba streamerów |
9 milionów aktywnych streamerów miesięcznie |
Najpopularniejsze kategorie |
gry, e-sport, Just Chatting, muzyka |
Najpopularniejsze gry |
GTA 5, League of Legends, Fortnite, Counter-Strike, |
Twitch od zawsze skupiał się przede wszystkim na sektorze gier. Początkowo transmisje przedstawiały głównie najpopularniejsze tytuły e-sportowe, ale w ciągu lat oferta znacznie się rozszerzyła. Jeżeli na rynku pojawi się jakakolwiek hitowa produkcja, to zawsze wygeneruje stałe kilkaset tysięcy widzów w ciągu pierwszych dni po premierze. To sprawia, że gracze zawsze najpierw wybierają ofertę Twitch, dopiero później zastanawiając się nad innymi platformami streamingowym.
Warto jednak zaznaczyć, że w ostatnich latach na platformie coraz popularniejsze stały się transmisje „Just Chatting”, gdzie twórcy po prostu rozmawiają z widzami, tworzą transmisję z kamery w rzeczywistości i dostarczają niesamowicie zróżnicowanych treści. W tym przypadku jednak nie ma mowy o graniu.
YouTube
To zdecydowanie największa platforma, jeżeli chodzi o treści wideo, ale pod względem transmisji na żywo ustępuje Twitchowi. Google wyraźnie „przespał” trend zainteresowania streamingiem gier wideo i już raczej nie przebije swojego głównego konkurenta. Platforma oferuje swoim użytkownikom oglądanie transmisji na żywo, ale zarówno transmitujący, jak i oglądający wolą grać na Twitchu.
Przyglądając się sprawie YouTube, można dojść do wniosku, że platforma miała ogromny problem z określeniem swoich preferencji. Z jednej strony Google chciał uszczknąć trochę z tortu gamingowego, ale gołym okiem było widać, że czegoś tu brakuje – zwłaszcza po tak długim czasie dominacji Twitcha.
Dlatego dzisiaj transmisje gier wideo na YouTube mają drugorzędne znaczenie. Twórcy preferują wykorzystywać tę możliwość do rozmów z widzami, przeglądania sieci, czy prezentowania treści „różnych”.
Warto tutaj wyraźnie zaznaczyć, że Google stosuje bardzo restrykcyjną politykę, jeżeli chodzi o treści wrażliwe. Wystarczy, że na transmisji pojawi się nieodpowiednie słowo bądź obrazek, a całe wideo ma anulowaną monetyzację, sprawiając że twórca przestaje zarabiać. Dlatego dzisiaj YouTube jest wykorzystywany do transmisji, które mają niską szansę demonetyzacji. Jak wiadomo, gry wzbudzają emocje, a streamerzy w takim stanie mogą łatwo zrobić coś powszechnie uznanego za niedozwolone.
Kick
Ta platforma powstała jako odpowiedź na rygorystyczne regulaminy Twitcha i YouTube’a względem twórców. Zaproponowano względną swobodę wypowiedzi i brak większych ograniczeń w kwestii prezentowanych treści. Dzięki temu aktualnie Kick stał się miejscem, gdzie można obejrzeć transmisje z gier hazardowych, które niegdyś cieszyły się ponadprzeciętną popularnością na Twitchu.
Kick zdecydował się podkupić wielu popularnych twórców z Twitcha, którzy generowali ogromną oglądalność i stosuje bardzo agresywną politykę dzielenia się zyskami. Dzięki temu nieustannie rośnie, ale trudno mu się pozbyć łatki „tego drugiego”. Mimo wszystko Kick nadal pozostaje ciekawą alternatywą dla wszystkich tych, którzy z jakiegoś powodu nie mogą transmitować na Twitchu.
Statystyki Kick
Liczba użytkowników |
10 milionów miesięcznie |
Liczba godzin transmisji rocznie |
100 milionów |
Liczba streamerów |
100 000 aktywnych streamerów miesięcznie |
Najpopularniejsze kategorie |
gry, e-sport, IRL, kreatywne |
Najpopularniejsze gry |
Minecraft, League of Legends, Sloty, Fortnite |
Facebook Gaming
Ta platforma obecnie jest już cieniem własnego siebie i jeżeli już ktoś zdecyduje się wejść, sprawdzić Facebooka, to raczej nie chce mu się przechodzić do sekcji „Gaming”. Zdarzają się transmisje z kilkoma tysiącami widzów, ale tutaj już raczej nie ma co szukać konkurencji z wyżej wymienionymi platformami. Facebook również ma bardzo restrykcyjną politykę dotyczącą treści nieodpowiednich, co jeszcze bardziej utrudnia realizowanie transmisji.
TikTok
Trudno uznać TikToka za platformę do streamingu gier, ale z braku większej konkurencji warto o nim wspomnieć. Raczej rzadko natrafia się tutaj na transmisje bezpośrednio z gier, a raczej na relacje twórców, którzy rozmawiają ze swoimi odbiorcami o tym, co dzieje się w świecie lub prezentują treści czysto rozrywkowe – niezwiązane ze światem gamingu.
Każdy znajdzie swoje medium
Wszystkie z wyżej wymienionych platform mają swoje mocniejsze i słabsze strony. Warto zwrócić uwagę na to, że już dzisiaj bardzo łatwo można określić, czego można się spodziewać po transmisjach realizowanych w obrębie danego środowiska. Głównymi czynnikami za to odpowiadającymi są regulaminy tworzenia transmisji.
Twitch i YouTube i Facebook Gaming słyną z dużych ograniczeń i często absurdalnych zakazów. Z kolei Kick daje znacznie większą swobodę, która również ma swoje słabsze strony. Instagram i TikTok są wykorzystywane przede wszystkim do krótkich transmisji, skupiających się na kontakcie z widzami. Gracz po prostu określa, czego oczekuje i wybiera to środowisko, które zapewni mu najlepszą rozrywkę.