Maserati to synonim luksusu i piękna, z trójzębem jako symbolem siły i wigoru obchodzi w tym roku swoje 100-lecie.
Rozwój Maserati to historia od budowy silnika dla innych poprzez wyścigowe maszyny do współczesnych, ekskluzywnych samochodów.
Ojciec z trzema synami założyli w 1914 roku firmę produkującą samochody z jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków. Jego autorem był artysta Mario, kolejny z siedmiu braci Maserati. Podczas tworzenia zainspirowany był najbardziej charakterystycznym symbolem miasta Bolonia posągiem Neptuna z trójzębem, który zdobi fontannę na Piazza Maggiore.
Warsztaty firmy znajdujące się właśnie w Bolonii skoncentrowane były głównie na konserwacji i tuningu samochodów wyścigowych i produkcji świec zapłonowych (z których były szczególnie znane) do 1925 roku, kiedy pojawił się pierwszy samochód wyścigowy Tipo 26.
Od tego czasu firma koncentruje się na budowie samochodów wyścigowych i konkuruje w tym zakresie z Ferrari. Fabrykę przeniesiono do Modeny. Kilkakrotnie zmieniali się właściciele. Historia wyścigowych Maserati to wiele upadków i wzlotów z wspaniałymi zwycięstwami. M.in. firma zdobyła w 1957 roku nagrodę producentów w Mistrzostwach Świata a kierowcy teamu Fangio zdobyli piąty tytuł Mistrza Świata za kierownicą Maserati 250F. Seria wypadków w tym samym roku powoduje, że właściciel fabryki Aldolfo Orso postanawia zamknąć dział sportowy i skupić się wyłącznie na produkcji modeli drogowych (Stradale), z wyjątkiem kilku samochodów wyścigowych już zamówionych (np. słynny Tipo 6 „Birdcage”).
I tak zaczęła się nowa era dla Maserati. Powstają 3500 GT i Quattroporte – pierwsze modele produkcyjne. Następnie Sebring, Mistral, Meksyk, Indy i Ghibli. W latach 60. Citroën ratuje Maserati od bankructwa i rozpoczyna się produkcja modeli Bora, Khamsin i Kyalami oraz Merak. Jego sześciocylindrowy silnik jest wykorzystywany w Citroënie DS.
Citroëna również dotykają problemy finansowe i planuje likwidację Maserati. Markę przejmuje Argentyńczyk Alejandro De Tomaso, który koncentruje się na masowej produkcji i zaprzestaje produkcji modeli napędzanych V8 GT. Lata 80-te to Biturbo i jego odmiany.
Początek lat 90-tych to powrót silnika V8 w Shamal i powrót Maserati do sportów wyścigowych. Koniec lat 90-tych to przejęcie udziałów przez Fiata i oddanie Maserati pod władanie Ferrari. Wielki konkurent sportowy z dawnych lat wskrzesza legendę i powstają nowe, ekskluzywne modele Quattroporte i Ghibli.