Filtr DPF jest odpowiedzią na rosnącą świadomość ekologiczną na świecie. Jednak dla wielu posiadaczy nowych samochodów z silnikiem diesla jest on prawdziwą solą w oku, a nagle pojawiająca się ikonka „check engine”, wywołuje wręcz palpitacje serca.

Koszty wymiany filtra DPF to temat w którym często usłyszeć można stwierdzenie, że jest to „wymiana, która wyczyści naszą kieszeń”, a zjawisko usuwania filtrów DPF przez domorosłych mechaników jest niemal tak powszechne, jak kradzieże katalizatorów. Jednak czy aby na pewno filtry DPF to taki problem, jak twierdzi obiegowa opinia?

W tym artykule postaramy się odkryć przed tobą wszystkie tajniki związane z tym tematem i pokazać, że wcale nie jest on taki straszny jak sugerują niektórzy kierowcy.

Czym jest filtr DPF?

Filtr DPF zasadniczo montuje się w układach wydechowych silników diesla, jednak mało osób wie o tym, że od niedawna zaczął on się również pojawiać w pojazdach z silnikiem benzynowym.

Jego zadaniem jest obniżenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Jest to oczywiście odpowiedź producentów samochodów z silnikami spalinowymi na rozwój kultury EKO i wprowadzenie Europejskich Standardów Emisji Spalin (Euro), które wymuszają wdrażanie tego typu rozwiązań (pojazdy, które nie spełniają norm emisji spalin zwyczajnie nie wjadą do centrum dużych europejskich miast). Czy więc tego chcemy czy nie filtry DPF z nami pozostanie.

W zależności od producenta oraz paliwa stosowanego w silniku, filtry DPF dzieli się na trzy rodzaje, a są to:

  • DPF (klasyczny filtr działający bez dodatkowych preparatów chemicznych);

  • GPF (filtr cząstek stałych przeznaczony do silników benzynowych);

  • FAP (czyli mokry filtr cząstek stałych, który pracuje z wykorzystaniem dodatkowych preparatów chemicznych);

Sam filtr cząstek stałych zbudowany jest z metalu oraz materiałów ceramicznych, a zasada jego działania jest bardzo prosta. Spaliny wędrują przez kanaliki gdzie są one oczyszczane z sadzy oraz z tlenku węgla, a także składników oleju napędowego, które nie zostały całkowicie spalone podczas jazdy.

Filtr DPF nie wymaga od nas żadnej ingerencji do momentu jego przepełnienia, kiedy pojawi się charakterystyczna kontrolka, po której zwykle usłyszymy charakterystyczne słowa „muszę przepalić DPF’a”.

Dlaczego DPF się zapycha i jakie czynniki mają na to największy wpływ?

Filtr DPF ulega zapchaniu na skutek osadzania się w nim sadzy oraz zanieczyszczeń. Jest to o tyle problematyczne, że kiedy DPF jest zapchany, to spaliny mają utrudniony wylot co skutkuje tym, że na desce rozdzielczej pojawiają się charakterystyczne kontrolki, które zmuszają nas do działania.

To jak szybko zapcha się filtr DPF zależne jest od wielu czynników takich jak:

  • Jakości tankowanego paliwa (odradzamy wlewanie do nowych samochodów z silnikiem diesla, tańszego paliwa dostępnego na stacji benzynowej. Szybko zapcha ono nasz DPF);

  • Jakości stosowanego oleju silnikowego (czyli kolejny aspekt, na którym nie warto oszczędzać);

  • Warunków panujących na drodze i naszego stylu jazdy (mało osób zdaje sobie z tego sprawę, ale filtr DPF jest wymagający i nie lubi pewnych zachowań, które źle wpływają na jego żywotność. Częste zmiany prędkości, jazda na krótkich odcinkach, brak hamowania biegami gwałtowne przyśpieszanie przed uzyskaniem wysokich obrotów silnika, wszystko to mocno zużywa filtr DPF);

  • Stanu innych podzespołów (zwłaszcza wtryskiwaczy i turbiny. Niesprawne wtryskiwacze potrafią momentalnie zapchać DPF);

Czym jest wypalanie filtra DPF?

Zanim przejdziemy do najważniejszego elementu tego artykułu chcemy najpierw wyjaśnić pokrótce kwestię, która pojawia się nader często w tym temacie, czyli czym tak właściwie jest wypalanie filtra DPF, o którym mówi większość kierowców posiadających samochód z silnikiem Diesla.

Jak łatwo można się domyślić wypalanie filtra DPF, to proces, który ma na celu usunięcie nadmiaru sadzy z filtra. Istnieją trzy sposoby wypalania filtra DPF.

1. Wypalanie DPF podczas jazdy

Jest to zdecydowanie najpopularniejszy sposób praktykowany przez większość kierowców pojazdów z silnikiem diesla. Polega on na tym, że musimy pojechać naszym samochodem w dłuższą trasę najlepiej w miejsca, gdzie będziemy w stanie rozwinąć relatywnie dużą prędkość (jazda po mieście nie jest tutaj rozwiązaniem). Temperatura spalin w czasie takie jazdy osiągnie poziom, który wystarczy do wypalenia filtra.

Sam proces odbywa się w stu procentach samoistnie i nie wymaga od nas żadnej dodatkowej ingerencji. Ponadto jest to również dowód na to, że samochody z silnikiem diesla stworzono raczej z myślą o dłuższych trasach. Jazda dieslem w stanie niedogrzania na bardzo krótkich dystansach doprowadzi do szybkiego zapchania filtra DPF.

2. Wypalanie DPF na postoju

Jest to metoda, którą zdecydowanie odradzamy. Jest ona długotrwała i mało praktyczna. Jeżeli musimy jednak wypalić DPF na postoju to pamiętajmy o tym, że konieczne jest utrzymywanie obrotów na poziomie około 2500-3000 obr./min. Wtedy komputer zainicjuje procedurę wypalania i dostarczy dodatkową dawkę paliwa.

Nie jest to jednak praktyczne rozwiązanie, a w niektórych przypadkach jest ono wręcz nielegalne. Nie możemy bowiem wypalać DPF’a na postoju w zamkniętych pomieszczeniach na parkingach podziemnych czy w garażach.

3. Wypalanie DPF w serwisie

Najbardziej dokładną, ale jednocześnie najdroższą metodą jest oczywiście wypalanie filtra cząstek stałych w serwisie. Proces przeprowadzany jest z użyciem komputera. Najpierw uruchamiany jest proces polegający na rozgrzaniu silnika. Kiedy paliwo osiągnie już odpowiednią temperaturę, to jest ono wtryskiwane do komory spalania. Paliwo jest dostarczane w suwie wydechu przez co nie zostaje ono spalone w komorze spalania lecz zassane do układu wydechowego. Następnie paliwo przez kolektor wydechowy trafia do filtra DPF, dopiero wtedy następuje zapłon i wypalenie sadzy. Sam proces powinien być przeprowadzony przez profesjonalny warsztat.

Niezależnie od wybranej metody czas wypalania DPF to około 30 minut. Niezależnie od wybranej metody pamiętajcie, że samochody z silnikiem Diesla lubią wyjazdy w trasy. Mając to na uwadze można przejść do dokładnej analizy sposobów czyszczenia filtrów DPF. Przedstawimy tutaj zarówno domowe jak i specjalistyczne metody, dzięki temu sami będziecie mogli wybrać, która jest dla was najlepsza. Zacznijmy od metod, które nie wymagają od nas wizyty na warsztacie. 

Jakie są domowe sposoby czyszczenia filtrów DPF?

1. Czyszczenie DPF płynami specjalistycznymi

Jest to sposób, który nie wymaga od nas demontażu filtra, więc jest niewątpliwie bezpieczny co jest jego największą zaletą. Jest on również bardzo prosty. Jedyne co musimy zrobić to zaaplikować preparat do wnętrza DPF.

Czy metoda ta ma jakąś wadę? Oczywiście, że tak. Jest to rozwiązanie wprawdzie proste i tanie, ale jednocześnie krótkotrwałe. Nie usuwa on bowiem popiołu z DPF. Wprawdzie błąd komputera zniknie, ale prawdopodobnie powróci po niedługim czasie.

2. Czyszczenie DPF z wykorzystaniem myjki ciśnieniowej typu Karcher

Jest to zdecydowanie najpopularniejszy sposób na domowe czyszczenie DPF i trudno się dziwić. Jest on prosty, tani i skuteczny. Polega on bowiem na wypełnieniu filtra chemią i dokładne wypłukanie go za pomocą myjki ciśnieniowej. Jednakże wielu kierowców wykonuje ten zabieg w zły sposób.

Największy błąd jaki możemy popełnić, to skierowanie silnego strumienia wody prosto na filtr DPF. Woda pod takim ciśnieniem może uszkodzić jego strukturę. Metoda ta nie poradzi sobie z usunięciem wszystkich zanieczyszczeń, szczególnie ze środka filtra.

2. Czyszczeniem DPF dimerem

Równie często wykonywany zabieg, który polega na zalania filtru roztworem płynu do kominków bądź dimera i pozostawieniem go samemu sobie na pewien czas. Kiedy filtr odmięknie, należy go wypłukać strumieniem wody. Rozwiązanie to ma jednak pewne wady jak: relatywnie niska skuteczność, silna chemia może powodować zmianę właściwości filtra.

Specjalistyczne warsztaty twierdzą, że dość często trafiają do nich filtry DPF po nieudanym zabiegu mycia dimerem. Filtr trzeba wyczyścić z wykorzystanej chemii, co niestety znacznie podnosi koszt usługi czyszczenia DPF’a.

Konsekwencje czyszczenia filtra DPF dimerem można zobaczyć na jednym ze zdjęć tutaj: www.czyszczenie-dpf.com.pl/jak-wyczyscic-dpf.html. Podczas 

2. Czyszczenie DPF kretem

To jest nawet nie tyle nieskuteczny sposób czyszczenia DPF, co nawet mocno szkodliwy. Kret to silnie żrąca substancja, która może i pozbędzie się wszystkich zanieczyszczeń, ale przy okazji zniszczy filtr cząstek stałych. Ponadto jak wskazują warsztaty, zasadniczo nawet przy nieudanych próbach czyszczenia filtra np. dimerem czy wodą, to i tak taki DPF da się uratować.

Wyjątkiem są DPF’y po „zabiegu” czyszczenia kretem. Takie filtry stają się wręcz „zabetonowane” i niemożliwe jest ich udrożnienie. Taki filtr nadaje się jedynie do wymiany. Jest to więc metoda, którą zdecydowanie odradzamy.

Zasadniczo domowe metody pozwolą nam na oszczędzenie pieniędzy jednak zanim się na nie zdecydujemy, to musimy najpierw przeanalizować dokładnie temat, aby uniknąć błędów i oczywiście, nie stosujmy kreta. No chyba, że chcemy być zmuszeni do kupna nowego filtra.

Metody stosowane przez profesjonalne warsztaty zajmujące się czyszczeniem filtra DPF są oczywiście o wiele bardziej skuteczne.

Czyszczenie hydrodynamiczne filtra DPF

W tej części przejdźmy do profesjonalnej metody na zapchany filtr DPF. To czyszczenie hydrodynamiczne DPF czyli z wykorzystaniem wody.

Filtr najpierw jest demontowany, a następnie poddawany organoleptycznej diagnostyce, a potem umieszcza się go w urządzeniu. Do filtra podaje się sprężone powietrze, które nie tylko wstępnie go oczyszcza, ale również pozwala na określenie jego stanu i przepustowości. Następnie do obudowy wlewana jest ciepła woda z domieszką środków czyszczących. Następnie przeprowadzany jest już właściwy cykl roboczy, który podaje dawkę wody i impulsy sprężonego powietrza, które odrywa i wypłukują wszystkie zanieczyszczenia z filtra.

Jak wygląda takie czyszczenie DPF można zobaczyć tutaj: www.czyszczenie-dpf.com.pl/realizacje.html

Po przeprowadzonym cyklu roboczym filtr jest obracany co pozwala na wypłynięcie zanieczyszczeń z jednej strony i rozpoczęcie tego samego cyklu z drugiej. Procedura powtarzana jest dopóki filtr nie uzyska odpowiednich parametrów przepływu. Następnie filtr cząstek stałych suszony jest powietrzem, ochładzany i diagnozowany po raz kolejny. Proces czyszczenia trwa ok 60-90 minut.