
BMW Z1 to jeden z najbardziej futurystycznie wyglądających samochodów BMW z lat dziewięćdziesiątych. Produkowany w latach 1989–1991, wyróżniał się innowacyjną konstrukcją, futurystycznym designem i unikalnymi drzwiami chowanymi w progi. Początkowo planowano wyprodukowanie 5 tysięcy egzemplarzy, jednak ogromne zainteresowanie sprawiło, że produkcja została zwiększona do 8 tysięcy sztuk.
BMW Z1 – z nietypowo otwieranymi drzwiami
Model Z1 został opracowany przez BMW Technik GmbH – oddział zajmujący się eksperymentalnymi projektami. Jego premiera odbyła się w 1987 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. Był to pierwszy samochód z serii Z (z niem. Zukunft, czyli przyszłość), która obejmowała późniejsze roadstery, takie jak Z3, Z4 i Z8. Samochód produkowano zaledwie przez 3 lata w monachijskich zakładach BMW. Najbardziej charakterystycznym elementem auta były nietypowe drzwi, które zamiast otwierać się na boki, chowały się pionowo w progi pojazdu. Prócz tego, były one sterowane elektrycznie. Było to rozwiązanie unikalne w skali światowej, zwiększające efektowność i praktyczność w ciasnych przestrzeniach.
Ucieleśnienie stylu epoki lat 90-tych
Nadwozie BMW wykonano z paneli z tworzywa sztucznego (termoplastycznego poliuretanu), które zamontowano na stalowej ramie. BMW twierdziło, że właściciele samochodu mogą samodzielnie wymieniać owe elementy, co teoretycznie pozwalało na zmianę koloru samochodu bez konieczności jego lakierowania. Nowoczesne jak na początek lat dziewięćdziesiątych wnętrze z małą, trójramienną kierownicą było silnie spokrewnione z modelem E36, który debiutował w podobnym czasie. Z1 dopracowano też pod względem aerodynamiki, która poprawiała stabilność pojazdu przy dużych prędkościach. Współczynnik oporu powietrza wynosił jedynie 0,36, co było naprawdę dobrym wynikiem na tamte czasy.
Silnik i napęd BMW Z1
BMW Z1 napędzał 2,5-litrowy silnik, który zapożyczono z modelu BMW E30 325i. Generował on 170 KM i 222 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na osiągnięcie 100 km/h w czasie 7,9 sekundy. Napęd był przekazywany na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów, czyli jak na prawdziwego roadstera przystało.
Samochód posiadał unikalne zawieszenie, będące podstawą dla późniejszego modelu E36. Dzięki niemu wóz charakteryzował się doskonałą trakcją i dynamicznym prowadzeniem. Łącznie powstało 8 tys. egzemplarzy Z1, a ich większość trafiła na rynek niemiecki. Choć oficjalna sprzedaż auta nie zawitała wtedy do Polski, spragnieni nowych wrażeń miłośnicy motoryzacji mogli podziwiać ten model podczas jednej z wystaw organizowanych przed PKiN w Warszawie.
Obecna sytuacja rynkowa
BMW Z1 to samochód, który do dziś budzi emocje swoją oryginalnością i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi. Oryginalne drzwi, nowoczesne jak na swoje czasy nadwozie i dynamiczny silnik sprawiły, że model ten zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii, jako jeden z najbardziej egzotycznych youngtimerów z Europy. To prawdziwy symbol innowacyjności BMW lat 90. oraz doskonały przykład tego, że odważne projekty mogą przetrwać próbę czasu. Dziś model ten jest niezwykle cenioną pozycją wśród fanów bawarskiej marki, a jego wartość kolekcjonerska ciągle wzrasta. Dobrze zachowane Z1-ki osiągają ceny od 60 tys. do nawet 100 tys. euro, co czyni je jedną z najbardziej pożądanych okazów wśród klasycznych roadsterów.
Dane techniczne BMW Z1 z 1990 roku:
Silnik:
- 2.5 L (2494 cm³) R6 (M20B25):
-
- Moc: 170 KM (125 kW) przy 5800 obr./min
- Moment obrotowy: 222 Nm przy 4300 obr./min
- Układ zasilania: wtrysk paliwa Bosch Motronic
- Układ rozrządu: SOHC, 12 zaworów
Napęd:
- Napęd na tylne koła (RWD).
Skrzynia biegów:
- Manualna 5-biegowa skrzynia (Getrag 260).
Wymiary:
- Długość: 3 921 mm
- Szerokość: 1 690 mm
- Wysokość: 1 277 mm
- Rozstaw osi: 2 445 mm
Masa własna:
- Ok. 1 250 kg.
Zawieszenie:
- Przód: Niezależne, kolumny MacPhersona, stabilizator poprzeczny.
- Tył: Niezależne, układ wielowahaczowy („Z-Achse”), stabilizator poprzeczny.
Hamulce:
- Tarczowe na wszystkich kołach, wentylowane z przodu.
Osiągi:
- Przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 7,9 s.
- Prędkość maksymalna: 225 km/h
- bmw
Zdjęcia: Krystian Tomala
Źródła dodatkowych informacji: archiwalne materiały reklamowe BMW, PKF 1991/30