Grzegorz Haras: „Jak dorosłem zacząłem spełniać swoje marzenia”.
Rok produkcji: 1981
Silnik:
Pojemność: 4,9 l, V8
Moc: 140 KM
1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Zawsze interesowałem się starymi autami i od zawsze chciałem mieć taki model Pontiaca. Szczególnie po oglądnięciu filmu „Mistrz kierownicy ucieka”. Kiedy dorosłem, to zacząłem spełniać swoje marzenia. Przez rok szukałem wspólnie z ojcem takiego klasyka do renowacji. W 2012r. mieliśmy kupić Dodga Chargera. Ale pojechaliśmy w inne miejsce zobaczyć inne auto. I tam zobaczyłem pod plandeką cacko…. tego Pontiaca. Wiedziałem od razu, że będzie mój.
2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Jest oryginalny i chcę aby taki pozostał. Wtedy klasyk ma prawdziwą wartość.
3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Pontiac był po wypadku. Miał uderzony przód. Wymagał oczywiście wielu innych, dodatkowych prac, ale wspólnie z tatą go wyremontowaliśmy. Daliśmy radę zrobić wszystko sami w garażu o wymiarach 6×6 [m.]. Tata to złota rączka – jest ślusarzem, mechanikiem. Ale zrobiliśmy też sami blacharkę i polakierowaliśmy auto. Nie wszystko jest idealne, ale jestem bardzo zadowolony z efektów naszej pracy.
4. Jakie ma zalety, wady?
Jedyną wadą jest spalanie, tz. od 15 l / 100 km wzwyż. W mieście potrafi spalić 25-30 l / 100 km. Zalety: samo wejście do auta poprawia nastrój. Wsiadam do marzenia z dzieciństwa. Spełniłem je i to cudowne uczucie. Chce się żyć i myśli się o kolejnym, samochodowym projekcie. Nie sprzedam go nigdy.
5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
W silniku jest pompa, która ma sprawiać, że w cylindrach jest tzw. Tornado, co ma się przełożyć na niższe spalanie: 2 mile więcej na galonie paliwa.
6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Staram się raz w tygodniu gdzieś nim pojechać. Okazjonalnie. Samochód jest w ruchu dopiero od czerwca 2013r.
7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Za wyjątkiem zużycia paliwa koszty eksploatacji nie są wysokie.
8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części nie są drogie. Droższa czasem jest dostawa do Polski z USA. Na Ebayu jest wszystko.
9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
W garażu pod pokrowcem. Szkoda tylko, że nie jest ogrzewany.
10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Tak. Chętnie. Zawsze jest fajna atmosfera i ludzie o takich samych zainteresowaniach. Czasem trochę tylko szkoda, że te zloty są aż tak daleko.
11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Na razie się nie zapisałem, ale chcę.
12. Komu polecasz to auto?
Osobom, które lubią amerykańskie, przestronne coupe. Auto dobre dla ludzi, którzy wiedzą czego chcą.
13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
To zależy od tego, czy auto będzie do remontu samemu, czy przez jakiś warsztat. Ważna jest kompletność detali wnętrza, bo te elementy są najtrudniejsze do kupienia. Jak ktoś zleci naprawę w warsztacie, to warto ją najpierw wycenić, nawet przed zakupem auta, aby wiedzieć, czy nie lepiej od razu kupić zrobione auto. Warto też mieć sporo czasu, aby doglądać postępy renowacji.
Dziękuję za rozmowę.