Z właścicielką najpiękniejszej Manty na Dolnym Śląsku Anną Taraziewicz rozmawiamy o urokach posiadania zabytkowego samochodu, sportowym charakterze i tylnym napędzie. Dlaczego Manta?
To przypadek, choć może nie do końca. Zawsze pasjonowałam się amerykańskimi samochodami a w Mancie właśnie odnajduję charakterystyczną linię nadwozia.
Co jest interesującego w tym aucie ?
Zdecydowanie sylwetka. Bazą był model Opla Ascony, któremu projektant nadał sportowy charakter. Manta to sportowe coupe, produkowana od 1970r. stała się największym konkurentem Forda Capri. Jako jedna z niewielu modeli Opla była sprzedawana w USA. Może za oceanem spodobały się nawiązania stylistyczne, charakterystyczne dla pony car takich jak ford Mustang i Chevroleta Camaro. Manta to europejski samochód w amerykańskim stylu.
Skąd jest ten egzemplarz ?
Jestem pierwszą właścicielką w Polsce, auto było sprowadzone z Belgii. Ma w pełni udokumentowana historię także serwisową.
Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Można powiedzieć, że w prawie 100% jest oryginalne, miejscami miała odświeżony lakier. Brakuje jej bocznych listew, które są moją bolączką. Kilka drobiazgów jest zmienionych, ale staram się doprowadzić ją do fabrycznego stanu. Szukam części oryginalnych z Manty, nie zamienników.
Czy auto było restaurowane?
Auto przechodziło bieżące naprawy części eksploatacyjnych. Teraz czeka na remont z prawdziwego zdarzenia. Na razie jestem na etapie kolekcjonowanie niezbędnych części, ale najtrudniejsza będzie decyzja rozstania się z autem na około dwa lata, dlatego zwlekam z oddaniem Manty do generalnego remontu. Na razie jest w dobrym stanie, jeździ i chcę się nią nacieszyć.
Jakie ma zalety, wady?
Dla mnie największą zaletą jest tylny napęd, który daje niesamowitą frajdę z jazdy. Wadą jest stosunek mocy do wagi auta. Wbrew pozorom i zadziornej stylistyki, auto ma stosunkowo mało mocy. Ale ja nie chcę jej modyfikować – pozostanie w stanie oryginalnym.
Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Nie, to standardowa oplowska produkcja.
Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Nie użytkuję Manty na co dzień. To auto przeznaczone do udziału w zlotach i rajdach pojazdów zabytkowych. Planuję pokazać jej sportowy charakter biorąc udział w jazdach na regularność i mistrzostwach pojazdów zabytkowych.
Jakie masz odczucia z jazdy?
Auto jest bardzo komfortowe, w kabinie jest dużo miejsca. Zawieszenie jest bardzo miękkie i niektórym to przeszkadza, ale na nasze niezbyt równe drogi jest w sam raz. Dobrze się prowadzi i wbrew pozorom tył nie ucieka tak szybko. Nawet kobieta, która boi się lub nie lubi aut tylno napędowych będzie dobrze czuła się w Mancie. Komfortem jazdy dorównuje współczesnym autom.
Ile kosztuje eksploatacja tego auta? Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz?
Części nie są drogie, to w końcu Opel (śmiech). Problemem jest ich dostępność. Trudno znaleźć samochód w oryginalnym stanie, nie tuningowany, podobnie jest z częściami, pasują od Ascony ale ja chciałabym mieć 100% Mantę. W poszukiwaniu części przeglądam serwisy aukcyjne, nawiązuje kontakty z klubami i właścicielami Mant.
Komu polecasz to auto? Co byś doradziła tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Auto jest ciekawe, wzbudza zainteresowanie. Jednocześnie jak na nasze warunki nie jest drogie w utrzymaniu – to dobry wybór dla pasjonatów motoryzacji, którym nie brakuje cierpliwości dla zabytkowego auta. Nigdy nie można być pewnym samochodu i zawsze może się coś wydarzyć. I w tym cały urok takiego pojazdu.
Dziękuję za rozmowę
Dane techniczne
Opel Manta A dwudrzwiowe coupe
Produkowana 1970 -1975
Silniki: 1.2S 44 kW (60 PS)
1.6N 44 kW (60 PS)
1.6S 55 kW (75 PS)
1.9S 66 kW (90 PS)
1.9E 77 kW (105 PS)
Skrzynia biegów – manualna 4 biegowa
Długość: 4286 mm
Szerokość: 1600 mm
Wysokość: 1,300
Masa własna: 970 kg