
Jadąc na bałkańską wyprawę, liczyłem na prawdziwą ucztę graciarsko-youngtimerową. Biedniejsze kraje postdemoludowe wydawały się doskonałym skansenem i kapsułą motoryzacyjnego czasu!
Oczywiście nie miałem na myśli Czech, ale pamiętając Bałkany z wczesnych lat 2000., gdy po ulicach jeździło mnóstwo aut z DDR, Czechosłowacji, Rumunii, Jugosławii i ZSRR (poza Albanią, gdzie jeździły głównie Mercedesy w różnym stanie degradacji), liczyłem, że nadal zobaczę ich sporo na ulicach.
Rozczarowanie w krajach postkomunistycznych
Okazało się jednak, że na Słowacji, w Serbii, Albanii, Macedonii Północnej, Rumunii, Bułgarii, Turcji, a nawet w Kosowie i Mołdawii – nie spotkałem prawie żadnego youngtimera, a tym bardziej używanego na co dzień…
Na przykład w Rumunii, przy granicy z Mołdawią i Ukrainą, widziałem tylko trzy wrastające w ziemię Dacie 1310 z absolutnego końca produkcji (to te ze „zmasakrowanym” przodem à la Lublin 3 od Daewoo)… Unifikacja motoryzacyjnego krajobrazu postępuje niezwykle ekspansywnie!
Grecka niespodzianka – raj dla miłośników klasyków
I wtedy… Grecja. Kraj, który nigdy nie miał ustroju socjalistycznego, od 1981 roku jest członkiem EWG/UE, a od 2001 posługuje się walutą euro – zaskoczył mnie po całej linii, i to jak!
Klasyki na co dzień w Arachovie
Mercedes-Benz L 311K z 1955 roku w towarzystwie Mercedesa 709 na przydrożnym parkingu ciężarówek? Proszę bardzo!
Mazda F1000 (Bongo) z 1976 r., Datsun 720 GR pick-up, Nissan Sunny Truck, Mazda 1000 Familia, Toyota Hilux z lat 80., Volkswagen Golf Caddy MK1 – wszystko to jeździ na co dzień w jednym tylko małym greckim miasteczku Arachova, mającym zaledwie około 2 400 mieszkańców! W innych wioskach, miasteczkach i miastach sytuacja wygląda podobnie. Grecja to naprawdę raj dla graciarzy z najwyższej półki!
Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce
Wszystkie wydarzenia motoryzacyjne: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!
Patronat medialny KlassikAuto.pl
Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe zgłoszenia i zapraszamy Organizatorów do:
- przesyłania na adres naszej redakcji terminów planowanych imprez – wspólnie będziemy tworzyć ofertę spotkań dla miłośników motoryzacji. Wystarczy mail na adres: [email protected]
- współpracy i skorzystania z naszego patronatu medialnego – podstawowe informacje są tutaj: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/