Zastava 1100 powstała jako rozwinięcie licencyjnego modelu samochodu Fiat 128. Od licencyjnego wzorca różni się tylną częścią nadwozia. Zastava 1100 jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy sedanem a kombi. Ma wskaźniki i kontrolki świetlne umieszczone tak samo jak w Fiacie 128, w dwóch kolistych obwodach osłoniętych daszkiem.

Od 1975r. Zastavy były montowane z części sprowadzanych z Jugosławii w żerańskiej FSO, na tej samej linii montażowej co Fiat 128 Sport 3p ze względu na wspólne elementy jezdne. Zastavy produkowane w Polsce miały literkę „P” w nazwie co oznaczało, iż samochód został wyprodukowany w Polce. Analogicznie było z innymi samochodami produkowanymi w FSO na licencji Fiata (Fiat 127p, Fiat 131p i Fiat 132p). Standardowo Zastavy miały silnik o pojemności 1116 cm3 rozwijających moc 55 K.

Zależnie od wersji były wyposażone w 1-gardzielowy gaźnik typu SOLEX lub 2-gardzielowy gaźnik typu WEBER.W roku 1981 została wprowadzona na początku w Polsce, a następnie w Jugosławii 3 drzwiowa odmiana Zastavy 1100, która została nazwana Zastava 1100 Mediteran. Odmiana Mediteran nie była sprzedawana w Jugosawii tylko trafia na eksport między innymi były one transportowane do Włoch a tam były sprzedawane pod marką Innocenti.

Teraz trochę o moim egzemplarzu. Samochód pochodzi z 1976 r. Kupiony w Gdańsku. Auto jeździło w Koszalinie aż do roku 1990 roku. W roku 2013 powróciła na stare śmieci tzn. do Gdyni, gdzie przeszła odświeżenie powłoki lakierniczej, jak i remont silnika. Samochód zarejestrowany jest jako zabytek z racji tego, że w 1990 r. został wycofany z ruchu. Spojrzenia ludzi i pytania co to za samochód świadczą o dużym zainteresowaniu.
Zastava jak na dzisiejsze czasy jest bardzo wygodnym samochodem i całkiem szybkim. Planuję w najbliższych latach przeprowadzić kompletny remont auta.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Sebastian Fajtek