Damian z Pszczyny: „Jeśli auto doskonałe to Mercedes, jeśli Mercedes doskonały to kabriolet… ;)”.
Stara motoryzacja jest bardzo mocno indywidualna i charakterystyczna. To sprawia, że jest wyjątkowa i daje dużo frajdy.
2. Dlaczego interesujesz się takim autem? Mercedes-Benz 300SL R129 z 1991r.
Cenię sobie solidność, niezawodność oraz komfort. Cóż powiedzieć więcej, każdy Mercedes łączy w sobie te cechy, a model serii R129 wyróżnia się czymś jeszcze. Posiada cechy multi samochodu: jest kabrioletem (w słoneczne dni pogłębia doznania z prowadzenia po bajkowych, drogowych zakątkach), a kiedy się zachmurzy możemy zamknąć nadwozie „miękkim” dachem w 30 sekund. Mercedes ten posiada jeszcze jedną ciekawą możliwość. Możemy użyć dachu „twardego” i w kilka chwil zamienić sportowego roadstera w dostojne coupe.
3. Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Mercedesami interesuję się już bardzo długo… 300 SL to mój piąty Mercedes. Nabyłem go rok temu. SL ma udokumentowaną przeszłość. Na samochód zostało złożone zamówienie na początku lat 90 w jednym z gdańskich salonów Mercedes-Benz. Kolejno odwiedził Kraków, Dębicę, aż trafił w moje ręce.
4. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód kupiłem z licznymi modyfikacjami, niekoniecznie zgodnymi ze specyfikacją fabryczną. Staram się teraz przywrócić stan oryginalny. Z głównych zmian pozostała mi wymiana lamp przednich (które są z wersji po-liftowej) wraz z zestawem czyszczenia przednich reflektorów.
5. Czy sam odnawiałeś samochód? Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Wszelkie proste usterki staram się usuwać we własnym zakresie. Proces przywracania do oryginały także wykonuję sam. Z większymi sprawami udaję się do swojego zaufanego serwisu.
6. Ile kosztowały prace remontowe? Czy były kłopotliwe? Dlaczego?
Nie liczę szczegółowo wszystkich kosztów. Tam gdzie zaczyna się pasja, kończy się ekonomia, ;) ale do tej pory było to na pewno dobrych kilka tysięcy złotych.
7. Jakie ma zalety, wady?
Jak już wstępnie wspominałem zaletą na pewno jest multi-funkcjonalność, radość z jazdy bez dachu, indywidualna linia nadwozia kontrastująca na tle współczesnych samochodów. Samochód występował w wersji 2 osobowej ze schowkami za siedzeniami oraz w wersji 2+2. Dodatkowe dwa miejsca nie gwarantują zbyt wiele przestrzeni dla podróżujących. Maksymalny wzrost osoby na tylnej „kanapce” wg specyfikacji producenta, ze względów bezpieczeństwa to 160 cm. Osobiście uważam, że te 160 cm to tak na wyrost … Dosyć ciężka konstrukcja nadwozia może sprawiać wrażenie niezbyt dynamicznej, ale tak nie jest.
8. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Auto zadebiutowało w roku 1989 w Genewie, gdzie zostało szczególnie docenione przez jurorów. Z pewnością nowatorski był system hydropneumatyczny zamykania-otwierania dachu oraz pałąk bezpieczeństwa, który w razie dachowania otwierał się w 0,003 sek. chroniąc głowy podróżujących. Wysoki poziom wyposażenia standardowego zapewne jest w stanie zaskoczyć niejedno współczesne auto. Przy projektowaniu samochodu zatrudniony był także sztab inżynierów zajmujący się bezpieczeństwem pieszych w razie zaistnienia sytuacji potrącenia przez samochód.
9. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Mimo, iż Mercedes ten z założenia stworzony był do używania przez cały rok, to ja korzystam z niego w sezonie „kabrioletowym”. 300 SL ma także swój przytulny garaż.
10. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
To dość trudne pytanie. Na pewno koszty są tego warte. Aczkolwiek nie uważam, żeby były nazbyt wysokie.
11. Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Z niektórymi drobiazgami może być już problem, nawet w ASO Mercedes-Benz. Pozostaje nam rynek części używanych, krajowy bądź zagraniczny. O dziwo zagraniczny często jest tańszy. Przykładowy koszt miękkiego dachu w ASO to 29 tyś. zł., tylne kanapy około 17 tyś zł. Części zawieszenia, podzespołów napędowych i eksploatacyjne są znacznie niższe. Kilka elementów może pasować z modeli pokrewnych z tamtej epoki np. W201 lub W124.
12. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Mała bo tak pieszczotliwie jest nazywana… nocuje w swoim garażu ;).
13. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Tak, uczestniczę w zlotach, kiedy to tylko możliwe. Przeważnie są to zloty promujące markę Mercedes-Benz, aczkolwiek nie tylko.
14. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Oczywiście. To klub miłośników i fascynatów marki Mercedes-Benz nasza-e-klasa.pl oraz do klubu międzynarodowego posiadaczy modeli R129.
15. Komu polecasz to auto?
Z chęcią każdemu, tylko nie wiem czy dla wszystkich starczy ;).
16. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Zwracać uwagę na stan techniczny pojazdu, mimo iż sporo drobnych kosztów nie powinno nam zdewastować domowego budżetu. Są też elementy dość drogie i tu najważniejszy jest stan karoserii, mechanizmy dachu. Warto dokładnie sprawdzić jednostki napędowe szczególnie te z V8 i V12. Jeśli zależy nam na oryginalności warto pamiętać o wcześniejszym upewnieniu się o ceny oraz dostępność oryginalnych podzespołów.
17. Inne ciekawostki?
Samochód taki zagrał w polskim filmie Władysława Pasikowskiego pt. Reich u boku Bogusława Lindy oraz Mirosława Baki.
Model R129 był także własnością księżnej Walii Diany. Obecnie jej samochód możemy zobaczyć w muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W plebiscycie na Samochód Roku 1990 model R129 zajął 2 pozycję.
18. Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auta? Jakie i dlaczego?
Kolejne zabawki…hmm, chciałbym aby był to Mercedes-Benz.
Dziękujemy za rozmowę.
Foto ze zbiorów autora.