
W drugiej połowie lat 30. XX wieku Aston Martin znajdował się w niezwykle ważnym momencie swojej historii. Firma, przejęta przez Gordona Sutherlanda, chciała stworzyć samochód łączący sportowy charakter z wygodą codziennego użytkowania. Tak narodził się Aston Martin 15/98, produkowany w latach 1936–1939. English version below.
Nazwa „15/98” nie była przypadkowa – liczba „15” odnosiła się do brytyjskiego systemu podatkowego RAC, a „98” symbolizowało realną moc silnika w koniach mechanicznych. Pod maską pracował 2-litrowy, czterocylindrowy motor o mocy ok. 98 KM, co w tamtych czasach pozwalało osiągać prędkość nawet 145 km/h.
Nadwozia tworzone były m.in. przez E. Bertelli Ltd., warsztat prowadzony przez Enrico Bertellego – brata konstruktora i inżyniera Aston Martina, A.C. „Gusa” Bertellego. Dzięki temu modele 15/98 wyróżniały się elegancją i indywidualnym charakterem.
Wersja cabrio – luksus i styl
Najbardziej poszukiwaną dziś wersją jest Drop Head Coupe (DHC), czyli eleganckie cabriolet. W 1937 roku takie egzemplarze były symbolem luksusu – łączyły sportowe osiągi z prestiżem auta dla elit. Produkcja była bardzo ograniczona: powstało zaledwie kilkadziesiąt sztuk cabrioletów na krótkim i długim podwoziu.
Dzięki ręcznemu wykonaniu każdy egzemplarz różnił się detalami – innym kształtem linii bocznej, wykończeniem wnętrza czy proporcjami nadwozia. To sprawia, że dziś każdy Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio jest praktycznie unikatowy.
Ciekawostki
-
W 1937 roku cena nowego Aston Martina 15/98 w wersji cabrio wynosiła około £575–595.
-
Auto miało manualną skrzynię Moss z synchronizacją na wyższych biegach – nowoczesne rozwiązanie w tamtych czasach.
-
Model 15/98 był wykorzystywany także w wyścigach klubowych i rajdach, choć pierwotnie stworzono go jako luksusowy samochód turystyczny.
Sławni właściciele
Choć Aston Martin 15/98 powstał w bardzo ograniczonej liczbie egzemplarzy, trafił w ręce elit. Z tym modelem wiązani byli m.in.:
-
arystokraci brytyjscy,
-
aktorzy londyńskiego West Endu,
-
sportowcy i kierowcy wyścigowi z Aston Martin Owners Club.
Model uchodził za auto prestiżowe, wybierane przez bohemę i osoby z pierwszych stron gazet.
Wartość rynkowa dziś
Na rynku kolekcjonerskim Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio z 1937 roku należy do najcenniejszych przedwojennych modeli marki.
-
Do renowacji: 200–300 tys. euro,
-
Po pełnej renowacji: 500–700 tys. euro,
-
Egzemplarze wyjątkowe: nawet ponad 1 mln euro.
Dla kolekcjonerów to nie tylko samochód, ale także inwestycja – jego wartość stale rośnie.
Podsumowanie
Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio z 1937 roku to samochód, który łączy sportowy charakter z elegancją brytyjskiego coachbuildingu. Był marzeniem elit lat 30., a dziś jest jedną z najcenniejszych pereł w świecie klasyków.
🇬🇧 English version
Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio (1937) – a pre-war jewel of British motoring
Model history
In the late 1930s, Aston Martin was at a turning point. Under Gordon Sutherland’s ownership, the brand aimed to combine sporting performance with everyday usability. This ambition gave birth to the Aston Martin 15/98, built between 1936 and 1939.
The name had a clear meaning: “15” referred to the British RAC tax horsepower rating, while “98” represented the engine’s actual brake horsepower. Under the hood sat a 2.0-litre four-cylinder engine with about 98 hp, capable of reaching 145 km/h (90 mph) – an impressive figure for a luxury cabriolet of that era.
The bodies were crafted by coachbuilders such as E. Bertelli Ltd., run by Enrico Bertelli, brother of Aston Martin’s technical director A.C. “Gus” Bertelli. Their designs gave the 15/98 its distinctive elegance.
Cabrio version – luxury and style
The most desirable version today is the Drop Head Coupe (DHC) – a refined cabriolet. In 1937, such cars symbolised prestige and exclusivity, combining sporting performance with the luxury expected by the elite. Only a few dozen cabriolets were built, making them exceptionally rare today.
Each car was hand-built, which meant every example was unique, with slight variations in details, proportions, and trim.
Interesting facts
-
In 1937, the price of a new Aston Martin 15/98 Cabrio was around £575–595.
-
It used a Moss manual gearbox with synchromesh on higher gears – advanced for its time.
-
The 15/98 was occasionally raced in club competitions, despite being conceived primarily as a luxury touring car.
Famous owners
Although production numbers were small, the Aston Martin 15/98 Cabrio found its way into the hands of the wealthy and influential:
-
British aristocrats,
-
actors from London’s West End,
-
sportsmen and private racers linked to the Aston Martin Owners Club.
It was regarded as a car of prestige, often associated with high society and cultural elites.
Market value today
On today’s collectors’ market, the Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio (1937) ranks among the most valuable pre-war Aston Martins:
-
Needing restoration: €200,000–300,000,
-
Fully restored examples: €500,000–700,000,
-
Outstanding cars: above €1 million.
For collectors, it represents both heritage and a strong investment.
Conclusion
The Aston Martin 15/98 Bertelli Cabrio from 1937 perfectly combines sporty performance with the elegance of British coachbuilding. Once a dream car for the elite, it is now one of the most treasured classics in the world.