Kornelia i Tomasz Krzyżowscy z Katowic: „Ciekawi i pasjonuje nas motoryzacja z tamtych lat”.

Z cyklu: LUDZIE I ICH STYLOWE PASJE!

Samochód: Fiat 125p
Rok produkcji: 1987 r.
Silnik: 1500 cm3
Spalanie: ok. 11 l/100 km

1. Dlaczego interesujecie się takim autem?
Wybór tego youngtimera nie był przypadkiem, „zakochaliśmy się” w Fiacie 125p na jednym ze zlotów w Bytomiu. Po przyjechaniu do domu natychmiast zaczęliśmy szukać jakieś perełki na Allegro. Obejrzeliśmy na żywo ok. 20 Fiatów, niestety z wynikiem marnym… Aż w końcu znaleźliśmy naszego „Groszka”. Poprzedni właściciel, też pasjonat Fiatów, zaczął remont, ale sytuacja zmusiła go do sprzedania samochodu. Rozstawał się z nim z łezką w oku…Po zakupie samochodu dokończyliśmy rozpoczęty wcześniej remont, zmieniliśmy wnętrze pojazdu (zgodnie z oryginałem).

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto jest w 100% fabryczne. Jedyną modyfikacją jest wymieniona skrzynia biegów z 4 biegowej na 5 biegową, a to z powodu uczestnictwa w zlotach, nawet tych odległych. Żeby nie męczyć Groszka, otrzymał skrzynię z Poloneza 5- biegową.

3. Czy sami odnawialiście samochód?
Oddaliśmy auto do sprawdzonego tapicera, który obszył na kolor karmelowy wnętrze naszego samochodu. Był to „tapicer z miłci” do samochodów z epoki PRL, który mimo podeszłego wieku (73 lata) zgodził się na jego obszycie. My rozebraliśmy wnętrze pojazdu i dostarczyliśmy w częściach do tapicera.
Samochód jest serwisowany głównie we własnym garażu. Aczkolwiek mamy sprawdzonego mistrza Grzegorza, który w razie problemów służy dobrą radą i pomocą. Sam nazywa naszego Groszka, maskotką swojego warsztatu.

4. Jakie auto ma zalety, wady?
Samochód posiada tylko zalety, bo jego wady to też zalety. A główną zaletą jest brak wspomagania :)

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Nie posiada żadnych unikalnych rozwiązań technicznych.

6. Często nim jeździcie? Jak go użytkujecie?
Samochód używany jest od wiosny do jesieni. Natomiast zimą odpoczywa w garażu, przykryty kołderką.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Nie liczyliśmy kosztów eksploatacji, ale jak w każdym samochodzie warto raz w roku wymienić olej, nie patrząc na przejechane kilometry oraz filtr oleju raz na 4 zmiany oleju (filtr bocznikowy) itd. Koszt OC to 250zł na rok, przegląd 100 zł plus ciągle drożejące paliwo!

8. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujecie i ile kosztują?
Staramy się kupować części oryginalne (fabryka). Niejednokrotnie kupujemy je również w małych sklepach motoryzacyjnych, gdzie zalegają na półkach, ale to już rzadkość. Czasem uda się coś znaleźć na auto złomie lub na Allegro. Ceny części są różne – od kilku złotych do kilkuset, np. za nową pompę wodną zapłaciliśmy ok. 300zł.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto stoi w garażu cały rok.

10. Czy uczestniczycie w rajdach i zlotach? Jak często? Co Wam się podoba a co nie?
W zlotach staramy się uczestniczyć w miarę możliwości i pogody jak najczęściej. Z reguły imprezy tego rodzaju przyciągają właścicieli i miłników takich pojazdów. Główną zaletą jest możliwość pogadania z innymi miłnikami zabytków, wymiana doświadczeń i miło spędzony czas. W 98% zloty organizowane są w bardzo profesjonalny sposób. Jest możliwość zwiedzenia zakątków, w które pewnie nigdy byśmy nie trafili.

11. Należycie do jakiegoś klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

12. Komu polecacie to auto?
Osobom, które chcą mieć Polski samochód z duszą, pochodzący z epoki PRL-u. Samochód wzbudza zainteresowanie, szczególnie gdy prowadzi go kobieta.

13. Co doradzilibyście tym, którzy chcą kupić taki samochód?
Sprawdzenie pojazdu pod względem blacharskim oraz posiadanie garażu. Bo jak przy każdym zabytku, trzeba dać mu dużo serca i dużo czasu oraz wytrwałci i determinacji. Ale to wszystko jest warte poświęcenia w 100%, ponieważ fiacik dostarcza niezapomnianych wrażeń kierowcy, pasażerom oraz innym osobom na drogach.

M.J. Dziękuję za udzielenie wywiadu!

Zdjęcia ze zbiorów Państwa Krzyżowskich: