Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Ta motoryzacja ma „duszę”, tzn. samochody są solidnie wykonane w porównaniu do współczesnych „plastików”, np. zegary mają mechaniczne wskazówki, ciekawe podświetlenia, a każdy model ma inne rozwiązania, inną estetykę, nawet w gamie tej samej marki; przełączniki na kokpitach są namacalne, a wszystkie mechanizmy są czystą mechaniką! Każde auto ma oryginalne rozwiązania i są one po prostu ciekawe. Mają smaczki, trójwymiarowe emblematy itd. Wiele modeli ma też ciekawą historię dotycząca powstania modeli, a może i to dotyczyć poszczególnych egzemplarzy!

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Fiat Uno 1,4 i.e.S, 1997 r. – ponieważ kupił go mój Tata w „PolMoZbycie” w maju 1997 r. za 26.400,00 zł (400,00 zł to dopłata do koloru Blue Imola Metallic). Jeździliśmy nim wspólnie, a w 2005 r. Tata przekazał mi go ze stanem licznika 56.000 km. Teraz ma 204.000 km. Przejechaliśmy 38 krajów Europy, nie zawiódł ani razu! Jeździ się nim bardzo wygodnie (siedzi się wysoko, jak na krześle), ma świetny dźwięk silnika, a przy średniej prędkości 110 km/h pali 5,6 l V-Power 95/100 km. Model ma ciekawą historię, wydesignował go G. Gugiaro z „ItalDesign”. W 1983 r. prezentacja odbyła się na Cape Canaveral w USA, czego nie zrobił wcześniej żaden koncern motoryzacyjny, a 2x powtórzył to dopiero 20 lat później Maybach! Na 50-lecie istnienia „ItalDesign” stronę startową otwierał Fiat Uno. Gugiaro uważał Uno za swój najlepszy projekt: połączenie designu z funkcjonalnością (np. kwadratowy bagażnik).

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Fabryczne, poza alusami Cromodora CD146 z Uno MK1, które były akcesoryjnymi dodatkami na rynek Zachodnioniemiecki (aby lepiej konkurować z VW Golfem).

Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Auto nie było nigdy remontowane. Do 2018 r. był serwisowany w ASO Fiat, teraz u kolegi – właściciela niezależnego warsztatu. Robione są jedynie coroczne wymiany olejów [zgodnie z Instrukcją obsług – produkty „Petronas”: „Selenia 10W40” – olej do silnika, „Tutela ZC-90 SAE 80W90” – olej do skrzyni biegów (zmieniony po 200.000 km); „Paraflu 11” – płyn chłodniczy (co 2 lata), „ATE SL.6 DOT 4” – płyn hamulcowy (co 2 lata), filtry Mahle/Mann-Filter i w zeszłym tygodniu wymieniono chłodnicę na oryginalną „BEHR” z 1999 r.].

Jakie ma zalety, wady?
Jest REWELACYJNY! Przestronny, dynamiczny (12,4 sec. do 100 km/h), o bardzo ładnej linii stylizacyjnej i kolorze. Ładne zielonkawe podświetlenie wnętrza. Brak jakiejkolwiek elektroniki, wspomagaczy i czasoumilaczy. Tylko Kierowca decyduje, jak auto przyspiesza i jedzie: żadna elektronika nie wyręcza i nie podejmuje alternatywnych ruchów! Można bez problemu obejrzeć cały silnik i osprzęt, bo pod maską jest „luźno”. Wymiana żarówki to jedna minuta. Wymiana chłodnicy zajęła… 15 minut. Kiedyś model bardzo popularny (choć wersja 1,4 i.e. była rzadka) – teraz „jedyny taki” na zlotach, rajdach itd. Wad brak.

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Wydawało mi się, że zegarek w konsoli środkowej jest elektroniczny. Do czasu, aż 1 cyferka nie ukazywała się w całci. Majster, który uczył się fachu na Uniakach rozwiał wątpliwości (myślałem, że „rozlał się” wyświetlacz ciekłokrystaliczny) – przepaliła się żarówka włosowa. Bo zegarek składa się z 8 takich żarówek i ma sprytne „zapadki” imitujące zegarek elektroniczny.

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Jeżdżę nim 2-3x w roku, ale tylko na wycieczki po Europie. Robimy wtedy 3.000-8.000 km/wyjazd. Od 2020 r. biorę udział w #kalsykiempomiescie #fotospot; Rajdach Youngtimer Party; Wiosennych i Jesiennych Rajdach Wielkopolskiego i Ostrowskiego Automobilklubu; Śniadanie & Gablota; występowałem w ClassicRemise w Berlinie i TechnoClassica Essen 2019. W tym tygodniu byłem w „Craftwerk Berlin”. Samochód jest bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji, ponieważ mało pali benzyny i dobrze się nim manewruje pomimo braku wspomagania, jest wąski i krótki (choć przestronny wewnątrz), więc bardzo dobrze się nim parkuje.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Niewiele. Tyle co materiały eksploatacyjne (poza olejem „Selenia”) i benzyna V-Power 95, ale tę kupuję we wtorki! ;-)

Jaka jest dostępność części zamiennych?
Coraz trudniejsza w zakresie OEM, ale większość części jest nadal dostępna na portalach internetowych w Brazylii i na Litwie. Zdarzają się też „leżaki magazynowe” w cenach z 2002 r. Ceny są niskie.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Ogrzewany garaż w bloku.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba, a co nie?
Ad. 9 in fine. Podoba mi się atmosfera, ludzie, rywalizacja i emocje z nią związane. Nie podoba mi się jedynie, w YTP biorą udział samochody modyfikowane pod rajdy (slicky, brak wnętrza – do czystej blachy, nitro), no i taki standardowy golas wykręca bardzo słabe czasy…

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

Komu polecasz to auto?
Każdemu, kto nie jest mazgajem i umie jeździć samochodami bez klimy i wspomagań.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Zbadać stan blach, progów i rantów drzwi. Silniki 1,4. Konserwować przed rdzą.

Inne ciekawostki?
Wyprodukowano ich około 9,5 mln, a zaczyna brakować nawet wrostów przed blokami… Zniknęły parę lat temu, jak Maluchy w 2001 r…

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Tak. MB „Ambasador” z 1991 r. Bo od szkoły podstawowej mi się podoba – jestem ze Starogardu Gdańskiego i do sąsiadki od 1982 r. przyjeżdżał MB S 560 SEL taki jeden ksiądz. „Ambasador” był zawsze czarny, z purpurowym, welurowym wnętrzem i złotymi emblematami (wersja specjalna dla wyjątkowych osób wg Zarządu MB w Sindelfingen).

Dane techniczne:
Fiat Uno 1,4 i.e.S
Silnik: 1.372 cm3 i 69 KM
820 kg
przyspieszenie: 12,6 sec do 100 km/h
średnie zużycie paliwa: 5,6 l V-Power 95/100 km

Pzdr
JaRRR

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/