• Wkraczając w ostatni rok produkcji, supersamochód Ford GT Heritage Edition składa hołd prototypom Forda GT z 1964 roku, które doprowadziły do powstania jedynego amerykańskiego supersamochodu, wygrywającego wyścig Le Mans w latach 1966-1969 oraz ponownie w 2016 roku.
  • Ford GT Heritage Edition to nowoczesna interpretacja oryginału, łącząca klasyczne cechy Ford Performance, takie jak biały lakier Wimbledon White i potrójne pasy wyścigowe ze współczesnymi akcentami, w tym odsłonięte włókno węglowe za kołami z tego samego materiału w kolorze Antimatter Blue, czy też fotele pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue.
  • Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition debiutuje podczas Monterey Car Week wraz z jedynym zachowanym prototypem Forda GT z 1964 roku, podwoziem GT/105, w oryginalnym malowaniu w The Quail podczas Pebble Beach Concours d’Elegance.

W hołdzie dla supersamochodu Ford GT, prototypowego pojazdu, który ożywił program wyścigowy ponad pół wieku temu, Ford przedstawia Forda GT ’64 Prototype Heritage Edition. Limitowana edycja pojazdu jest inspirowana prototypem Forda GT z 1964 roku, który zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku 3 kwietnia 1964 roku i stał się jedynym amerykańskim supersamochodem, który wygrał Le Mans.

 

To pierwsza edycja Forda GT Heritage, która wykracza poza świętowanie zwycięstw w wyścigach – sięga głęboko i honoruje najwcześniejsze dziedzictwo supersamochodów Forda – powiedział Mike Severson, menedżer programu Ford GT. – Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition to nowoczesna interpretacja oryginału, która bezbłędnie wskazuje, czemu ten samochód oddaje hołd.

Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition znalazł się w centrum uwagi podczas Tygodnia Samochodowego w Monterey, wraz z jedynym pozostałym prototypem Forda GT z 1964 roku, GT/105, który nadal nosi oryginalne barwy.

Limitowana edycja na cześć pięciu oryginalnych prototypów GT
Supersamochód Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition ma biały lakier Wimbledon White z grafiką Antimatter Blue, w tym potrójny pas wyścigowy na dachu. Widoczne są odsłonięte elementy z włókna węglowego, w tym 20-calowe koła w kolorze Antimatter Blue (unikalna barwa dla Forda GT), a także odsłonięty przedni spojler z włókna węglowego, progi boczne, podstawy lusterek, żaluzje silnika i tylny dyfuzor wykończone w połysku. Zaciski hamulcowe Brembo lakierowane w kolorze srebrnym z czarną grafiką oraz czarne nakrętki kół dodatkowo unowocześniają estetykę.

Włókno węglowe jest również obecne w kabinie, z progami drzwi z włókna węglowego, dolną częścią słupków A i konsolą, a także z matowymi akcentami również z włókna węglowego. Z niego wykonane są także fotele, pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue ze srebrnymi przeszyciami, a na powierzchni siedzeń i zagłówkach wytłoczono logo GT.

Deska rozdzielcza jest pokryta skórą w kolorze Ebony i Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue. Alcantarą pokryte są również słupki i podsufitka. Niebieskie aplikacje Antimatter Blue na desce rozdzielczej, listwach przy drzwiach i konstrukcji siedzeń są skoordynowane wizualnie z wyjątkowymi kołami. Kierownica jest wykończona Alcantarą w kolorze Ebony z czarnymi przeszyciami, a łopatki zmiany biegów z podwójnym sprzęgłem są surowe i wypolerowane.

W historii Forda GT było wiele przełomowych momentów, które świętowaliśmy, ale zespół był jednomyślny w przekonaniu, że tym razem to oryginalny prototyp był właściwym pojazdem do uhonorowania – powiedział Severson. – Ten prototyp z 1964 roku uwolnił twórczy geniusz zespołu Ford Advanced Vehicles i utorował drogę programowi Ford GT – dodał.

Oryginalne prototypy Forda GT podkreślają pomysłowość i szybkość
Mając na celu pokonanie Ferrari i wygranie Le Mans, Ford rozpoczął prace nad własnym samochodem wyścigowym w 1963 roku, a niecały rok później podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku w 1964 roku zaprezentowano prototyp Forda GT (podwozie GT/101).

Zbudowano pięć prototypów GT – to pierwsze modele Forda wykorzystujące głęboką analizę aerodynamiczną do optymalizacji osiągów przy dużych prędkościach. Są to jedne z najważniejszych samochodów produkowanych przez Forda, stanowiące podstawę programu GT, którego kulminacją był miejsca 1-2-3 podczas wyścigu Le Mans w 1966 roku. Samochody symbolizują przełomową inżynierię, która jest kontynuowana przez Forda w 2022 roku Edycją GT Heritage.

Spośród pięciu zbudowanych prototypów Forda GT, podwozie GT/105 jest jedynym, które przetrwało i nosi barwy zgodne z ówczesną wersją.

Podwozia GT/101 i GT/102 zostały zezłomowane po testach zderzeniowych Le Mans i Monza, ale testy te miały kluczowe znaczenie dla wprowadzenia znaczących ulepszeń w GT/103, GT/104 i GT/105. Pierwsze zwycięstwo Ford GT odniósł w 1965 roku – GT/103 wygrał wyścig Daytona z Kenem Milesem i Lloydem Ruby za kierownicą, a GT/104 zajął trzecie miejsce z Bobem Bondurantem i Ritchiem Gintherem. Zarówno GT/103, jak i GT/104 zostały przemalowane i są ekskluzywnymi eksponatami w Muzeum Shelby w Boulder w Kolorado.

Modele bazujące na serii Heritage Edition
Seria Ford GT Heritage Edition celebrowała przełomowe momenty i oczywiście tytuły zwycięskie w Le Mans. Nowy Ford GT ’64 Heritage Edition jest szóstym supersamochodem w serii limitowanej. Obejmują one:

• 2021 Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition
◦ Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT MK II nr 98
◦ W produkcji
• 2020 Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition
◦ Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK I nr 6, który zwyciężył w Le Mans w 1969 roku
◦ Zbudowano tylko 50 sztuk
• 2019 Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition
◦ Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK I nr 9, który zwyciężył w 1968 roku w Le Mans
◦ Zbudowano tylko 50 sztuk
• 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition
◦ Uhonorowanie samochodu wyścigowego Ford GT40 MK IV nr 1, który zwyciężył w Le Mans w 1967 roku
◦ Zbudowano tylko 39 sztuk
• 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition
◦ Uhonorowanie Forda GT40 MK II nr 2, którym Bruce McLaren i Chris Amon jeździli w Le Mans w 1966 roku
◦ Zbudowano tylko 27 sztuk
• 2006 Ford GT Gulf Livery Edycja Heritage
◦ Upamiętnienie 24-godzinnych tytułów Le Mans w GT40 w latach 1968 i 1969
◦ Zbudowano tylko 343 sztuki

Pozdrawiam miłników zabytkowych pojazdów,
Mariusz Jasiński

Ford Polska Sp. z o.o.
[email protected]