Nasi Czytelnicy dokonali wyboru KLASYKA KWIETNIA 2016, który weźmie już udział w głosowaniu finałowym: Klasyk Roku 2016.

Tytuł KLASYK KWIETNIA 2016 roku otrzymuje:
Fiat Cinquecento Sporting gr. A., replika rajdówki budowanej w połowie lat 90-tych, przez dział sportu Fiata – Fiat Auto Corse. Właścicielem jest Pan Filip Janota z Tychów.
001 now

Dyplom oraz nagrodę książkową, ufundowaną przez www.wkl.com.pl wysyłamy pocztą.
Zapraszamy do zgłaszania swoich oldtimerów i youngtimerów do konkursu.
65_lat_wkl

Chciałbym się podzielić z Wami przeprowadzoną renowacją. Fiat Cinquecento Sporting gr. A jest repliką rajdówki budowanej w połowie lat 90-tych, przez dział sportu Fiata – Fiat Auto Corse. Jest w 1995 roku. Ma silnik benzynowy, rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, 1148 ccm o mocy 92 KM.
001 13

Dlaczego, gdzie i jak, kupiłeś takie auto?
Ponieważ od zawsze byłem fanem marki z Turynu, wybór marki był dla mnie oczywisty. Po pięcioletniej przygodzie z Fiatem 126p nadszedł czas na zmianę. A gdy pojawiło się w internecie to ogłoszenie, poczułem natychmiastowy impuls – taki egzemplarz chciałbym mieć! Mimo, że nie byłem pierwszym oglądającym, udało mi się wejść w jego posiadanie. Pamiętam to chłodne, styczniowe popołudnie 2008 roku w Bielsku Białej. Mimo strasznego zimna, długo zastanawiałem się nad zakupem. Jak czas pokazał, był to dobry nabytek. Jest to także pierwszy samochód Rajdowego Samochodowego Mistrza Polski 2014 – Wojtka Chuchały.
pk25 pk24

W jakim stanie był samochód? Czy był kompletny i oryginalny?
Auto było w bardzo dobrym stanie. Niestety posiadał praktycznie seryjny zespół napędowy (silnik i skrzynia biegów). Reszta pozostała na szczęście nie rozszabrowana. Brakowało kół Sparco Cromodora, ale na ich ślad trafiłem po dwóch latach od zakupu. Warto dodać, że ten egzemplarz został zbudowany w 2005 roku, w Gabel Sport Garage z Rybnika, przez mechanika Pawła Lubasa. Obecnie nazywają się Rallytechnology i obsługują naszego Mistrza Europy – Kajetana Kajetanowicza. Miało również szczęście, nie jeździć w bardziej wyniszczających rozgrywkach wyższej rangi.

Czy sam odnawiałeś samochód? Czy kłopotem było znalezienie odpowiedniego specjalisty?
Sam musiałem zadbać o wszystkie detale oraz zgrać wszystko w czasie. Miałem to szczęście, że mój kolega jest świetnym mechanikiem i bardzo mi pomógł. Musiałem również skorzystać z usług specjalistów w swojej branży, a z nimi różnie bywa. Trudno jest znaleźć zaufanego.

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

062 mc P pk06 pk07

Jaka była/jest dostępność części zamiennych? Czy można kupić części oryginalne? Gdzie je kupowałeś i ile kosztowały?
Części niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanych prac zacząłem zbierać odpowiednio wcześnie. Mimo młodego wieku, nie wszystko było dostępne od ręki. Priorytetem były oczywiście oryginały i takie w 95% udało mi się kupić. Większość kupiłem poprzez internet. Ściągałem je z różnych zakątków kraju w związku z czym z kurierem byłem na Ty. Ceny poszczególnych części nie były wygórowane, jednak w całci zebrała się spora suma pieniędzy.

Czy podczas remontu były potrzebne specjalistyczne narzędzia / umiejętności? Jakie?
Jeśli chodzi o narzędzia, to z pewnością były takie, których zwykle nie posiadamy we własnym garażu. Zaplecze warsztatowe bardzo pomogło w realizacji prac. Jeśli chodzi o umiejętności, potrzebny był ich szeroki zakres. Ja sam sporo się nauczyłem.
pk23
SAMSUNG

Czy podczas renowacji wprowadzono jakieś modyfikacje i dlaczego?
Auto zostało przebudowane na rajdówkę w bardzo profesjonalny sposób. Ja starałem się dopracować szczegóły. Jeszcze przed remontem, auto otrzymało nowe, mocniejsze serce. Do tego seryjną przekładnię zastąpiła taka z krótkim przełożenie głównym i szperą produkcji pana Kałuży. Tak więc poprawki były kosmetyczne.

Co w całym remoncie było najtrudniejsze?
Z pewnością czas. Ja wykorzystywałem na to cały swój urlop. W sumie przez półtora roku spędziłem w warsztacie sześć tygodni. Były momenty, kiedy traciłem wiarę, czy uda się go skończyć.

Ile kosztowała renowacja/naprawa? Jak długo trwała?
Jak wcześniej wspomniałem remont blacharsko-lakierniczy pochłonął około 10 000 zł, nie licząc robocizny. W pół około czterysta roboczogodzin.

SAMSUNG

SAMSUNG

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód? Czy warto go remontować, czy lepiej kupić już samochód po renowacji?
To zależy od podejścia i warunków. Własnoręcznie przeprowadzona renowacja daje nam pewność, ale jest droga i czasochłonna. Z kolei gotowe auto, może kryć niespodzianki i pół biedy, jeśli są to błahostki. Ja polecam odbudowę we własnym zakresie.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Filip Janota

ARENA

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

SAMSUNG

001 0044 IMG_9376