Artur Burtan z Krakowa: „Ten sportowiec najszczęśliwszy jest poza miastem, z dala od korków …, i na wysokich obrotach”!
Artur Burtan – Członek Europejskiej Asocjacji Automobilerów.
Samochód:
Fiat 128 Coupe, rok produkcji: 1975
Silnik: 1280 cm3, OHC, moc 75 KM
Masa własna: 820 kg
Spalanie: ok. 8-9 l/100 km.
1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zamiłowanie do samochodów zabytkowych wiąże się z pociągiem do rajdów, który mam niemal od urodzenia. Zaczynałem od udziału w tzw. KJS-ach, konkursowych jazdach samochodem siedząc za kierownicą „malucha”. Sześć lat temu postanowiłem zainwestować w zabytkowy samochód. Mój wybór padł na Fiata 128. Jednak zanim zdecydowałem się na kupno, na wszelki wypadek, sprawdziłem, czy w rajdzie Monte Carlo startowały już takie maszyny. Chorowałem na ten samochód bardzo długo i gdy wypatrzyłem go w Internecie od razu udałem się w podróż pod Poznań, aby zobaczyć egzemplarz, który pochodził z Niemiec. Tak o to rozpoczęła się nasza wspólna przygoda.
2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód jest fabryczny, chociaż włożono do niego mocniejszy motor z innego Fiata 128 Sport. W środku natomiast zamontowano „kubełkowe” siedzenia (również z lat 70-tych) oraz współczesne pasy bezpieczeństwa.
3. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Staram się sam , ale mam zaprzyjaźnionego mechanika, który bardzo często mnie wyręcza i wykonuje bardziej skomplikowane naprawy. Musze jednak przyznać, że nie ma ich wiele. Pokuszę się o stwierdzenie, że Fiat 128 sport coupe jest mało awaryjny.
4. Jakie ma zalety, wady?
Jak na samochód bez wspomagania i ABS prowadzi się bardzo dobrze Ten samochód słucha się kierowcy. Ma bardzo ładną sylwetkę – po prostu jest piękny!
Wady… nie zauważyłem :)
5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Fiat zastosował po raz pierwszy przedni napęd w modelu 128. Układ napędowy ustawiono poprzecznie w samochodzie. Patrząc w kierunku jazdy samochodu sprzęgło, skrzynia biegów i przekładnia główna znajdują się po lewej stronie silnika.
6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Wraz z moim pilotem – Piotrem Kotem startujemy nim w amatorskich rajdach i wyścigach samochodów historycznych już od 2006 roku. Zaczynałem od imprez youngtimerowych, track days na torze Kielce i torze Poznań oraz startów w rajdach Żubrów. Potem przyszła kolej na starty w cyklu Classic Auto. W latach 2010 i 2011 startowałem w Rally Monte Carlo Historique. Przed udziałem w rajdach staramy się z kolegą poświęcać weekendy na treningi w podkrakowskich lasach. Nigdy nie wiadomo jakie warunki zastaniemy na miejscu rajdu, tak było szczególnie w przypadku Monte Carlo, gdzie warunki na trasie zmieniały się diametralnie.
7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Największy koszt utrzymania związany jest z opłatami za udział w rajdach. Koszt udziału w rajdzie Monte Carlo to ok. 9000 Euro, na co składa się minimalny możliwy serwis oraz noclegi w tanich hotelach. Na szczęście możemy liczyć na sponsorów. W 2010 r. pomógł nam producent nabiału, co było tematem docinek wśród naszych znajomych, którzy sugerowali, że zamiast oleju dolewamy do silnika masła.
8. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Niestety w Polsce można spotkać tyko kilka sztuk tych samochodów, dlatego mamy problem ze zdobyciem części. Przed rajdem w Monte Carlo nasz przyjaciel rozłożył identyczny samochód na kawałki, po to, aby pożyczyć nam najpotrzebniejsze elementy. Jednak Rajd Monte Carlo to rajd na inteligencję – wygrywają nie najmocniejsze auta, lecz najlepsze ekipy, dlatego tak ważna jest współpraca.
9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W garażu
10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Jestem aktywnym uczestnikiem Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, imprez organizowanych przez Europejską Asocjację Automobilerów. Bierzemy udział również w Pucharze Classic Auto, Rajd Żubrów – Kraków-Zakopane oraz w najtrudniejszym rajdzie Rally Monte Carlo Historique.
11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Od 4 lat jestem członkiem Europejskiej Asocjacji Automobilerów.
12. Komu polecasz to auto?
Wszystkim, którzy lubią przedni napęd, włoską motoryzację i włoski styl.
MJ. Dziękuję za rozmowę.