Mercedes 170H

Mercedes-Benz 170H to jeden z najbardziej nietypowych modeli niemieckiej marki, który wyprzedzał swoje czasy. Samochód ten wyróżniał się umieszczeniem silnika z tyłu, co było rzadkością w latach 30. XX wieku. Czy był to udany eksperyment, czy może krok w stronę przyszłci motoryzacji? Poznaj fascynującą historię tego wyjątkowego pojazdu, jego dane techniczne, ciekawostki oraz aktualne ceny na rynku kolekcjonerskim! Text auf Deutsch unten.

Historia i kontekst powstania

Mercedes-Benz 170H (W28) z 1937 roku to wyjątkowy model w historii niemieckiej motoryzacji, będący jednym z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z silnikiem umieszczonym z tyłu. Jego nowatorska konstrukcja oraz unikalne rozwiązania techniczne czynią go interesującym zarówno dla miłników klasycznych pojazdów, jak i historyków motoryzacji.

Model 170H został wprowadzony do produkcji w 1936 roku jako następca modelu 130H. Litera „H” w nazwie pochodzi od niemieckiego słowa „Heck”, oznaczającego „tył”, co nawiązuje do umiejscowienia silnika. Produkcja trwała do 1939 roku, a łącznie wyprodukowano 1 507 egzemplarzy tego modelu.

Mercedes 170H

Dane techniczne

Mercedes-Benz 170H wyposażony był w czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1 697 cm³, generujący moc 38 KM. Napęd przenoszony był na tylne koła za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Samochód osiągał prędkość maksymalną około 110 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosiło 11,5 l/100 km.

Wymiary pojazdu:

  • Długość: 4 200 mm
  • Szerokość: 1 580 mm
  • Wysokość: 1 600 mm
  • Masa własna: 1 125 kg

Zawieszenie przednie opierało się na poprzecznej resorze piórowym, natomiast tylne na sprężynach śrubowych.

Mercedes 170H

Ciekawostki

  • Inspiracja dla Volkswagena Garbusa – układ z silnikiem z tyłu oraz charakterystyczna sylwetka 170H były jednymi z inspiracji dla Ferdinanda Porsche przy projektowaniu Volkswagena Garbusa.
  • Niska popularność – mimo nowatorskiej konstrukcji, model 170H nie zdobył dużej popularności. Klienci preferowali bardziej tradycyjny model 170V z silnikiem z przodu, który oferował więcej wariantów nadwozia i był tańszy.
  • Unikalne cechy – umieszczenie silnika z tyłu pozwoliło na uzyskanie płaskiej podłogi w przedniej części pojazdu, co zwiększało komfort pasażerów i przestrzeń bagażową.

Mercedes 170H

Ceny na rynku kolekcjonerskim

Obecnie Mercedes-Benz 170H jest rzadko spotykanym modelem na rynku klasyków. Ceny zależą od stanu zachowania pojazdu:

  • Stan bardzo dobry (2): około 55 000 EUR
  • Stan dobry (3): około 42 000 EUR
  • Stan do renowacji (4): około 20 000 EUR

W ciągu ostatnich pięciu lat ceny tego modelu na rynku niemieckim wzrosły średnio o 24%.

Podsumowanie

Mercedes-Benz 170H z 1937 roku to samochód o unikalnej konstrukcji i historii. Jego innowacyjne rozwiązania techniczne oraz wpływ na późniejsze modele czynią go ważnym elementem dziedzictwa motoryzacyjnego. Dla kolekcjonerów i miłników klasycznych pojazdów stanowi cenny i poszukiwany egzemplarz.

Mercedes 170H

Mercedes-Benz 170H (W28) aus dem Jahr 1937 – Eine innovative Ikone mit Heckmotor

Der Mercedes-Benz 170H ist eines der ungewöhnlichsten Modelle der Marke, das seiner Zeit voraus war. Dieses Fahrzeug zeichnete sich durch einen hinten eingebauten Motor aus – eine Seltenheit in den 1930er Jahren. War es ein erfolgreiches Experiment oder ein Schritt in die Zukunft der Automobilindustrie? Erfahre mehr über die faszinierende Geschichte dieses einzigartigen Fahrzeugs, seine technischen Daten, interessante Fakten und die aktuellen Marktpreise für Sammler!

Geschichte und Hintergrund

Der Mercedes-Benz 170H (W28) aus dem Jahr 1937 ist ein besonderes Modell in der Geschichte der deutschen Automobilindustrie. Er war eines der ersten Serienfahrzeuge mit Heckmotor. Seine innovative Konstruktion und einzigartigen technischen Lösungen machen ihn sowohl für Oldtimer-Liebhaber als auch für Automobilhistoriker interessant.

Das Modell 170H wurde 1936 als Nachfolger des 130H eingeführt. Der Buchstabe „H“ in der Bezeichnung steht für „Heck“, was auf die Position des Motors hinweist. Die Produktion lief bis 1939, und insgesamt wurden 1.507 Exemplare dieses Modells hergestellt.

Technische Daten

Der Mercedes-Benz 170H war mit einem 1.697 cm³ großen, 38 PS starken, vierzylindrigen Reihenmotor ausgestattet. Der Antrieb wurde über ein manuelles Getriebe auf die Hinterräder übertragen. Die Höchstgeschwindigkeit lag bei 110 km/h, während der durchschnittliche Kraftstoffverbrauch 11,5 l/100 km betrug.

Fahrzeugabmessungen:

  • Länge: 4.200 mm
  • Breite: 1.580 mm
  • Höhe: 1.600 mm
  • Leergewicht: 1.125 kg

Die Vorderradaufhängung bestand aus einer Querblattfeder, während die Hinterradaufhängung mit Schraubenfedern ausgestattet war.

Interessante Fakten

  • Inspiration für den VW Käfer – Das Heckmotor-Konzept und die charakteristische Silhouette des 170H dienten Ferdinand Porsche als eine der Inspirationen für die Entwicklung des Volkswagen Käfers.
  • Geringe Popularität – Trotz seiner innovativen Konstruktion war der 170H nicht besonders beliebt. Die Kunden bevorzugten das traditionellere Modell 170V mit Frontmotor, das in mehreren Karosserievarianten erhältlich und günstiger war.
  • Einzigartige Merkmale – Die Platzierung des Motors im Heck ermöglichte einen flachen Fahrzeugboden im vorderen Bereich, was den Komfort der Passagiere und das Gepäckraumvolumen erhöhte.

Marktpreise für Sammler

Heute ist der Mercedes-Benz 170H ein seltenes Modell auf dem Oldtimer-Markt. Die Preise hängen vom Zustand des Fahrzeugs ab:

  • Sehr guter Zustand (2): ca. 55.000 EUR
  • Guter Zustand (3): ca. 42.000 EUR
  • Restaurierungsbedürftig (4): ca. 20.000 EUR

In den letzten fünf Jahren sind die Preise für dieses Modell auf dem deutschen Markt um durchschnittlich 24 % gestiegen.

Fazit

Der Mercedes-Benz 170H aus dem Jahr 1937 ist ein Fahrzeug mit einzigartiger Konstruktion und Geschichte. Seine innovativen technischen Lösungen und sein Einfluss auf spätere Modelle machen ihn zu einem wichtigen Bestandteil des automobilen Erbes. Für Sammler und Liebhaber klassischer Fahrzeuge stellt er ein wertvolles und begehrtes Exemplar dar.