O tym, jakim problemem jest rozładowany akumulator w samochodzie, przekonał się chyba każdy kierowca. Jest to główne źródło prądu w pojeździe i jego niedyspozycyjność uniemożliwia dalsza jazdę, a ładowanie trwa zazwyczaj długo. Dlatego bardzo ważne jest wymienianie tego urządzenia co jakiś czas, a także zakup najnowocześniejszych, wydajnych modeli. Najczęściej używane są modele kwasowo-ołowiowe, jednak kierowcy coraz chętniej sięgają po nowocześniejsze rozwiązania, które dają większa pewność skutecznego działania nawet w niekorzystnych warunkach pogodowych. Jakie typy akumulatorów można spotkać na rynku?
- Akumulatory kwasowo – ołowiowe
- Akumulatory żelowe
- Akumulatory EFB/AFB/ECM
- Akumulatory – bezobsługowe czy klasyczne?
Akumulatory kwasowo – ołowiowe
Jeśli zastanawiamy się, jakie są najczęściej używane akumulatory, akumulator kwasowo-ołowiowy zajmuje w takim zestawieniu zdecydowanie najwyższe miejsce. Jest to rozwiązanie dość wiekowe, pierwsze modele opracowano już w połowie dziewiętnastego wieku, jednak urządzenia wykorzystujące taką zasadę działania z powodzeniem stosowane są do dzisiaj. Poszczególne ogniwa takiego akumulatora wykonuje się z kilku płyt akumulatorowych, składających się z ołowianej anody, katody zrobionej z tlenku ołowiu oraz elektrolitu, którym jest rozcieńczony kwas siarkowy. W akumulatorze samochodowym znajduje się przeważnie sześć takich ogniw, a każde z nich wytwarza moc 2,1 volta. Podstawowe parametry, które go charakteryzują, to pojemność, wyrażona w amperogodzinach (Ah) oraz prąd rozruchowy, którego jednostką jest amper (A).
Akumulatory żelowe
Wśród akumulatorów żelowych wyróżniamy dwa typy: AGM oraz GEL. Maja one bardzo zbliżone parametry, takie jak odporność mechaniczna czy żywotność, różnią się tylko sposobem skupienia elektrolitu. W przypadku akumulatorów AGM elektrolit w stanie płynnym jest zaabsorbowany przez wykonany z włókna szklanego separator, natomiast w modelach GEL jest on, podobnie jak w akumulatorach kwasowo-ołowiowych, roztworem kwasu siarkowego, jednak z dodatkiem specjalnego środka żelującego. Akumulatory Centra AGM znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczne jest szybkie uruchomienie silnika, na przykład pojazdy ratownicze lub policyjne. Z kolei akumulatory GEL przydatne są zwłaszcza w samochodach terenowych lub wyposażonych w system start-stop, ze względu na większe przystosowanie do głębokich rozładowań.
Akumulatory EFB/AFB/ECM
Akumulatory EFB/AFB/ECM to odmiana modeli kwasowo-ołowiowych, jednak ze względu na specyficzną budowę są one znacznie skuteczniejsze w działaniu. Mają ona znacznie większą wytrzymałość, co pozwala na zastosowanie ich w pojazdach, w których elektronika jest bardzo rozbudowana. Akumulatory te posiadają większy zbiornik na elektrolit, a elektrody wykonane są ze stopu ołowiu, wapnia oraz cyny. Mają też separatory, wykonane z poliestru oraz polietylenu. Ze względu na taką budowę wytrzymują one znacznie więcej cykli uruchomień, niż zwykłe akumulatory, co pozwala na użycie ich w samochodach z systemem start-stop.
Akumulatory – bezobsługowe czy klasyczne?
Standardem w starszych modelach akumulatorów jest konieczność uzupełniania poziomu elektrolitu ręcznie. Jest to rozwiązanie bardzo kłopotliwe, ze względu na zmiany objętości kwasu podczas ładowania i związana z tym możliwość uszkodzenia akumulatora. Obecnie najczęściej spotykanym rozwiązaniem są akumulatory bezobsługowe, zaprojektowane tak, by ubytek wody destylowanej był znikomy, a samo urządzenie nie wymagało ingerencji użytkownika. Nowoczesne odmiany tych akumulatorów mają kontrolkę, która wskazuje jego stan naładowania. Dzięki temu można samemu zadbać o ich prawidłową pracę, co jest o tyle istotne, iż prawidłowo użytkowany akumulator posłuży kierowcy przez 5-6 lat, podczas gdy zaniedbany może uszkodzić się w ciągu roku.