
Siła i piękno. W Hiszpanii tuż po II Wojnie Światowej w znacjonalizowanej fabryce samochodów Hispano-Suiza przemianowanej na Enasa rozpoczęto produkcję pojazdów ciężarowych i autobusów. Główne fabryki znajdowały się w Barcelonie, Madrycie i Valladolid.
W latach 1946 – 1990, fabryki zbudowały ponad 350 tysięcy pojazdów Pegaso. W 1974 roku padł rekord największej produkcji rocznej wynoszącej 26 000 samochodów.



W 1950 roku rozpoczęto produkcję samochodów osobowych – sportowych. Zaprojektowany przez genialnego hiszpańskiego inżyniera Wifredo Ricart’a, byłego kierownika projektu w Alfa Romeo i konstruktora Alfy 512, Pegaso Z-102 w całości produkowany był ręcznie. Był to niezwykle zaawansowany technologicznie, jak na tamte czasy, samochód. Łączył w sobie śmiałe połączenie elitarności, jakości, wydajności i nowoczesności.




Tylną oś samochodu napędzał silnik V8 DOHC o imponującej pojemności 3,2 litra z czterema gaźnikami Webera, którego konstrukcja w połączeniu z 5-biegową skrzynią biegów zwróciła uwagę głównych producentów samochodów takich jak Ferrari, Jaguar, Mercedes i Aston Martin.





Od 1952 roku Wifredo Ricart do produkcji Pegaso korzystał z usług najbardziej pożądanych producentów nadwozi swoich czasów – Touring, Saoutchik i Serra. Wcześniejsze egzemplarze w całości produkowane były w fabryce w Barcelonie. W 1953 roku Z-102 był najszybszym, seryjnym samochodem oferowanym do sprzedaży – osiągał 249 km/h. Pegaso był szybszy niż Ferrari!




Samochody w latach 1953 i 1954 brały udział w wyścigach Le Mans, ale bez powodzenia. Z powodu wypadków i awarii samochodów nie udało się ukończyć wyścigów. Zdobywały za to nagrody w konkursach elegancji – Concours d’Elegance. Pegaso Z-102 coupé z nadwoziem Saoutchik, należący do barona Thyssen-Bornemisza posiadający fotele ze skóry leoparda i konsolę ze złota zdobył w 1953 roku w Enghien- les-Bains (Francja) Grand Prix d’Elegance.
W niepewnej sytuacji gospodarczej, która spowodowała, że rozwijanie nowoczesnych technologii i ekskluzywnych rozwiązań było bardzo trudne i zasobochłonne, Pegaso nie cieszył się popularnością. W 1956 roku zaprzestano produkcji. Łącznie w ciągu 6 lat powstały 84 samochody.