Alpejskie przełęcze, urokliwe miasteczka czy nadmorskie przystanie… Wszystkie te miejsca kojarzone są z czymś pięknym. Dlatego też każde z nich pojawiło się w oficjalnej reklamie drugiej serii Fiata 1500 Spider – jednego z najurodziwszych kabrioletów początku lat sześćdziesiątych.

Stworzony z miłci do piękna

Wygląd Fiata był dziełem studia Pininfarina, które w tamtym czasie było również odpowiedzialne za design otwartej wersji Peugeota 404. Smukłe i opływowe linie sprawiały, że samochód mógł śmiało rywalizować nawet z droższymi modelami europejskich marek. Głównymi rywalami kabrioletu na rodzimym rynku były Alfa Romeo Giulietta Sprint oraz Lancia Flavia Vignale Convertible.

Kierowca Fiata mógł do woli korzystać z 80 KM, które generował motor o pojemności 1481 cm³. Ochoczo  wkręcający się na wysokie obroty silnik montowano także w wersji sedan, co  pozwalało znacząco ograniczyć koszty w przypadku wymian jego podzespołów mechanicznych. Odmienna niż w rodzinnej wersji Fiata 1500 była natomiast czterobiegowa skrzynia, której dźwignię umieszczono nie w kolumnie kierownicy, a w podłodze (w kilka lat po premierze wozu zastąpioną ją wersją 5-cio biegową).

Dwuosobowy kabriolet w fabrycznej specyfikacji bez trudu osiągał 160 km/h. Podczas awaryjnego hamowania świetnie sprawdzały się montowane na przednich kołach hamulce tarczowe. Zaprojektowane z myślą o tego typu jeździe zawieszenie swoje zastosowanie znalazło też w sporcie.

Co drzemie we wnętrzu?

Środek samochodu był niemalże taki sam, jak w przypadku pierwszej serii tego modelu. Bo przecież po co zmieniać coś, co jest idealne? Wszystko było jednak odpowiednio przemyślane. Wyścigowa wręcz kierownica, dzięki swojej fakturze zapobiegała ślizganiu się dłoni po jej obręczy. W centralnym, honorowym wręcz miejscu kokpitu znajdował się emblemat firmowy Pininfariny. Zaraz obok umieszczono tzw. „cykorłapkę”, za którą mógł w każdej chwili chwycić pasażer. By ustrzec się od czyhających na naszą nieuwagę złodziei, auto wyposażano w blokadę kierownicy. W przypadku, gdy na wiatr we włosach było zbyt zimno – właściciel Fiata mógł zaopatrzyć się w solidnie wykonany hardtop. Dostępna była też wersja coupé ze sztywnym dachem.

Znaki firmowe studia Pininfarina umieszczono także na przednich błotnikach.

Garść ciekawostek

W epoce wielkiego boom’u gospodarczego we Włoszech, Fiat 1500 Spider był częstym widokiem. Uwielbiano go nie tylko w Europie, ale i w Stanach Zjednoczonych. Salonowy egzemplarz kosztował  tam 2565 dolarów, co było doskonałym pretekstem, by mieć własny „kawałek Italii” w garażu. Sportowa sylwetka auta występowała też w filmach. Mocno zmodyfikowany egzemplarz takiego Fiata mogliśmy oglądać w jednym z odcinków „Życia na gorąco” (reż. Andrzej Konic).

Rozpoczętą w 1963 roku produkcję drugiej generacji Fiata 1500 Spider zakończono w 1967 roku. Następcą modelu był Fiat 124 Sport Spider, który ogromną popularnością cieszył się jeszcze w latach osiemdziesiątych.

Jakie są ceny tych modeli Fiata 1500 cabriolet? Ceny w Niemczech w Euro:

1500 cabriolet, rok prod.: 1964-65, 1,5l:
Stan 1: 32 000
Stan 2: 21 000
Stan 3: 16 000
Stan 4: 8 000
Stan 5: 4 000
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 5%

1500 cabriolet, rok prod.: 1965-66, 1,5l:
Stan 1: 31 000
Stan 2: 20 000
Stan 3: 15 000
Stan 4: 7 000
Stan 5: 3 500
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 2%

 

Zdjęcia: Krystian Tomala