Designerska Lancia z połowy lat osiemdziesiątych była mechanicznie spokrewniona z Fiatem Pandą pierwszej generacji. Oferowano ja wyłącznie w 3-drzwiowym nadwoziu. Elementem rozpoznawalnym modelu Y10 była tylna klapa, która niezależnie od wersji wyposażenia Lancii – pomalowana była na ciemny kolor.
Autobianchi Y10 – na początek
Miejski samochód był z początku produkowany jako Autobianchi. Jednak w związku z wchłonięciem tej marki przez Fiata, model Y10 finalnie trafił do gamy Lancii (choć nadal był produkowany pod szyldem Autobianchi). Jego mocną stroną była stylistyka, która jak na swoje czasy była bardzo świeża. Nadwozie posiadało zaskakująco dobry współczynnik oporu powietrza, a oferowane w rozmaitych kolorach wnętrze naprawdę mogło się podobać. Prekursor oferowanej od 1995 roku Lancii Ypsilon nie posiadał jeszcze charakterystycznego dla tego auta rozwiązania w postaci zegarów umieszczonych pośrodku deski rozdzielczej. Interesującym dodatkiem, który na życzenie klienta mógł znaleźć się na pokładzie auta były elektrycznie sterowane, boczne okna tylne.
Prócz wersji stworzonych do zadawania szyku na głównych ulicach dużych miast, Y10-tka dostępna była też w odmianach 4WD i.e. oraz Turbo z silnikiem 1050 cm3 zapożyczonym z drugiej generacji Fiata 127. Standardowymi motorami benzynowymi były niezawodne jednostki z serii FIRE (pojemności o 1 do 1,3 litra, moc od 45 do 76 KM), które wielu z Was zapewne doskonale pamięta z niektórych modeli Fiata.
Od samego początku Lancia Y10 dedykowana oryginalnym osobom, dla których design samochodu nie był rzeczą obojętną. W kampanię reklamową małej Lancii zaangażowana była Heather Parisi – znana tancerka oraz jedna z najpopularniejszych włoskich osobowości telewizyjnych.
Lancia Y10 – European Car of the Year 1986
W 1986 roku, czyli zaledwie rok po rozpoczęciu produkcji, stylowy hatchback zajął drugie miejsce w plebiscycie European Car of the Year 1986.
Choć druga seria Y10-tki pojawiła się w 1989 roku, radykalne zmiany w wyglądzie wozu pojawiły się dopiero 3 lata później, gdy swoją premierę miała trzecia seria. Samochód zyskał wtedy odświeżony wygląd przodu oraz zmienione klosze lamp tylnych. Zmodernizowany został też wygląd panelu deski rozdzielczej, który stał się bardziej zaokrąglony. Styliści auta chcieli upodobnić je do większych modeli, które debiutowały wtedy w ofercie Lancii.
Lancia Ypsilon – zmiana nazwy
W 1995 roku, najmniejsza w ówczesnej gamie Lancia została zastąpiona modelem Ypsilon. Produkowany w Melfi samochód, podobnie jak Y10-tka, bazował na sprawdzonych technologiach Fiata. Tym razem były to rozwiązania pochodzące z pierwszej wersji Punto.
Autorzy zdjęć: Matteo Giavazzi, Abbie Chamberlain, John Lee Hart, Antonello Bonanno, Mateusz Szarecki (moto.patrol)