Fiat Dino Coupé do dziś jest przykładem tego, że niemożliwe nie istnieje. Sportowy samochód był owocem kolaboracji dwóch najbardziej legendarnych marek samochodowych z Włoch – Fiata oraz Ferrari. Pierwszy rękę do współpracy wystawił Enzo Ferrari. Miał on palącą potrzebę uzyskania homologacji specjalnego typu silnika do Formuły 2.

Umowa z Fiatem została szybko zawarta i obejmowała produkcję pół tysiąca sztuk tego typu jednostek napędowych. Opracowany przez zespół Ferrari, dwulitrowy silnik V6 (160 KM) dedykowany był przedwcześnie zmarłemu synowi Enzo – Alfredo Ferrari, który nazywany był również jako Dino. Fiat nie mógł przepuścić takiej okazji i postanowił skonstruować wóz, który idealnie współgrałby z mocną jednostką. Tak właśnie narodziła się seria Fiatów Dino. Były one dostępne w dwóch odmianach – zaprojektowanego przez Pininfarinę Spidera oraz Coupé, które było autorską wizją studia Bertone.

Debiutująca w 1967 roku odmiana Coupé w swoim fabrycznym wyposażeniu miała pięciobiegową skrzynię oraz zestaw hamulców tarczowych obejmujących wszystkie koła. Ponadto, czteromiejscowy samochód posiadał nieco szerszy, niż w przypadku wersji Spider rozstaw osi, dzięki czemu prowadził się wspaniale, a szybka jazda za jego kierownicą była czystą przyjemnością.

Sportowy model Fiata był nie tylko „genetycznie” powiązany z rodziną samochodów Ferrari. Niewielkiego pokrewieństwa z marką Lamborghini można było dopatrzeć się w jego tylnych światłach, bowiem identyczne klosze montowano wówczas w diabelsko pięknej Miurze SV. Do dziś uważa się, że włoska maszyna było też naczelną inspiracją dla debiutującego w podobnych latach Audi 100 Coupé.

Filmowy sukces „kupety” niewątpliwie nastąpił w 1969 roku, kiedy na ekrany kin trafiła „Włoska robota” z Michaelem Cainem w roli głównej. To właśnie w tej produkcji, czarne niczym noc egzemplarze Dino upodobała sobie włoska mafia, która nie chciała dać za wygraną zmotywowanej grupce Anglików próbujących wywieźć złoto w bagażnikach swoich wszędobylskich miniaków.

 

W tym samym roku zaprezentowano też drugą serię odnoszącego wielkie sukcesy auta, które można było zakupić z podrasowanym silnikiem o pojemności 2,4-litra i mocy 180 KM. Osiągający ponad 200 km/h godzinę Fiat otrzymał też wzbogacone o technologie pochodzące z Fiata 130, niezależne zawieszenie tylnej osi.

Produkcja jednego z najdostojniejszych w gamie Fiata samochodów dobiegła końca w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych. Z całkowitej liczby 7803 egzemplarzy wyprodukowanych modeli Dino – przeważającą ich część, bo aż 74% stanowiły samochody w wersji Coupé, do których linii do dziś wzdychają setki miłników zabytkowych pojazdów z ikrą…

Jakie są ceny tych modeli Fiata Dino? Ceny w Niemczech w Euro:

Spider, rok prod.: 1966-69, 2,0l, 160 KM:
Stan 1: 160 000
Stan 2: 120 000
Stan 3: 90 000
Stan 4: 50 000
Stan 5: 25 000

Coupe, rok prod.: 1967-69, 2,0l, 160 KM:

Stan 1: 70 000
Stan 2: 50 000
Stan 3: 40 000
Stan 4: 25 000
Stan 5: 15 000

2400 Spider, rok prod.: 1969-72, 2,4l, 180 KM:
Stan 1: 165 000
Stan 2: 125 000
Stan 3: 95 000
Stan 4: 53 000
Stan 5: 27 000

2400 Coupe, rok prod.: 1969-72, 2,4l, 180 KM:
Stan 1: 75 000
Stan 2: 53 000
Stan 3: 43 000
Stan 4: 28 000
Stan 5: 17 000

Zdjęcia: Fiat, IMCDB.org, Car borchures&adverts, Classic Driver