Jest już w sprzedaży nowa książka Tomasza Szczerbickiego „Prototypy”. Na blisko 600 stronach będzie tam można znaleźć informacje o samochodach prototypowych, jakie powstały w naszym kraju w latach 1945 – 1990.
Oficjalna cena książki wynosi 99 zł, ale bezpośrednio od wydawcy można ją kupić już za 60 zł: https://vesper.pl/zapowiedzi/730-prototypy-samochody-w-prl-rzecz-o-motoryzacji-i-nie-tylko-tomasz-szczerbicki-oprawa-twarda-978837732742
W najbliższym czasie – po przeczytaniu – postaramy się zamieścić recenzję tej publikacji, ale póki co mamy do rozdania 5 egzemplarzy tej książki, dlatego ogłaszamy konkurs. Poniżej cztery pytania konkursowe. Wśród osób, które nadeślą poprawne odpowiedzi na wszystkie pytania, rozlosujemy książki Tomasza Szczerbickiego „Prototypy”. Na odpowiedzi przesłane na [email protected] czekamy do 5 października bieżącego roku. Poniżej pytania. Zapraszamy do udziału w konkursie. Warto.
Pytania:
Samochody prototypowe w Polsce w latach 1945 – 1990 to nie tylko auta powstające w fabrycznych ośrodkach badawczo-rozwojowych lub instytutach naukowych, to również kilkaset (lub może więcej?) samochodów zbudowanych amatorsko w całym kraju. Owe auta nazywano popularnie „SAM”. Nasz narodowy majsterkowicz – Adam Słodowy – napisał nawet książkę, jak zbudować taki pojazd.
Pytanie 1. Kiedy (dzień, miesiąc i rok) oraz gdzie odbył się finał „I Ogólnopolskiego Konkursu SAM-ów” ?
Inż. Stanisław Łukaszewicz był współtwórcą seryjnej Syreny i kilku ciekawych prototypów powstałych na jej bazie. Przez lata pracy w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu był również autorem wielu modernizacji innych pojazdów powstających w FSO.
Pytanie 2. W połowie lat 60., amatorsko, we własnym garażu, inż. Łukaszewicz stworzył ciekawy pojazd, który nazwał powszechnie stosowanym wulgaryzmem. Jak nazwę nosił ten pojazd ?
Pytanie 3. Jak nazywał się prototypowy mikrosamochód zbudowany w Warszawskiej Fabryce Motocykli przy użyciu części skutera Osa?
Pytanie 4. W 1986 roku po raz pierwszy publicznie zaprezentowano prototypowy samochód FSO Wars. Ogółem powstały trzy egzemplarze tego pojazdu. Użyto w nich dwóch rodzajów silników benzynowych. Jakie miały pojemności skokowe (w zaokrągleniu) silniki zastosowane w prototypowych Warsach?