Współcześnie produkowane samochody swoje działanie w coraz większym stopniu opierają na elektronice. Wyposażenie zaliczane do tej kategorii – jak chociażby system wyposażony w sterownik ABS, EPS, poduszki powietrzne czy czujniki – zdecydowanie poprawiają codzienne użytkowanie pojazdu, komfort jazdy i bezpieczeństwo. Niestety, każdy taki element może się zepsuć, w wielu sytuacjach unieruchamiając pojazd. Wówczas liczy się sprawna i szybka naprawa. Jakie elementy psują się najczęściej? Jak wygląda przywracanie ich sprawności? Wyjaśniamy na kilku przykładach.
1. Naprawa i programowanie automatycznej skrzyni biegów
2. Pompa i sterownik ABS – naprawa
3. Uszkodzony sterownik silnika – wymiana czy naprawa?
Ile zapłacisz za naprawdę samochodowej elektroniki? Wszystko zależy od rodzaju części i skali działania. Wstępną diagnostykę można przeprowadzić na odległość. Taką usługę oferuje chociażby ZMSerwis. Wystarczy przygotować podstawowe informacje (numer części, kod, opis błędu) i nakreślić problem. ZMSerwis skontaktuje się telefonicznie, przedstawiając wycenę usługi i informując o szczegółach ewentualnej przesyłki.
Naprawa i programowanie automatycznej skrzyni biegów
O ile za usterki manualnej skrzyni biegów najczęściej odpowiadają mankamenty konstrukcyjne i materiałowe, o tyle w przypadku skrzyń automatycznych problem może być szerszy: począwszy od uszkodzeń mechanicznych (powstałych przeważnie podczas jazdy, związanych z elementami uszczelniającymi) po omawiany problem z elektroniką. O poważnym problemie świadczy przeważnie rozłączanie napędu, brak możliwości włączenia wstecznego biegu czy wysokiego biegu lub szarpanie przy zmianie przełożenia. Najczęściej psują się sterowniki.
Warto podkreślić, że pierwszy krok do sprawnie przeprowadzonej naprawy to profesjonalne podejście w diagnostyce. Problemy z automatyczną skrzynią biegów często rodzą wątpliwości, gdyż ten sam objaw – choćby szarpanie – może oznaczać zarówno przepracowanie oleju, jak i problemy ze sterownikiem. Ceny napraw wynoszą od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Często ponowne wgranie oprogramowania lub nawet całkowita wymiana skrzyni okazuje się bardziej opłacalna – dlatego tak ważne, by dobrze określić usterkę.
Pompa i sterownik ABS – naprawa
Kolejny element poddawany naprawie to sterownik ABS. Odpowiada on za zbieranie i analizę informacji dostarczanych przez czujniki prędkości obrotowej kół oraz sterowanie na tej podstawie rozdzielaczami hydraulicznymi. W nowoczesnych układach sterowniki są zintegrowane z modulatorami ABS. Sterowniki ABS pełnią funkcję zarządczą całego układu, a swoją pracę rozpoczynają już w chwili uruchomienia silnika. Oznacza to, że jakakolwiek awaria tej pojedynczej części może oznaczać poważne problemy, przejawiające się w bardzo różny sposób. Jeśli do takiej sytuacji dojdzie, jedynym ratunkiem jest wymiana sterownika na nowy.
Uszkodzeniu czasami ulegają również pompy ABS odpowiadające za prawidłowe działanie całego układu hamulcowego. Główną wskazówką sugerującą podejrzenie takiej awarii jest świecąca się kontrolka ABS – może ona także zapalać się i gasnąć na zmianę – naprzemienne wyłączanie i włączanie systemu ABS lub brak wskazania prędkości na liczniku. Wiele poradników i instrukcji sugeruje, że pompa ABS nie powinna być rozbierana jako podzespół, dlatego jeśli dojdzie do niepokojących sytuacji, trzeba w całości wymienić ją na nową. To nie do końca prawda. Zdarza się, że awaria sygnalizowana migającą kontrolką oznacza jedynie usterkę drobnego elementu systemu, na przykład sterownika, o którym wspomnieliśmy już wyżej. Czasami drobna modyfikacja wystarczy.
Uszkodzony sterownik silnika – wymiana czy naprawa?
Sercem każdego samochodowego silnika jest jego sterownik, od którego prawidłowego działania jest uzależnione zasilanie całego napędu. Uszkodzenia tego elementu zdarzają się rzadko, co jednak nie oznacza, że nie występują nigdy. Na szczęście w większości przypadków można przeprowadzić odpowiednią naprawę.
Awarię sterownika silnika rozpoznaje się dzięki komputerowi diagnostycznemu. Taki test przeprowadza się zawsze, gdy użytkownik pojazdu obserwuje jeden z niepokojących objawów, na przykład trudności przy odpalaniu silnika, często połączone z całkowitym brakiem reakcji lub nikłą reakcją gazu, nierówną pracę silnika oraz jego gaśnięcie po rozgrzaniu czy jeszcze raz w trakcie pracy. Wszelkie tego typu sytuacje powinien przeanalizować wyspecjalizowany warsztat.
Jakie mogą być przyczyny awarii sterownika? Możliwych powodów jest kilka, a do najczęstszych zalicza się niesprawny czujniki, zwarcie w wiązce elektrycznej, uszkodzenie opornika, kondensatora lub przekaźnika. Czasami obsługa warsztatu proponuje, by wadliwy element po prostu wymienić na nowy – nie jest to jednak rozwiązanie korzystne. Okazuje się bowiem, że w większości przypadków sterownik da się naprawić i jest to znacznie tańsze niż kupno nowej części. Wymiana dotyczy jedynie sytuacji, w których system został zalany, spłonął lub z jakiegoś powodu doszło do uszkodzenia jego obudowy.